Metoda A. i M. Kniessów

Metoda A. i M. Kniessów

W metodzie tej eksponuje się naturalne formy ruchowe, z wyłączeniem baletu i technik sportowych, chociaż może być stosowana ich interpretacja w formach taneczno rytmicznych.

Główny tok zajęć polega na naśladownictwie ruchu prowadzącego, który nie tylko demonstruje ruch, ale jest również współćwiczącym, jest często osobą wiodącą, ale w miarę zainteresowania ruchowego grupy, pozostawia jej wiele swobody. Metoda Kniessów ma tę zaletę, iż stosuje się w niej nietypowe przybory, stosowane również jako instrumenty perkusyjne (bijak obustronny, łuski orzecha kokosowego, dzwoneczki, itp.)W tej metodzie ogranicza się do minimum mówienie w czasie zajęć. Rola nauczyciela polega na demonstracji ruchu i wzbogacanie go muzyką, instrumentem perkusyjnym oraz przyborami.

TEMAT: W ZACZAROWANYM LESIE

CELE OGÓLNE:

  • rozwijanie ekspresji twórczej i wyobraźni
  • rozwijanie zmysłu słuchu i dotyku
  • kształtowanie poczucia rytmu


CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • dziecko potrafi wyrazić muzykę ruchem
  • potrafi naśladować gestem czynność
  • umie sprawnie i swobodnie poruszać się przy muzyce


METODA AKTYWIZUJĄCA A. i M. KNIESSÓW

CZAS TRWANIA; 20 MIN

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA;
Przybory: wykonane wcześniej przybory przez dzieci:

  • miotełki celofanowe
  • puste plastikowe butelki
  • żołędzie
  • szarfy, plastikowe koła
  • magnetofon z nagraniami melodii


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. ZORGANIZOWANIE GRUPY

Powitanie, podanie celu zajęć i zapoznanie się ze sposobem realizacji.
Przygotowanie się do zajęć: wykonanie grzechotki przez wypełnienie plastikowej butelki żołędziami.

2. WYKONANIE DZIAŁAŃ W RELACJI NAUCZYCIEL – DZIECKO

  • Marsz po obwodzie koła w rytmie muzyki, na sygnał zatrzymanie się i zabranie grzechotek.
  • Swobodna manipulacja grzechotkami: uderzanie grzechotkami siebie, potrząsanie przed sobą i po bokach, w górze (ćwiczenie mięśni ramion i bioder)


3. PSYCHOMOTORYCZNA AKTYWIZACJA GRUPY: MUZYKA-RYTM

Marsz po obwodzie koła, siad na piętach uderzanie grzechotkami przed siebie, wokół siebie (ćwiczenia tali bioder). Siad rozkroczny- uderzanie o podłogę 2 razy przed siebie i z boków (ćwiczenia mięśni nóg)
Leżenie na brzuchu- potrząsanie grzechotkom przed sobą (ćwiczenia mięśni grzbietu)

4.ĆWICZENIQA KSZTAŁTUJĄCE (ZMIANA MELODII NA SPOKOJNĄ)

  • Złożenie grzechotek i zabranie miotełek, siad na piętach „malowanie” miotełkami (ćwiczenia mięśni tułowia)
  • Przysiad, kręcenie miotełkami kół na podłodze (ćwiczenia mięśni nóg i rąk)
  • Podnoszenie rąk z miotełkami jak najwyżej.


5.IMPROWIZACJA RUCHOWA

Wyzwolenie indywidualnych własnych form ruchowych możliwość wyżycia się, ustawienie w plastikowych kołach.

6.USPOKOJENIE

Ułożenie z miotełek ogniska, dmuchanie w stronę ognia wdech nosem, wydech ustami i ogrzewanie poszczególnych części ciała uderzeniami rąk o nogi i pośladki.

7. ZAKOŃCZENIE

Rytmiczny marsz dookoła koła składanie miotełek. Podsumowanie ćwiczeń, wręczenie medali za ciekawe i ładne wykonanie ćwiczeń.

Opracowała: mgr Beata Korczak

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi