Mydło wszystko umyje - scenariusz zajęć zintegrowanych dla 2,5-latków

TEMAT KOMPLEKSOWY:
- Czyste przedszkolaki.
TEMAT ZAJĘĆ:
- Mydło wszystko umyje.
CELE OGÓLNE:
- kształtowanie nawyków higienicznych i czynności samoobsługowych
- rozwijanie mowy i myślenia poprzez zabawy dydaktyczne
CELE SZCZEGÓŁOWE. Dziecko:
- wita się muzyczną rymowanką
- uważnie słucha krótkiego wiersza i rozmawia na temat jego treści
- orientuje się w schemacie własnego ciała
- wypowiada się na określony temat
- wymienia cechy mydła w kostce i mydła w płynie
- bierze udział w zabawach ruchowych
METODY:
- słowna – rozmowa
- czynna – samodzielnych doświadczeń
- oglądowa – obserwacja i pokaz
FORMY:
- grupowa
- indywidualna
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie „Dobrze, że jesteś…”.
Dzieci siedzą w kole, śpiewają tekst powitanki wraz z pokazywaniem odpowiednich gestów.
2. „Jurek nurek” – słuchanie wiersza połączone z rozmową na temat jego treści.
Dzieci słuchają krótkiego wiersza, następnie swobodnie wypowiadają się na temat jego treści.
Treść wiersza „Jurek nurek”
Czy to w wannie pływa nurek?
Nie, to tylko mały Jurek.
Myje szyjkę, brzuszek, nóżki,
włosy, rączki i paluszki.
Będzie śliczny i czyściutki
– nurek ten nasz wesolutki.
3. „Co jest potrzebne do kąpieli?”
Nauczyciel rozkłada przed dziećmi różne przedmioty (miś, ręcznik, mydło, pasta i szczoteczka do zębów, łyżka, gąbka, kredka) oraz obrazek brudnego chłopca. Dzieci spośród zgromadzonych przedmiotów wybierają te, które przydadzą się chłopcu, aby zmienił się w czyścioszka.
Pomoce: miś, ręcznik, mydło, pasta do zębów, łyżka, gąbka, kredka, ilustracja przedstawiająca brudnego chłopca.
4. „Mydło lubi zabawę” – zabawa ruchowa przy piosence.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na przerwę dzieci naśladują mycie poszczególnych części ciała wymienionych przez nauczyciela.
Pomoce: odtwarzacz CD, piosenka na CD.
5. „Mydła, mydełka” – prezentacja różnego rodzaju mydeł.
Nauczycielka rozkłada przed dziećmi mydła o różnym kolorze i kształcie. Dzieci określają ich wielkość, kształty, kolory, zapachy.
Pomoce: różnego rodzaju mydła.
6. „Eksperyment z mydłem i czarnym pieprzem.”
Nauczycielka rozkłada przed dziećmi miskę z wodą. Wsypuje do niej pieprz. Następnie prosi jedno dziecko żeby wsadziło do niej paluszek. Pyta się, czy coś się stało szczególnego? Następnie prosi inne dziecko, polewa mu paluszek płynnym mydłem i każe włożyć palec do wody. Dzieci określają, co się stało. Doświadczenie ma na celu ukazanie dzieciom jak „brud ucieka” od mydła.
Pomoce: miska z wodą, czarny, mielony pieprz, mydło w płynie.
7. „Mydło w kostce, mydło w płynie” – zabawa ruchowa.
Nauczycielka rozdaje dzieciom emblematy na szyję (emblematy przedstawiają mydło w kostce lub mydło w płynie). Na dywanie w jednym miejscu kładzie ilustrację – mydło w kostce, w drugim ilustrację – mydło w płynie. Dzieci poruszają się po sali w rytm wystukiwany przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę dzieci mają za zadanie podejść do odpowiedniej ilustracji.
Pomoce: emblematy dla dzieci, ilustracje – mydła w kostce i mydła w płynie.
Autor: Sylwia Lisowska – Walęcka