Mniej, więcej ... WIOSNA - scenariusz zajęć
3.0
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ, JĘZYKOWEJ, RUCHOWEJ, PLASTYCZNEJ
TEMAT:
„Mniej, więcej … WIOSNA”
UCZESTNICY:
Dzieci 4 letnie
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji, przeliczania, porównywania liczebności zbiorów,
- wyrabianie nawyku prawidłowego chwytu narzędzia piśmienniczego.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- prawidłowo rozróżnia i nazywa kolory (czerwony, żółty, niebieski, zielony),
- dokonuje klasyfikacji według wielkości i koloru,
- prawidłowo przelicza w zakresie 5,
- rozwija umiejętność porównywania liczebności zbiorów,
- potrafi ustawić się w kole, w parach, w szeregu,
- używa zdrobnień,
- doskonali prawidłowy chwyt narzędzia piśmienniczego,
- z pomocą prowadzącej, potrafi zaśpiewać fragment piosenki,
- stara się prawidłowo reagować na sygnał,
- ilustruje ruchem teksty piosenek,
- rozwija sprawność motoryki małej i dużej podczas zabaw ruchowych i pracy plastycznej,
- rozwija sprawność aparatu artykulacyjnego.
METODY:
- słowna: objaśnienia i instrukcje, śpiewanie piosenek,
- oglądowa: obserwacja i pokaz,
- praktyczna: zabawy ruchowe, ćwiczeń, realizacji zadań wytwórczych,
- elementy metody Pedagogiki Zabawy,
- elementy metody Edukacji przez ruch Doroty Dziamskiej.
FORMY:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- słowne: teksty piosenek („Witamy …”, „Idzie wąż” , „Tupią mrówy” Wyd. KLANZA, „Wiosna, …, obudziły się motyle” M. Kluzy),
- słuchowe: odtwarzacz CD, płyta CD, utwory z płyty „CARRANTUOHILL” Zbieram, poszukuję, badam cz.1,
- wzrokowe: motyle – liczmany w trzech kolorach (czerwonym, niebieskim, żółtym) i dwóch wielkościach, kartki A4 i A3 w czterech kolorach (zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym), białe kartki A4, zielone kredki, klej.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie.
Piosenka powitalna „Witamy …”; rozdanie liczmanów – motyli, krótka rozmowa nt różnic między otrzymanymi motylami.
2. „Idzie wąż” – płyta CD „Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy” Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza
Śpiewając piosenkę Prowadząca zaprasza do zabawy kolejno, motyle odpowiedniego koloru.
Dzieci - motyle dołączają do „węża”.
Idzie wąż, idzie wąż (P. śpiewa chodząc po sali)
rośnie wciąż, rośnie wciąż
żółte (niebieskie, czerwone) motyle węża się nie boją („motyle” wywołanego koloru wstają )
i dlatego za nim stoją, (i dołączają do węża)
długi jest ten wąż, długi jest ten wąż, ssssssssssssssss (dzieci naśladują syczenie węża)
3 . „Kolorowe motyle”
Klasyfikowanie liczmanów według koloru. Przeliczanie. Porównywanie liczebności zbiorów.
4. „Wiosna, …, obudziły się motyle” Moniki Kluzy – utrwalanie poznanej piosenki; inscenizowanie treści ruchem.
Wiosna, wiosna,
Obudziły się motyle,
Wiosna, wiosna,
Tęczą wita nas
Wiosna, wiosna,
Przyleciało ptaków tyle,
Wiosna, wiosna,
To słoneczny czas.
5. „Duży motyl - mały motylek”
Klasyfikowanie liczmanów według wielkości. Tworzenie zdrobnień.
6. „Idą mrówy” – „Maluchy rosną...nie tylko wiosną” Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza, zabawa ruchowa przy piosence. Doskonalenie umiejętności ustawiania się w kole,
w parach, w szeregu.
Idą mrówy, idą
I tupią nogami, x2
Tup, tup, tup
Koło zrób, koło zrób (dzieci ustawiają się w kole)
Idą słonie, idą