„My jesteśmy grzeczne dzieci i segregujemy śmieci” - zajęcia dla 4-latków

„My jesteśmy grzeczne dzieci i segregujemy śmieci” - zajęcia dla 4-latków
4.7
6 ocen
Oceń

Cele ogólne:

 

  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu,
  • wyrabianie właściwego stosunku do ochrony środowiska,
  • kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych).

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

 

  • potrafi skupić uwagę na utworze,
  • wykonuje polecenia nauczyciela,
  • chętnie uczestniczy w zabawach,
  • będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
  • właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników i dorosłych,
  • zna źródła i rodzaje odpadów,
  • zna kolory pojemników na odpady,
  • rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne,
  • potrafi wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów wtórnych,
  • segreguje odpady.

 

Metody pracy:

 

  • Oparte na aktywności dziecka: słuchanie, odpowiedzi na pytania, aktywne działanie, swobodne wypowiedzi, aktywność ruchowa, wykonanie pracy plastycznej;
  • Oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, opowiadanie, objaśnienia, aktywizacja do aktywności ruchowej i plastycznej, pochwała, kontrola czynności uczniów.

 

Formy pracy:

 

  • grupowa,
  • zespołowa,
  • praca indywidualna.

 

Środki dydaktyczne: torby papierowe i foliowe, wiersz „Sznurek Jurka”, ilustracje, chusta animacyjna, płyta CD z muzyką, worki do segregacji śmieci, różne odpady plastikowe, szklane, papierowe, gazety, kolorowe papierki, klej, farby,  szarfy w trzech kolorach.

 

Przegieg zajęć:

 

1. Powitanie - piosenką powitalną na melodię „Wlazł kotek na płotek…”

 

„Dzień dobry, dzień dobry! Jak się masz? Dziś nowa  zabawa czeka nas. W gromadce wesoło płynie czas, zapraszam do koła także was”.

 

2. „Ziemia” - nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie.


„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.

 

Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym, czego życzyłyby Ziemi.

 

3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko).

 

Dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.

 

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko.

 

(Nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)

 

4. Rozmowa na temat wiersza:

 

- W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

 

5. Rozmowa z dziećmi o środowisku naturalnym i jego ochronie.

 

Zastanowienie się nad tym, co możemy zrobić, żeby poprawić stan środowiska naturalnego. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania:
- Co to są odpady i skąd się biorą?

Twoje uwagi i pomysły

Tagi