Mój autoportret - scenariusz zajęć w grupie dzieci trzyletnich
Mój autoportret.
Data: 30.05.2012
Cele główne: kształtowanie zdolności wypowiadania się w różnych technikach plastycznych w postaci prostych kompozycji; kształtowanie nowych pojęć; kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej, ogólnej kultury ruchu i zachowania się.
Cele operacyjne:
- Dziecko potrafi wskazać i nazwać różne części swojego ciała,
- Dziecko potrafi przeliczać w zakresie 5,
- Dziecko potrafi wykonać pracę plastyczną według instrukcji nauczyciela.
Metody:
- zabawowo – naśladowcza,
- słowna – rozmowa,
- czynna – metoda ćwiczeń.
Techniki freinetowskie: fiszki, swobodna ekspresja plastyczna i teatralna, doświadczenia poszukujące.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: rolki po papierze kuchennym, guziki, klej, kolorowe serwetki, bibuła, piórka.
Przebieg zajęć:
1. Poznanie nowego słowa – autoportret.
Rozmowa na temat czym jest autoportret, próba wymyślenia przez dzieci różnych definicji tego wyrazu. Kierowanie dzieci na właściwy trop, podanie poprawnej definicji. Próba sylabizowania poznanego słowa.
2. Zabawy ruchowe z użyciem rolek po papierze kuchennym:
- „Lustra” - dzieci naśladują ruchy swojego partnera w zabawie.
- „Jesteśmy piratami” - dzieci za pomocą rolki jako lunety próbują wypatrzyć co jest za horyzontem, używają rolki jako wiosła do wiosłowania, a na końcu wykonują pirackie ciasto „rolując” rolką po dywanie.
3. „Mapa ciała” – nazywanie różnych części ciała.
Nauczyciel wskazuje różne części ciała. Dzieci nazywają je, próbują również je wskazać. Szukanie tych, które są pojedyncze i tych podwójnych.
4. Zabawy oddechowe z użyciem rolek po papierze kuchennym.
Dzieci przykładają rolki jak trąbki do ust, biorą wdech nosem i mocno wydychają powietrze ustami. Próba wydmuchiwania raz powietrze zimnego a raz ciepłego.
5. Wykonanie prostych kukiełek przedstawiających siebie.
Dzieci próbują samodzielnie odczytać fiszkę i „kupić” produkty potrzebne im do wykonania zadania. Następnie konstruują kukiełki według własnego pomysłu.
Dla chętnych dzieci zabawa w teatr.
Opracowanie: Daria Hristova