„My jesteśmy grzeczne dzieci i segregujemy śmieci” - zajęcia dla 4-latków
Cele ogólne:
- kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
- wyrabianie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
- kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych).
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi skupić uwagę na utworze,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- chętnie uczestniczy w zabawach,
- będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
- właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników i dorosłych,
- zna źródła i rodzaje odpadów,
- zna kolory pojemników na odpady,
- rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne,
- potrafi wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów wtórnych,
- segreguje odpady.
Metody pracy:
- Oparte na aktywności dziecka: słuchanie, odpowiedzi na pytania, aktywne działanie, swobodne wypowiedzi, aktywność ruchowa, wykonanie pracy plastycznej;
- Oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, opowiadanie, objaśnienia, aktywizacja do aktywności ruchowej i plastycznej, pochwała, kontrola czynności uczniów.
Formy pracy:
- grupowa,
- zespołowa,
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: torby papierowe i foliowe, wiersz „Sznurek Jurka”, ilustracje, chusta animacyjna, płyta CD z muzyką, worki do segregacji śmieci, różne odpady plastikowe, szklane, papierowe, gazety, kolorowe papierki, klej, farby, szarfy w trzech kolorach.
Przegieg zajęć:
1. Powitanie - piosenką powitalną na melodię „Wlazł kotek na płotek…”
„Dzień dobry, dzień dobry! Jak się masz? Dziś nowa zabawa czeka nas. W gromadce wesoło płynie czas, zapraszam do koła także was”.
2. „Ziemia” - nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie.
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym, czego życzyłyby Ziemi.
3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko).
Dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko.
(Nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)
4. Rozmowa na temat wiersza:
- W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
5. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie.
Zastanowienie się nad tym, co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- Co to są odpady i skąd się biorą?