Muzyka w rozwoju i edukacji dziecka

Muzyka w rozwoju i edukacji dziecka

Pracuję w przedszkolu od 14 lat. W swojej pracy już wielokrotnie przekonałam  się jak bardzo ważnym elementem w pracy z dziećmi jest muzyka.

Dzień mojej pracy nigdy nie jest bez muzyki. Występuje ona w różnych formach:
- metody ćwiczeń gimnastycznych
- zabawy śpiewno-ruchowe
- muzyka relaksacyjna
- różne odgłosy
- aktywne słuchanie muzyki
- metoda ruchu rozwijającego

Muzyka pełni wiele funkcji. Uczy, ponieważ pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Bawi, gdyż dostarcza wiele radości zarówno podczas tańca jak i w innym wykorzystaniu. Rozwija, bo dziecko w toku zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne, że muzyka może być głośna i cicha, że można muzykę przedstawić ruchem. Wychowuje, ponieważ pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno–moralnych. Wspomaga rozwój emocjonalny, gdyż dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, wyobrażenia i radości. Ponadto muzyka wpływa na ogólny stan naszych podopiecznych. W czasie zabaw muzyczno–ruchowych następuje rozwój mięśni, poprawa postawy dzieci, koordynacja ruchów, poprawa pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu.

Najczęstszą formą muzyki jest piosenka. Ale warto sięgnąć po bardziej skomplikowane formy muzyczne. Ciekawymi zabawami, wywołującymi dużo radości, śmiechu i rozluźnienia są:

  • zagadki muzyczne - rozpoznawanie odgłosów, poznawanie instrumentów muzycznych niekonwencjonalnych, gra na instrumentach, odgadywanie po melodii znanych piosenek.
  • zabawa w echo – powtarzanie za nauczycielką słów - głośno, cicho, szeptem
  • zabawy wyliczankami np. "Pałka, zapałka – dwa kije, kto się nie schowa, ten  kryje".
  • zabawy inscenizowane
  • recytacja rytmizowanego tekstu z wyklaskiwaniem
  • naśladowanie np. jesiennej aury (szumu wiatru, szelestu liści...)
  • zabawy taneczne
  • akompaniowanie do piosenek
  • wygrywanie rytmów związanych z tekstem
  • zabawy naśladowcze
  • malowanie muzyki lub utworów literackich
  • zapoznanie z muzyką poważną
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej, itp.


Warto pokusić się o wykonanie instrumentów niekonwencjonalnych z dziećmi lub  z pomocą rodziców:
- puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamykami
- pocięty w paski woreczek foliowy (np.wiatr)
- muzyka to również przelewanie wody w pojemnikach

Ktoś kiedyś powiedział: "Dzień bez muzyki, to dzień stracony". Ja w pełni zgadzam się z tym.

 

Autor: Małgorzata Skroban

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi