Matematyka na sportowo

Matematyka na sportowo
Drukuj Skomentuj

Zabawy z piłkami
Przedszkolne maluchy często odczuwają „głód ruchu” – właściwie nieustannie poruszają się i przemieszczają. W związku z tym uwielbiają wszelkie zabawy wymagające fizycznej aktywności. Podczas zajęć matematycznych prowadzonych „na sportowo” będą zdobywały nowe umiejętności i wiadomości matematyczne „przy okazji”, doskonale się bawiąc. Przedstawiam kilka pomysłów na połączenie sportu i matematyki w przedszkolu.

Ewelina Śliwa

Piłki i cyfry


Pomoce: piłki, obręcze, kartoniki z cyframi.
Przebieg: dzieci chodzą po sali, a każde z nich trzyma piłkę. Na podłodze rozłożone są obręcze, a w nich kartoniki z cyframi. Na sygnał nauczyciela (np. „Ania – osiem, Ola – cztery, Wojtek – dziewięć”) wszyscy się zatrzymują, a wybrane dzieci umieszczają swoje piłki we wskazanych obręczach.


Piłki i figury


Pomoce: piłki z naklejonymi figurami geometrycznymi.
Przebieg: piłki z figurami rozdajemy dzieciom, które swobodnie spacerują z nimi po sali. W pewnym momencie nauczyciel wymienia nazwę figury i dzieci, które mają ją na swojej piłce, wykonują daną czynność, np. podrzucają i łapią piłkę, kozłują, przekładają piłkę między kolanami, rzucają do celu.


Kolorowe figury


Pomoce: piłki z naklejonymi figurami geometrycznymi, obręcze, kartki z kodem do segregowania.
Przebieg: przygotowane uprzednio piłki możemy wykorzystać także do innej zabawy. Dzieci poruszają się po sali (i w tym czasie kozłują piłkę/podskakują, trzymając ją między kolanami/spacerują z piłką na wyciągniętej dłoni), a na sygnał nauczyciela zatrzymują się i wykonują polecenie, np. „Trójkąty stają na jednej nodze”. Jeśli naklejone figury będą miały różne kolory, można wprowadzić trudniejsze polecenia, np. „Niebieskie kwadraty robią skłon”. Na zakończenie warto posegregować piłki – nauczyciel rozkłada na podłodze obręcze, do każdej z nich wkłada karteczkę z kodem, która wskazuje kształt i kolor figury. Dzieci spacerują po sali stopa za stopą, odnajdują właściwą obręcz i wkładają do niej odpowiednią piłkę.


Odbijamy piłkę


Pomoce: piłki z naklejonymi cyframi.
Przebieg: dzieci stają w kole, a każde z nich otrzymuje jedną piłkę z cyfrą. Wybrana osoba odwraca się, a inny wskazany przez nauczyciela uczestnik odbija piłkę o ziemię tyle razy, ile wskazuje jego cyfra. Odwrócone dziecko liczy odbicia.


Ile razem?


Pomoce: piłki z naklejonymi cyframi.
Przebieg: dzieci swobodnie tańczą w rytm muzyki, każde trzyma swoją piłkę z cyfrą. Kiedy nauczyciel zatrzymuje odtwarzanie, dzieci dobierają się w pary i dodają cyfry, które znajdują się na ich piłkach. Wybrane przez prowadzącego pary podają wyniki działania.

Kolejne pomysły na sportowe zabawy z matematyką znajdą Państwo w październikowym numerze miesięcznika „Przedszkole” wydawanego przez Oficynę MM Wydawnictwo Prawnicze.


Źródło: materiały prasowe.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!