Nauka o emocjach w przedszkolu. Filmoterapia dla dzieci

Nauka o emocjach w przedszkolu. Filmoterapia dla dzieci
Drukuj Skomentuj

Film większości z nas kojarzy się z rozrywką. Jest to jednak forma, którą można analizować również w innych kategoriach: artystycznych, społecznych, socjologicznych. Rzadko postrzega się film jako wartość terapeutyczną. Czym jest filmoterapia? Czy film może być punktem wyjścia do rozmów o emocjach w przedszkolu? W naszym artykule przeczytasz o podstawach filmoterapii oraz o tym, jak można stosować elementy filmoterapii w pracy z dziećmi.

Skąd się wzięła filmoterapia?


Filmoterapia, w USA znana jako cinematherapy, jest metodą, która powstała w latach 80. Za twórcę uznaje się Gary’ego Solomona, amerykańskiego profesora psychologii. Wykorzystywał on filmy do pracy terapeutycznej z więźniami.

Zdaniem Solomona, filmoterapia nie może zastąpić tradycyjnej terapii. Jednak oglądanie filmów daje okazję do samodzielnej pracy nad sobą. Zalecał on dobieranie filmów poruszających aktualne problemy pacjentów (np. alkoholikom - dotyczące uzależnień).

Innego zdania była kalifornijska terapeutka filmowa Brigit Wolz, która uważała, że film nie musi bezpośrednio dotykać problemów odbiorcy; najważniejsze, by uwalniał zablokowane emocje (np. wywoływał płacz u osób z depresją).

W Polsce film został włączony do terapii po II wojnie światowej. Jednak, zdaniem Martyny Harland (psychologa i wykładowcy na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych w Warszawie), terapeuci robią to intuicyjnie. Harland za powód wskazuje brak wypracowanej metodologii. W opinii pani psycholog, w filmoterapii nie jest istotna jakość filmu, ale związek między filmem a widzem.

 

Jak działa filmoterapia


Film nie jest przepracowaniem problemu. Może być wstępem do rozmów o emocjach i potrzebach. Mówi o kimś innym - jest więc bezpieczną formą zmierzenia się z uczuciami, myślami, problemami, które jednak dotyczą bezpośrednio widza. Pozwala też na spojrzenie na swoją sytuację z innej perspektywy.

 

Przeczytaj też:

Dogoterapia w przedszkolu

Arteterapia, czyli terapia poprzez sztukę

 

Jak funkcjonuje film?

 

  • wizualizuje interesujące widza tematy, ale też pragnienia i potrzeby,
  • oddziałuje na widza wielozmysłowo, pobudza sensorycznie,
  • pomaga utożsamić się z bohaterem,
  • wywołuje empatię do przeżyć bohatera,
  • pozwala w bezpiecznych warunkach przepracować emocje związane z trudną sytuacją bezpiecznych - bo dotyczą one bohatera),
  • może wywołać pozytywne emocje lub dać upust negatywnym,
  • pokazuje alternatywne rozwiązania trudnych sytuacji,
  • pozwala na głębsze rozumienie świata, stosunków społecznych i międzyludzkich,
  • pozwala na uświadomienie sobie swojego problemu.

 

Filmoterapia w uproszczeniu

 

  1. W trakcie filmu obserwujesz swoje reakcje.
  2. Zwracasz uwagę na to, z którym bohaterem najbardziej się identyfikujesz, a który wywołuje w Tobie uczucia negatywne.
  3. Zwracasz uwagę na sceny, które wywołały w Tobie najwięcej emocji (pozytywne albo negatywne).
  4. Zastanawiasz się nad swoimi emocjami: dlaczego akurat ten bohater zwrócił Twoją uwagę? Dlaczego te sceny Cię poruszyły? Jakie emocje Ci towarzyszyły i dlaczego? Czy możesz sytuacje z filmu odnieść do swojego życia?

 

Filmoterapia dla dzieci


Film w przedszkolu (animowany) jest najczęściej puszczany jako “uspokajacz” - żeby wyciszyć maluchy przed obiadem albo mieć chwilę czasu na posprzątanie sali. Warto jednak zastanowić się nad wykorzystaniem elementów filmoterapii w ramach prowadzenia zajęć edukacyjnych. Zajęcia mogą wyglądać podobnie jak te, na których rozmowy i ćwiczenia przeprowadza się na bazie książek, opowiadań.

 

Może zainteresuje Cię również: Rozwój emocjonalny przedszkolaka. Zabawy na wyrażanie uczuć

 

Najważniejsze jest dobranie filmu. Zastanów się:

 

  1. Jakie tematy chcesz poruszyć z grupą? Czy mają być to problemy aktualne dla dzieci (np. kłótnie w grupie), czy raczej uniwersalne emocje i wartości, o których się uczycie (np. relacje rodzinne)?
  2. Jakie emocje ma wywołać film (co wcale nie znaczy, że u wszystkich dzieci się uda je wywołać - przygotuj się na różne reakcje!)?
  3. Czy grupa przedszkolna jest w stanie zrozumieć skomplikowaną fabułę, czy raczej poszukać czegoś prostszego?
  4. Jak długi film dzieci są w stanie wytrzymać?


Dobierając film, zwróć też uwagę na na ograniczenia wiekowe, poziom skomplikowania fabuły i żarty. Niektóre bajki tylko z pozoru są kierowane do dzieci.

Przygotuj sobie listę pytań: o postawy bohaterów, na które chcesz zwrócić uwagę dzieci; na konkretne sceny; na poruszane problemy i sposoby ich rozwiązań. Przygotuj się jednak również na pytania dzieci. Zwróć uwagę, jakie tematy ich zainteresowały i jak zareagowały na całą produkcję.

Pamiętaj, że film jest przygodą, która nie aktywuje nas fizycznie - dlatego tym bardziej wywołuje emocje. Reakcje dzieci będą szczere: mogą Ci wiele powiedzieć o aktualnym stanie emocjonalnym i pasjach Twojej grupy przedszkolnej!

 

Może zainteresuje Cię też: Bajki terapeutyczne dla dzieci

 

Informacje na temat filmoterapii zebrane zostały z artykułów zamieszczonych na www.filmoterapia.pl.

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi