„Muzykowanie” - scenariusz zajęcia hospitowanego dla 2,5 i 3 latków

Treści z podstawy programowej:
Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
- śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu (8.1)
- dostrzega zmiany charakteru muzyki (tempa) (8.2)
- wyraża muzykę różnymi środkami aktywności muzycznej -instrumentalnej (z użyciem przedmiotów niekonwencjonalnych), wokalnej i ruchowej (8.3)
Cele ogólne:
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej poprzez wspólne muzykowanie
- doskonalenie aparatu głosowego poprzez śpiew
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- budowanie przyjaznej atmosfery podczas zajęć i zabaw
Cele szczegółowe (dziecko):
- wygrywa rytm usłyszanej piosenki
- śpiewa piosenkę
- wskazuje określone części ciała poprzez ilustrację ruchem piosenki powitalnej
- uczestniczy w zabawach muzycznych
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Metody pracy: metoda K. Orffa.
Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta CD z piosenką „Rączki”, pokrywki po słoikach, małe łyżeczki, maskotka węża.
Przebieg zajęcia:
Powitanie piosenką „Rączki” - utrwalenie części ciała poprzez pokazywanie ich zgodnie z tekstem piosenki (ilustracja ruchowa piosenki) - https://www.youtube.com/watch?v=qhvS9qq8_g8
„Rączki”
Rączki robią: klap, klap, klap
Nóżki robią: tup, tup, tup
Tutaj swoją główkę mam
A na brzuszku: bam, bam, bam
Buzia robi: am, am, am
Oczy patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszy mam
I na nosie sobie gram.
Zapoznanie z postacią węża „Benka” - powitanie dzieci przez gościa. Omówienie wyglądu naszego bohatera. Słuchanie piosenki w wykonaniu nauczyciela „Z płaszcza węża guzik mam”.
Nauka piosenki „Z płaszcza węża guzik mam”- wykonywanie jej na różny sposób. Zabawy z wykorzystaniem łyżeczek. N-l rozdaje każdemu dziecku po 2 łyżeczki.
Dzieci naśladują nauczyciela, który pokazuje, w jaki sposób wykorzystujemy do powitania łyżeczki.
„Baczność, spocznij, baczność, witamy: ślimaki, byki, okularników, szczerboli, brodaczy, wąsaczy, smarkaczy”.
Rozgrzewka - gra na łyżeczkach przy jednoczesnym śpiewie poznanej piosenki.
Gra łyżeczkami na pokrywce od słoika.
Zabawa zręcznościowa w „Złap węża” - łapanie głowy węża rzucanego przez nauczyciela. Zachęcanie dzieci do dobrej zabawy
Podziękowanie za zajęcia.
Autor: Kamila Łękowska