Marcowa pogoda - scenariusz zajęcia dydaktyczno-wychowawczego w grupie 3 latków

Marcowa pogoda - scenariusz zajęcia dydaktyczno-wychowawczego w grupie 3 latków
2.7
7 ocen
Oceń

Temat kompleksowy: Obserwujemy figle marcowej pogody.

 

Temat dnia: Marcowa pogoda.

Cel główny:

 

Poznanie pogody charakterystycznej dla miesiąca marca, rozwijanie zainteresowań muzycznych oraz aktywności plastycznej połączonej z muzyką.

 

Cele operacyjne:

 

dziecko:

 

- słucha rymowanki i powtarza ją z różnym natężeniem głosu,

- wypowiada się na temat marcowej pogody,

- słucha piosenki ilustrowanej gestami i dźwiękami,

- wypowiada się na temat treści piosenki,

- reaguje na przerwę w piosence,

- dmucha na paski bibuły słabiej i silniej, tak aby się poruszyła,

- przyporządkowuje instrumenty niekonwencjonalne do odpowiednich zjawisk atmosferycznych oraz wykonuje instrumentację wiersza,

- bierze udział w zabawie z folią,

- wykonuje pracę plastyczną „Deszczowa pogoda”.

 

Metody:
- słowna,
- czynna,
- oglądowa.

 

Formy:
- zbiorowa,
- indywidualna.

 

Środki dydaktyczne: tekst „Rymowanka o marcu”, piosenka „Pada deszczyk”, emblematy pogody, paski bibuły, trójkąt, instrumenty niekonwencjonalne (tamburyn z kapsli, woreczki foliowe, kubek z grochem itp.), obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne, wiersz „Marcowe kaprysy”, duża folia, kartki papieru szare, czarne i niebieskie, flamastry czarne, szare i białe, sylwety postaci, kredki świecowe, klej.

 

Przebieg zajęcia:

 

1. „Rymowanka o marcu” – słuchanie rymowanki jako wprowadzenie do tematu, ilustrowanej elementami pogody, wyciętymi z kolorowego papieru oraz powtarzanie jej z różnym natężeniem głosu.

 

Raz śnieg pada (nauczyciel rozsypuje papierowe płatki śniegu).

A raz deszcz (nauczyciel rozsypuje papierowe krople deszczu).

Czasem słońce wyjdzie też (nauczyciel pokazuje sylwetę słońca).

Tak to w marcu właśnie bywa.

Raz jest wiosna, a raz zima (nauczyciel pokazuje krajobraz wiosny i zimy).

Zanim przyszła ciepła wiosna powiedzcie, co kapryśna pogoda przyniosła?

 

2. Rozmowa na temat miesiąca marca i charakterystycznej dla niego pogody.

 

3. „Pada deszczyk” – słuchanie piosenki ilustrowanej dźwiękami i gestami oraz rozmowa na temat jej treści.

 

„Pada deszczyk”

 

Pada deszczyk, pada deszczyk. Kapu, kap, kapu kap.
A niech sobie pada, a niech sobie pada, kapu, kap, kapu, kap.

 

Pada deszczyk, pada deszczyk. Kapu, kap, kapu kap.
Ja go namaluję, ja go namaluję kapu, kap, kapu, kap.

 

Pada deszczyk, pada deszczyk. Kapu, kap, kapu kap.
Na moim obrazku, na moim obrazku, kapu, kap, kapu, kap.

 

4. „Pogoda w marcu” - zabawa inhibicyjno – incytacyjna przy poznanej piosence. Dzieci poruszają się w rytm piosenki, na przerwę w piosence dobierają się w grupy, zgodnie z przyczepionym do bluzki emblematem pogody.

 

5. „Wietrzyk” – ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na paski bibuły silniej i słabiej tak aby się poruszyła.

 

6. „Grająca pogoda” – przyporządkowanie instrumentów niekonwencjonalnych do odpowiednich obrazków przedstawiających zjawiska atmosferyczne oraz instrumentacja wiersza „Marcowe kaprysy” przy użyciu poznanych instrumentów niekonwencjonalnych.

 

„Marcowe kaprysy”

 

Wymieszał miesiąc marzec pogodę w garze.
Ja wam tu zaraz wszystkim pokażę.
Włożę troszkę deszczu, słoneczka promieni.
Domieszam powiew wiatru ciepłego,
Smutno by w marcu było bez niego.
Śniegu i burzy jeszcze troszeczkę dodam,
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

 

7. „Zabawa z folią” – naśladowanie wiatru, deszczu, chowanie się pod parasol, przy użyciu folii.

 

8. „Deszczowa pogoda” – zapoznanie ze sposobem wykonania pracy. Rysowanie deszczyku flamastrem czarnym, szarym i białym na kolorowej kartce przy poznanej piosence. Pokrywanie przygotowanych sylwet barwami, przy użyciu kredek świecowych oraz przyklejanie ich na wcześniej przygotowane tło. Umieszczenie prac na wystawie.

 

Autor:  Marzena Sosna

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi