Nie rozmawiam z obcym - scenariusz dla dzieci 3 i 4 letnich

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
Nie rozmawiam z obcym - scenariusz dla dzieci 3 i 4 letnich
3.2
5 ocen
Oceń
Drukuj

Cele ogólne:

 

- nabywanie umiejętności radzenia sobie w nowej, trudnej sytuacji lub niebezpiecznej dla dziecka;
- wpajanie dzieciom, że nie należy nawiązywać rozmów z nieznajomymi, a w szczególności zdradzać adresu zamieszkania;
- przestrzeganie zakazów i nakazów rodziców, ponieważ wynikają one z troski o dobro dzieci;
- układanie własnych wersji bajki.

Cele operacyjne (dziecko):

 

- potrafi poradzić sobie w trudnej sytuacji;
- wie, że nie należy rozmawiać z nieznajomymi;
- rozumie konieczność stosowania nakazów i zakazów przez
rodziców;
- potrafi ułożyć nową wersję bajki.

Metody:
- zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń praktycznych i inscenizacji,
- słowne (słuchanie  bajki),
- oglądowa (ilustracje).

Formy:

- zbiorowa jednolita,
- grupowa zróżnicowana,
- indywidualna zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:
Bajka „Czerwony Kapturek” J. Grimm, W. Grimm., pudełka ładne, kolorowe i brzydkie, brudne, śmieci – gazety, papierki, cukierki, obrazki przedstawiające nieodpowiednie zachowanie wobec obcych.

Przebieg zajęć.

 

1. Ćwiczenie sposobów rozmawiania z obcym.

 

Co by było, gdyby...

 

...sympatycznie wyglądający pan podszedł do ciebie i poprosił, żebyś mu pomógł znaleźć pieska, który mu zginął?
...do drzwi zapukała nieznajoma pani i prosiła o wpuszczenie do domu, bo musi zatelefonować?
...gdybyś zgubiła się w supermarkecie?
...wybuchł pożar?
...ktoś podjechał samochodem i zapytał cię o drogę, powiedział, że nie słyszy, co mówisz i poprosił, żebyś podszedł bliżej?
...ktoś zadzwonił do domu, gdy jesteś sam i chciał rozmawiać z tatą?
...sąsiad przyszedł po ciebie do przedszkola i powiedział, że mama nie mogła przyjść?
...szedł i widział wolno jadący za tobą samochód?
...kolega spadł ze schodów i był nieprzytomny, a w domu nie było nikogo?

2. Zestaw zabaw porannych nr  III według K. Wlaźnik, dzieci młodsze z modyfikacjami.

3. „ Chodźcie wszyscy…” – zabawa powitalna.

Chodźcie wszyscy tu do koła,
zabawimy się wesoło.
Witamy się wszyscy wraz,
na zabawę nadszedł czas.
Jedna ręka, druga ręka
jedna noga, druga noga
cały tułów oraz głowa
Witamy się!
 
4. Rozmowa wstępna z grupą.

 

– czy mamy prawo mieć swoje sekrety i tajemnice?
– czy musimy mówić innym wszystko o sobie tylko dlatego, że oni zadają nam pytania?
– czy powinniśmy przestrzegać zakazów i nakazów rodziców?

5. Słuchanie bajki „Czerwony Kapturek”.

Wypowiedzi dzieci kierowane pytaniami:

 

– Czy wolno chodzić samemu do lasu?
– Czy Kapturek posłuchał swojej mamy?
– Czy postąpilibyśmy tak, jak dziewczynka?
– Czy wolno rozmawiać z nieznajomym i mówić, gdzie się mieszka, jaki jest cel naszego spaceru?

6. Zabawa ruchowa „Berek ratuj”.

Dzieci stoją w rozsypce, jedno z nich to berek, który stara się schwytać kogoś z uciekających. Jeśli dziecko widzi, że może być złapane, w ostatniej chwili woła „Ratuj”. Na dany okrzyk
dziecko, które jest najbliżej uciekającego przychodzi mu z pomocą podając mu rękę. Berek udaje się w pogoń za innym dzieckiem.

 

7. Tworzenie własnych wersji bajki .

8. Niespodzianka.

Przygotowujemy kilka opakowań - ładnych, kolorowych, brzydkich i brudnych. Następnie do środka wkładamy różne rzeczy - do tych ładnych śmieci, rzeczy zniszczone, do tych brzydkich włóżcie cukierki. Rozkładamy pudełka i każemy dziecku wybrać. Rozmawiamy o tym, że nie zawsze to, co w ładnym opakowaniu jest wartościowe.
 
9. Podsumowanie zajęcia.

 

 

Autor:  Magdalena Makowska - Pomietło

 

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi