Napoje gazowane a zdrowie dziecka

Napoje gazowane a zdrowie dziecka
Drukuj Skomentuj

Każdy lekarz i dietetyk powie, że napoje gazowane są nieodpowiednie dla malucha. Jednak czy kiedykolwiek zastanawiałaś się jakie szkodliwe substancje zawierają tego typu napoje oraz jaki mają wpływ na zdrowie dziecka?

Po kolorowe napoje gazowane sięgamy najczęściej, aby ugasić pragnienie. Jednak należy pamiętać, że w ten sposób wcale go nie zaspokajamy, a wraz z każdym kolejnym łykiem do organizmu przenikają szkodliwe składniki (konserwanty oraz sztuczne barwniki)!

 

Napoje gazowane


Napoje gazowane źle wpływają na zdrowie dzieci - przede wszystkim są zawsze bardzo mocno słodzone. Puszka słodkiego płynu może zawierać w sobie nawet do dziesięciu łyżeczek cukru, który jest świetną pożywką dla wielu groźnych bakterii. Nadmiar cukru powoduje przede wszystkim próchnicę zębów, ale może też prowadzić do nadwagi i problemów z apetytem. Dziecko, wypijając słodki napój, traci ochotę na pełnowartościowy posiłek przygotowany przez rodzica. Cukier podany w dużych dawkach może także powodować nadmierne pobudzenie bądź problemy z koncentracją. Warto wspomnieć o zwykłym przyzwyczajeniu do gazowanych napojów. Przy oranżadzie czy coli nawet najsłodsze owoce będą wydawać się dziecku gorzkie i niesmaczne.

Słodkie napoje gazowane zawierają w sobie także niezdrowe konserwanty. Dwutlenek węgla i wysokie ilości cukru przedłużają jego datę ważności. W składzie napoju i tak z pewnością znajdziemy regulatory kwasowości, substancje smakowe i sztuczne barwniki. Wszystkie wymienione składniki mają negatywny wpływ na zdrowie dziecka.

Poznaj przyczyny nadwagi u najmłodszych i dowiedz się jak dbać o prawidłowe żywienie twojego dziecka: Otyłość u dzieci

Za sprawą dwutlenku węgla powstają bąbelki, które są największą atrakcją dla malucha pijącego kolorowy napój. Trzeba pamiętać o tym, że mogą one działać drażniąco na delikatną śluzówkę żołądka malucha. Gaz zawarty w napojach może przyczynić się do nieprzyjemnych kolek oraz wzdęć. Kolejną szkodliwą substancją jest kofeina - nie ulega wątpliwości, że nie powinna się znaleźć w dziecięcej diecie chociażby dlatego, że wypłukuje z organizmu cenny magnez oraz wapń.

Napoje gazowane zawdzięczają swój oryginalny smak sztucznym i chemicznym słodzikom. Nawet wersje light zawierają sztuczne substancje słodzące, które są niewskazane dla najmłodszych. Substancje te mogą przyczynić się do problemów z przewodem pokarmowym oraz wszelkich problemów metabolicznych.

Aby unikać problemów z piciem kolorowych napojów gazowanych, warto od samego początku wprowadzać w domu zdrowe nawyki żywieniowe. Od najmłodszych lat trzeba przyzwyczajać malucha do tego co zdrowe. Idealna dla najmłodszych jest woda niegazowana bądź zielona herbata, która doskonale ugasi pragnienie. Jeśli dziecko nie lubi smaku czystej wody, do szklanki można wrzucić listek mięty, plasterek cytryny czy pomarańczy albo kolorowy lód z zamrożonego soku z domowej spiżarni. W dziecięcej diecie idealnie sprawdzają się także koktajle owocowe, np. z bananów albo truskawek.

Bardzo ważne jest aby cała rodzina aktywnie uczestniczyła we wpajaniu dobrych nawyków już od najmłodszych lat dziecka. Odpowiednie zachowania ograniczą oddziaływanie szkodliwych czynników zewnętrznych na zdrowie malucha, ale także zaowocują w jego dorosłym życiu. Dowiedz się więcej, wejdź: Dobre nawyki u dzieci

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi