„Mój przyjaciel pies” - scenariusz zajęć dla dzieci

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
„Mój przyjaciel pies” - scenariusz zajęć dla dzieci
5.0
1 ocena
Oceń
Drukuj

Temat zajęć: „Mój przyjaciel pies”

 

CELE OGÓLNE:
- wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt,
- uwrażliwianie dzieci na ostrożne zachowanie podczas spotkania obcego zwierzęcia.


CELE SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt,
- dziecko wie jak należy się zachowywać w kontaktach z obcymi zwierzętami (psami),
- dziecko potrafi wiernie naśladować głosy i odgłosy.

Metody: słowna i czynna.

 

Formy: indywidualna, zbiorowa.

Pomoce dydaktyczne:
- opowiadanie „Do zbłąkanego pieska” Ewa Szelbrg-Zarembina i wiersz L. Łącz „Przyjaciel ze schroniska”,
- maskotki - pieski,
- fotografie i obrazki przedstawiające różne rasy psów (również te groźne),
- papierowe kości, szarfy, tampuryno,
- płyta CD z piosenką N. Kukulskiej „Puszek Okruszek”.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:


1. „Iskierka przyjaźni”- zabawa na powitanie.

 

2. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka czyta dzieciom wiersz L. Łącz pt. „Przyjaciel ze schroniska”.

Był sobie pewien piesek malutki
Uroczy- mówię Wam
Czepiały się go troski i smutki
Bo był zupełnie sam
Nie miał rodziny, siostry ni braci
W schronisku mieszkał gdzieś
Aż raz ktoś przyszedł, spojrzał, zapłacił,
A był to rudy Grześ
Przytulił pieska- zostali razem
Na dobre i na złe
Znikła samotność, bo przyjaciele
Nie są samotni, nie!


a) Nauczyciel prosi dzieci, aby odpowiedziały na następujące pytania:

- Gdzie mieszkał malutki piesek?
- Czy było mu dobrze?
- Czy miał mamusię albo tatusia?
- Kto wziął pieska?
- Kim dla Grzesia został piesek?
- Czy teraz jest szczęśliwy?

3. „Pocieszenie pieska” - dzieci w parach w dowolny sposób próbują pocieszyć przyjaciela (głaszcząc, przytulając, kołysząc, mówiąc miłe słowa); zmiana w parach.

4. Zabawa ruchowa z elementami wspinania, kształtująca orientację przestrzenną „Koty na płoty”. Dzieci chodzą na czworakach pomiędzy rozstawionymi na dywanie krzesełkami. Na hasło „Kot na płot” dzieci wspinają się na krzesło. W zależności od hasła pod płot, obok płotu, za płotek, przed płotek dzieci wykonują polecenia.

5. Wysłuchanie opowiadania „Do zbłąkanego pieska” Ewy Szelburg-Zarembiny.

a) Rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć:

 

Przyjaciel zwierząt nie może (podawanie propozycji przez dzieci):
- ich krzywdzić,
- denerwować, szczuć,
- rzucać w nie kamieniami,
- bić, kopać.

b) Przyjaciel zwierząt powinien:
- karmić je,
- wychodzić z nimi na dwór,
- kąpać je,
- bawić się z nimi,
- aktywnie działać na rzecz ich ochrony,
- chodzić na badania do weterynarza,
- reagować na krzywdy zadawane przez innych ludzi (uświadamiać ich).

6. „Kosteczki do miseczki”- zabawa dydaktyczna; dzieci przeliczają ilość kostek, dodają, odejmują.

 

7. Zademonstrowanie przez nauczycielkę pozycji, jaką dzieci muszą przyjąć, gdyby nagle zostały zaatakowane przez psa. Należy zwinąć się w kłębek i rękoma osłonić okolice twarzy i szyi. Dzieci ćwiczą wspólnie z nauczycielem tą pozycję.

 

8. „Puszek Okruszek”- zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki.

 

9. „Mój przyjaciel pies”- praca plastyczna.

 

10. Zakończenie zajęć: podsumowanie tematu zajęć, porządkowanie miejsc pracy, podziwianie prac zawieszonych na tablicy przedszkolnej.

 

Autor: Paulina Skorupa

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi