Na spotkanie nocy – zabawy badawcze. Scenariusz zajęć dla 6-latków.
Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

2.5
2 oceny
Temat kompleksowy: Eskimosi – życie ludzi na Dalekiej Północy.
Komentarze (0)
Temat kompleksowy: Eskimosi – życie ludzi na Dalekiej Północy.
Oczekiwane rezultaty aktywności:
- poznanie otoczenia przyrodniczego, nabywanie określonych doświadczeń;
- wzbogacanie słownictwa o nowe terminy, wyrażanie uczuć;
- kształcenie sprawności umysłowych, porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, wnioskowanie;
- wyzwalanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy zorganizowane;
- poznawanie i wyrażanie własnych uczuć;
- rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej;
- budzenie wrażliwości estetycznej w kontaktach z przyrodą.
I Obszar edukacji społeczno–moralnej:
1. Ziemia – moja planeta.
II Obszar edukacji ruchowej:
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez zabawy ruchowe.
III Obszar edukacji przyrodniczej:
1. Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku.
IV Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć.
V Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisana i czytania:
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową.
2. Przygotowuję się do czytania.
Cele:
1. Stworzenie okazji do poznania zjawisk fizycznych w przyrodzie (powstanie dnia i nocy).
2. Rozwijanie aktywności poznawczej.
3. Rozwijanie aktywności twórczej poprzez stosowanie technik twórczego myślenia oraz wykorzystywanie dziecięcej ekspresji.
Metody:
- metoda przekazu wiedzy;
- metoda samodzielnych doświadczeń;
- metody aktywizujące;
- metoda kierowania własną działalnością;
- metoda pokazu;
- metoda zadań stawianych dziecku.
Formy aktywności dziecka:
- zabawowo – zadaniowa;
- językowa;
- ruchowa;
- plastyczna.
Środki dydaktyczne:
- makieta nieba, globus, lampka nocna („słońce”);
- ilustracje przedstawiające zjawiska powstawania dnia i nocy, kaseta z nagraniem, kartki z bloku dużego formatu, kredki.
Przebieg zajęć:
I Sytuacja wychowawczo – dydaktyczna:
1. Organizacja:
Dywan pokryty ogromną płaszczyzną materiału w kolorze granatowym, na nim przyklejone gwiazdki. Pod materiałem, wspinającym się na tablicę, ukryta została mapa nieba północnego, z niektórymi wybranymi gwiazdozbiorami (Rak, Lew, Waga, Byk, Baran, Panna).
2. Nawiązanie:
Nauczycielka przebrana w pelerynę z motywem nocy – gwiazdy, księżyc – wchodzi na salę, w ręku trzymając napis „noc”.
„Idzie niebo ciemną nocą
ma w fartuszku pełno gwiazd
Gwiazdy błyszczą i migocą
zaprosiły tutaj Was”.
Następnie nauczycielka zadaje pytanie „Co tu się stało? Co wydarzyło się w tej sali? Dlaczego wyglądam tak inaczej?”
II. Pojawienie się sytuacji problemowej:
Dzieci próbują odgadnąć o czym będziemy rozmawiać (o nocy, o niebie, o gwiazdach). Odczytują globalnie wyraz „noc”.
Nauczycielka podnosi swoją pelerynę i prosi dzieci, żeby spróbowały wrzucić pod nią różne słowa, które przypominałyby im o tym że jest noc. Nauczycielka zbiera słowa i dziękuje dzieciom. Następnie zadaje dzieciom kolejne pytanie – „Czy zastanawiałyście się kiedyś, dlaczego po dniu następuje noc?”.
III. Podjęcie próby rozwiązania problemu: