Niech każdy nam wierzy: o higienę i zdrowie dbamy jak należy! - scenariusz zajęć

Temat:
- Niech każdy nam wierzy: o higienę i zdrowie dbamy jak należy!
Cel ogólny:
- kształtowanie postawy dbałości o higienę własnego ciała
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi zdrowia i choroby
- określanie przedmiotów służących codziennej higienie
Cele operacyjne (dziecko):
- poznaje i utrwala przybory służące do codziennej higieny
- rozpoznaje zagadki dotyczące higieny
- rozumie pojęcia: zdrowie, choroba, przeziębienie
- wie, w jaki sposób może zapobiegać chorobie
- wyraża swoje poglądy i bierze udział w dyskusji
Obszary podstawy programowej:
- obszar 5 pkt 1,2,4
Metody:
- słowna
- oglądowa
- praktycznego działania
Formy:
- zbiorowa jednolita
Środki dydaktyczne:
- duży arkusz papieru,
- obrazki z przedmiotami dotyczącymi higieny,
- zagadki o higienie i zdrowiu,
- radiomagnetofon,
- płyta CD z piosenką „Tupu tup po śniegu”
- wiersz I. Salach „Czystość”
Przebieg zajęć
I CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie dzieci: Utrwalenie części ciała – piosenka „Tu paluszek”.
Tu paluszek, tu paluszek – teraz pokazuję brzuszek.
Tu jest rączka, a tu druga, tutaj oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki, tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka, i tu nóżka, chodź zatańczyć jak kaczuszka.
2. Wprowadzenie do tematyki zajęć: słuchanie wiersza I. Salach „Czystość”
Kto o zdrowie własne dba
Czyste ręce zawsze ma.
Myje zęby, uszy, szyję
Włosy dobrze też umyje.
Czyste nogi, czyste ręce
To uciecha jest w łazience!
Aby zawsze czystym być
Musisz się dokładnie myć.
3. Rozmowa kierowana dotycząca przeczytanego wiersza:
- O czym opowiadał wiersz?
- Co należy zrobić, aby być zdrowym?
II CZĘŚĆ GŁÓWNA
4. Zabawa ruchowa: utrwalanie melodii piosenki ”Tupu, tup po śniegu”. Ilustrowanie słów piosenki ruchem. Zachęcanie do wspólnej zabawy z rówieśnikami.
5. Uważne słuchanie zagadek dotyczących przedmiotów do codziennej higieny. Wspomaganie się obrazkami.
6. Przyklejanie przedmiotów służących codziennej higienie na dużej kartce papieru – tworzenie „mapy zdrowia”.
7. Dlaczego warto być zdrowym? – burza mózgów. Pobudzanie do swobodnego wypowiadania się, dyskusji grupowej oraz poznawania opinii innych i dążenie do jej akceptowania.
III CZĘŚĆ KOŃCOWA
8. Zabawa ruchowa z elemementami biegu „Berek”.
9. Zabawa wyciszająca „Gimnastyka paluszków”. Pobudzanie do pracy mięśni palców. Ćwiczenie palców z wykorzystaniem opowiadanej historyjki.
Opracowanie: Natalia Cherek