Mindfullness dla dzieci: 5 zabaw na ćwiczenie uważności

Mindfullness dla dzieci: 5 zabaw na ćwiczenie uważności
Drukuj Skomentuj

Współczesny świat jest wielobarwny, hałaśliwy, szybki. Dzieci muszą się do niego dopasować - stopniowo tracąc przy tym zachwyt nad codziennymi rzeczami i często gubiąc się w natłoku emocji. Dlatego warto od czasu do czasu ćwiczyć z maluchami mindfullness - czyli uważność, przytomność, bycie obecnym w chwili. Poniżej proponujemy 5 zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Mindfullness - co to?


Mindfullness po polsku często określa się mianem uważności. Chodzi tu o otwarcie się na doświadczanie chwili obecnej - tego, co nas otacza, jak i tego, co dzieje się z naszymi emocjami i myślami. To umiejętność zatrzymania się, wyciszenia, złapania równowagi wewnętrznej. Medytację Mindfullness zaleca się zwłaszcza dorosłym, którym na co dzień towarzyszy pośpiech, a przez to też stres i inne negatywne emocje.

 

Stres dotyka też dzieci! Zobacz: Jak pomóc dziecku w walce ze stresem?

 

Trening uważności może też przynieść pozytywne efekty u osób cierpiących na zaburzenia lękowe, nadpobudliwość, depresję. Jednak sytuacje te wymagają profesjonalnego prowadzenia przez trenera lub terapeutę, który dopasuje terapię do wieku i indywidualnych potrzeb dziecka lub dorosłego.

 

Mindfullness dla dzieci


Świat dzieci pełen jest bodźców, hałasu, zmian. Łatwy dostęp do technologii z jednej strony daje wiele możliwości, ale z drugiej może być szkodliwy dla maluchów. Ćwiczenie uważności z dziećmi pomaga zredukować u nich stres i negatywne emocje. Dzięki takim zabawom poprawia się koncentracja i zdolność do zapamiętywania.

 

Przeczytaj też: Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? Wytyczne WHO

 

Trening Mindfullness ćwiczony z dziećmi wykorzystuje często proste ćwiczenia, które włączają jego ciekawość, wyostrzają zmysły i pozwalają dostrzec rzeczy w nowym świetle. W zabawach warto wykorzystać wiedzę o dziecku i jego zainteresowaniach - to, czy lubi słuchać muzyki, gotować lub eksperymentować. By maluch bardziej angażował się w zabawy, wykonuj ćwiczenia razem z nim!

Przedstawiamy listę 5 zabaw na ćwiczenie uważności z dziećmi:

 

1. Oddychanie z pomocą misia


Połóżcie się z dzieckiem na plecach. Ułóżcie na swoich brzuchach misie lub inne zabawki. Huśtajcie maskotkę, robiąc głębokie wdechy i wydechy; celem jest utrzymanie zabawki na brzuchu, dlatego oddech musi być spokojny i miarowy.

 

2. Wyczuwanie poszczególnych części ciała


W tej zabawie dziecko kładzie się na brzuchu, Ty siadasz obok. Poproś, by maluch pokazał Ci, jaki jest silny - dotykaj kolejno: dłoni, ramion, łydek, stóp. Dziecko musi napiąć tę część ciała, którą mu wskażesz (zacisnąć dłoń w pięść, ramię wcisnąć w podłogę, napiąć łydkę, skurczyć palce u stóp).

Później poproś, by dziecko się rozluźniło (możesz zrobić delikatny masaż każdej części ciała). Poproś, by dziecko zamknęło oczy i wyczuło, co rysujesz im na plecach, na dłoni, na nodze. Wybieraj proste kształty: słoneczko, falę, plus, kwadrat; dla starszych dzieci literki.

 

3. Porównywanie dźwięków


Przygotuj przedmioty, które wydają różne dźwięki - mogą to być instrumenty muzyczne, jak dzwonek i gitara; albo przedmioty kuchenne, np. szklanka i garnek. Poproś dziecko, by zamknęło oczy. Jego zadaniem jest wsłuchanie się w dźwięk (po pociągnięciu struny/ uderzeniu w przedmiot) tak długo, jak będzie on trwał - nie odzywacie się, dopóki nie zapadnie całkowita cisza. Za drugim razem sprawdźcie, czy jesteście w stanie usłyszeć też inne dźwięki (z domu, z podwórka).

Później porównajcie dźwięki: który przedmiot wydaje dłuższy dźwięk? Jakimi słowami można opisać dźwięki z dwóch różnych rzeczy? Z czym kojarzą Wam się te dźwięki?

 

4. Sprawdzanie pulsu


Usiądźcie obok siebie. Pokaż dziecku, gdzie można sprawdzić/ usłyszeć bicie serca: niech przyłoży ucho do Twojej klatki piersiowej, ułóżcie palce na nadgarstku, na szyi. Trzymając palce na nadgarstkach, liczcie uderzenia serca. Zwróćcie uwagę na tempo uderzeń. Później chwilę chwilę się poruszajcie (możecie skakać, biegać, nawet krzyczeć) - i sprawdźcie puls po tej aktywności. Weźcie kilka głębokich oddechów i wyczujcie, jak Wasz puls się normuje.

 

5. Eksperyment z sodą - nauka o emocjach


Ustaw na stole szklankę z wodą. Zapytaj dziecko, czy widzi, co jest po drugiej stronie. Później wsypcie do szklanki kilka łyżek sody i zamieszajcie. Ponownie zapytaj, czy dziecko widzi, co jest po drugiej stronie - tym razem woda jest zmącona, więc powinno być trudniej. Poczekajcie, aż soda opadnie/ rozpuści się i zajrzyjcie przez szklankę - woda powinna być czysta. Wyjaśnij dziecku, że podobnie dzieje się z naszymi głowami, kiedy targają nami emocje - trudno jest ocenić sytuację, kiedy w głowie wirują różne myśli. Dopiero kiedy emocje opadną, mamy jasny obraz.

Później ułóżcie się razem z dzieckiem na plecach. Pomyślcie o sytuacji, która ostatnio wywołała w Was negatywne emocje. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że emocja zamyka się w bańce mydlanej, a która od Was odlatuje - chwilę lata po pokoju, od jednego rogu do drugiego, a później przenika przez okno i unosi się w górę.

 

Zobacz też nasze Zabawy na wyrażanie uczuć

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi