Scenariusz zajęć Matematyczne zabawy w edukacji przedszkolnej
5.0
Głównym celem tego scenariusza jest
Rozbudzanie zainteresowania dzieci matematyką;
ukazanie korzyści płynących z edukacji matematycznej;
kształtowanie gotowości do nauki pisania.
14 Marca - Dzień matematyki
CZAS TRWANIA:
45 minut
TEMAT ZAJĘĆ:
Matematyczne zabawy w edukacji przedszkolnej z elementami pedagogiki Marii Montessori
CELE SZCZEGÓŁOWE
DZIECKO:
- zna zasady zachowywania się w trakcie zabaw;
- bierze czynny udział w zajęciach;
- angażuje się w zabawy matematyczne;
- zna prawidłowy zapis cyfr;
- przelicza w zakresie 10;
- używa sformułowań mniejszy/większy;
- rozpoznaje podstawowe figury geometryczne;
- rozpoznaje prawidłowy kształt cyfry;
- śpiewa piosenki.
METODY:
- metody asymilacji wiedzy: pogadanka
- metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: gra dydaktyczna
- metody ćwiczebne: realizacja zadań wytwórczych, metody ćwiczebne
FORMY:
grupowa oraz indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- piosenka z kanału Jazzowanki „Blues o liczeniu” oraz „Pociąg pospieszny” Edumuz;
- guma animacyjna, chusty;
- plansze z cyframi oraz figurami geometrycznymi;
- geoboard;
- tacki, piasek;
- guziki, kubek papierowy;
- karty do gry z cyframi;
- kartki, kredki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przywitanie z uczniami, przypomnienie zasad udziału w zajęciach.
Odśpiewanie piosenki „Blues o liczeniu” z kanału Jazzowanki.
Zamieniają się miejscami osoby, które…
- mają więcej niż jednego brata/siostrę;
- mieszkają w dużym domu;
- mają przynajmniej jedno zwierzątko domowe;
- mają 10 palców u dłoni;
- mieszkają blisko szkoły;
- spały dzisiaj przynajmniej 8 godzin.
Przypomnienie poznanych cyfr z pomocą szorstkich plansz Montessori.
Tworzenie cyfr, kształtów z własnych ciał
- dzieci w grupie tworzą wylosowane cyfry z własnych ciał. Reszta uczniów próbuję odgadnąć, o jaką cyfrę chodzi.
Zabawa „mniejsza, większa”
- nauczyciel układa na podłodze stos kart i odkrywa pierwszą kartę. Kolejną kartę losuje uczeń, a prowadzący i pyta: "mniejsza czy większa?". Dzieci przewidują, jaka będzie następna karta w stosunku do tej, którą mają. Jeśli odpowiedzą dobrze, otrzymują punkt.
Przerywnik muzyczny
- zabawa z piosenką „Pociąg pospieszny” Edumuz.
Zabawa „Ile mam w dłoni?”
- jeden z uczniów bierze określoną liczbę guzików (od 1 do 10). Potrząsa nimi, a zadaniem dzieci jest odgadnięcie, ile guzików trzyma w kubku.
Tacki, pisanie na piasku
- każdy z uczniów otrzymuje kartę z prawidłowym zapisem cyfry. Dziecko z zamkniętymi oczami próbuje odgadnąć jaką cyfrę wylosowało i zapisuje jej prawidłowy kształt na tacce wypełnionej piaskiem.
Zabawa "telefon dotykowy" –
- dzieci siadają po 4 w rzędzie i rysują na plecach po kolei wylosowany przez nich kształt. Zadaniem dziecka na końcu rzędu jest narysowanie figury, która została im przekazana.
Układanie kształtów przez uczniów
- w 2-3 osobowych grupach na geobordach w oparciu o opis słowny nauczyciela.
Zabawa na wyciszenie z chustami:
- każdy z uczniów otrzymuję chustę. Każdy z uczniów podrzuca do góry chustę, robiąc przy tym jednocześnie wdech. Gdy chusta opada, uczniowie mocno wypuszczają powietrze ustami.
- uczniowie kładą się na plecach, na twarz kładą sobie chustkę. Wydychając mocno powietrze, próbują unieść chustę do góry.