Matematyka jest ciekawa - scenariusz zajęć otwartych dla 5 i 6-latków
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Komentarze (0)
Cel ogólny: rozwijanie zainteresowania matematyką.
Cele operacyjne:
1. Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować.
2. Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym - cyfrą.
3. Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
4. Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
5. Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym.
6. Potrafi rozpoznać cyfry i litery i odczytywać je.
7. Rozpoznaje kolory.
8. Śpiewa piosenki o tematyce matematycznej.
9. Przezwycięża nieśmiałość w zabawie wobec innych rodziców.
10. Wykonuje kartkę Wielkanocną według własnego pomysłu.
Formy aktywności dziecięcej: językowa, ruchowa, matematyczna, plastyczna.
Formy organizacyjne: praca z całą grupą, praca z rodzicami.
Metody: elementy metody E. Gruszczyk - Kolczyńskiej, pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania, działanie, pokaz, objaśnienia.
Środki dydaktyczne: balony z kartonikami, szablony kolorowych balonów, koperty z cyframi i znakami matematycznymi oraz bloczkami z kropkami, koperty z cyframi i literami (imiona dzieci), koperty z kolorowymi figurami geometrycznymi, kartki A4, włóczka, tamburyno, kołatka, nagranie CD, treść zadań tekstowych, kartki kolorowe, kleje, cekiny, chustki dekoracyjne, pieczątki, druciki interaktywne, pompony, piórka, pisanki, nożyczki, plastikowe oczy.
I. Układania z balonów wyrazu matematyka wg. kodu.
II. Matematyka: burza mózgów (z czym kojarzy im się matematyka).
III. „Moje imię”: układanie cyfr od największej do najmniejszej - odczytanie hasła (imię dziecka).
IV. Śpiewanie piosenki „Narysować koło chciałam”.
V. „Matematyczne łamigłówki” - rozwiązywanie w pamięci.
Zadanie 1.
Rodzina Milusińskich wybrała się na wycieczkę rowerową. Rowerem jedzie:
- mama Milusińska,
- tata Milusiński,
- córeczka Milusińska,
- synek Milusiński.
Ile razem jest osób w rodzinie Milusińskiej?
Zadanie 2.
Na wiosennej łące wyrosło 6 krokusów. Przyszła Małgosia i zerwała 3. Ile krokusów zostało na łące.
VI. Zabawa matematyczno - ruchowa - „Słyszymy i liczymy” - dzieci z rodzicami tworzą węża. Nauczyciel wyjaśnia, że na dźwięk tamburyna przesuwają się do przodu tyle kroków - ile usłyszą dźwięków, a po usłyszeniu kołatki przesuwają się do tyłu tyle, ile usłyszą.
VII. Cyfry: dopasowywanie cyfr do ilości kropek. Każde dziecko dostaje inna cyfrę. Ułożenie równania według pomysłu dziecka
VIII. Matematyczna pajęczyna: zabawa z włóczką wraz z rodzicami. Rodzice wraz z dziećmi rzucają włóczką wymieniając po kolei cyfry
IX. Zaczarowany rysunek: tworzenie ilustracji według poleceń nauczyciela. Dziecko siedzi przed rodzicem i umieszcza figury.
- na dole po lewej stronie połóż 3 zielone trójkąty,
- na górze po prawej stronie połóż 3 niebieskie koła,
- na górze po lewej stronie połóż 1 żółte koło,
- na środku na dole połóż 1 duże żółte koło,
- nad dużym kołem połóż 1 mniejsze żółte koło,
- wokół żółtego kółka na górze po lewej stronie ułóż dookoła 5 żółtych trójkątów,
- na dole po prawej stronie ułóż 3 zielone prostokąty,
- weź pomarańczowe koło i umieść go w środku dużego żółtego koła,
- dwa czerwone trójkąty umieść pod dużym kołem,
- dwa małe czerwone trójkąty umieść nad małym żółtym kołem,
- czarne koło umieść w środku małego żółtego koła,
- czerwony trójkąt umieść po lewej stronie małego żółtego koła,
Co ukryło się na ilustracji? Z czym wam się kojarzy Kurczak? Co jeszcze kojarzy się wam ze świętami Wielkanocnymi?