Metoda A. i M. Kniessów
W metodzie tej eksponuje się naturalne formy ruchowe, z wyłączeniem baletu i technik sportowych, chociaż może być stosowana ich interpretacja w formach taneczno rytmicznych.
Główny tok zajęć polega na naśladownictwie ruchu prowadzącego, który nie tylko demonstruje ruch, ale jest również współćwiczącym, jest często osobą wiodącą, ale w miarę zainteresowania ruchowego grupy, pozostawia jej wiele swobody. Metoda Kniessów ma tę zaletę, iż stosuje się w niej nietypowe przybory, stosowane również jako instrumenty perkusyjne (bijak obustronny, łuski orzecha kokosowego, dzwoneczki, itp.)W tej metodzie ogranicza się do minimum mówienie w czasie zajęć. Rola nauczyciela polega na demonstracji ruchu i wzbogacanie go muzyką, instrumentem perkusyjnym oraz przyborami.
TEMAT: W ZACZAROWANYM LESIE
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie ekspresji twórczej i wyobraźni
- rozwijanie zmysłu słuchu i dotyku
- kształtowanie poczucia rytmu
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko potrafi wyrazić muzykę ruchem
- potrafi naśladować gestem czynność
- umie sprawnie i swobodnie poruszać się przy muzyce
METODA AKTYWIZUJĄCA A. i M. KNIESSÓW
CZAS TRWANIA; 20 MIN
ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA;
Przybory: wykonane wcześniej przybory przez dzieci:
- miotełki celofanowe
- puste plastikowe butelki
- żołędzie
- szarfy, plastikowe koła
- magnetofon z nagraniami melodii
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. ZORGANIZOWANIE GRUPY
Powitanie, podanie celu zajęć i zapoznanie się ze sposobem realizacji.
Przygotowanie się do zajęć: wykonanie grzechotki przez wypełnienie plastikowej butelki żołędziami.
2. WYKONANIE DZIAŁAŃ W RELACJI NAUCZYCIEL – DZIECKO
- Marsz po obwodzie koła w rytmie muzyki, na sygnał zatrzymanie się i zabranie grzechotek.
- Swobodna manipulacja grzechotkami: uderzanie grzechotkami siebie, potrząsanie przed sobą i po bokach, w górze (ćwiczenie mięśni ramion i bioder)
3. PSYCHOMOTORYCZNA AKTYWIZACJA GRUPY: MUZYKA-RYTM
Marsz po obwodzie koła, siad na piętach uderzanie grzechotkami przed siebie, wokół siebie (ćwiczenia tali bioder). Siad rozkroczny- uderzanie o podłogę 2 razy przed siebie i z boków (ćwiczenia mięśni nóg)
Leżenie na brzuchu- potrząsanie grzechotkom przed sobą (ćwiczenia mięśni grzbietu)
4.ĆWICZENIQA KSZTAŁTUJĄCE (ZMIANA MELODII NA SPOKOJNĄ)
- Złożenie grzechotek i zabranie miotełek, siad na piętach „malowanie” miotełkami (ćwiczenia mięśni tułowia)
- Przysiad, kręcenie miotełkami kół na podłodze (ćwiczenia mięśni nóg i rąk)
- Podnoszenie rąk z miotełkami jak najwyżej.
5.IMPROWIZACJA RUCHOWA
Wyzwolenie indywidualnych własnych form ruchowych możliwość wyżycia się, ustawienie w plastikowych kołach.
6.USPOKOJENIE
Ułożenie z miotełek ogniska, dmuchanie w stronę ognia wdech nosem, wydech ustami i ogrzewanie poszczególnych części ciała uderzeniami rąk o nogi i pośladki.
7. ZAKOŃCZENIE
Rytmiczny marsz dookoła koła składanie miotełek. Podsumowanie ćwiczeń, wręczenie medali za ciekawe i ładne wykonanie ćwiczeń.
Opracowała: mgr Beata Korczak