„Mecz w Brazylii” - scenariusz zajęć dla 3-4-latków
Scenariusz zajęć z cyklu „Podróże po świecie”
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Cele:
- poznanie zasad gry w piłkę nożną,
- rozpoznawanie i nazywanie atrybutów piłkarskich,
- współdziałanie w drużynie,
- próba rozegrania meczu piłki nożnej.
Metody: Metody zabaw ruchowych (gra zespołowa),
Formy: Zbiorowa
Środki dydaktyczne: Mapa świata, atrybuty piłkarskie (koszulka, buty, piłka, ochraniacze), pudełko, piłka, bramki, pachołki,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci.
2. Wskazanie na mapie kontynentu, na którym mieszkają Brazylijczycy – Ameryki Południowej.
3. Zabawa sensoryczna „Co jest w środku?” – za pomocą zmysłu dotyku dzieci rozpoznają atrybuty piłkarskie (buty, ochraniacze, koszulka, piłka itd.). Po rozpoznaniu wszystkich przedmiotów dzieci podają nazwę dyscypliny sportowej, z którą związane są te przedmioty.
4. Zaprezentowanie dzieciom sportu narodowego Brazylijczyków – piłki nożnej, odwołanie się do wiedzy i doświadczeń dzieci.
5. Zaproszenie dzieci na boisko przedszkolne, przygotowanie bramek, piłek, wyznaczenie obszaru do gry pachołkami, podział dzieci na dwie drużyny.
6. Przedstawienie dzieciom zasad gry:
- piłkę kopie się tylko nogami,
- piłkę do rąk może łapać tylko bramkarz,
- bramkarz to osoba, która stoi na bramce i łapie piłkę,
- piłkarze słuchają sędziego, czyli n-la,
- na dźwięk gwizdka oddają sędziemu piłkę,
- drużyny próbują trafić piłką do wybranej bramki,
- dzieci w drużynie współpracują ze sobą,
7. Rozegranie meczu piłki nożnej.
8. Na koniec meczu wszystkie dzieci ustawiają się na linii i oddają jeden rzut karny do bramki.
9. Podziękowanie dzieciom za zabawę, pożegnanie dzieci.
Opracowała: Anna Radlińska