Nowoczesna technologia w przedszkolu

Nowoczesna technologia w przedszkolu
Drukuj Skomentuj

Coraz więcej nowoczesnych przedszkoli korzysta z innowacji dydaktycznych, które mają na celu podniesienie jakości i efektywności nauczania. 

Nowoczesna technologia przyszłością nauczania

 

Dla dzieci w wieku przedszkolnym korzystania z nowych technologii jest coraz bardziej naturalne. Większość uznaje je za coś oczywistego, bo spotyka się z nimi każdego dnia.

 

Przeglądając postawę programową wychowania przedszkolnego, nie znajdziemy bezpośrednich zapisów, czy też zaleceń dotyczących wykorzystania nowoczesnej technologii w przedszkolu. W jednym z obszarów kształcenia, które mają prowadzić do ich realizacji, możemy znaleźć zapis mówiący o wspomaganiu rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych oraz wprowadzanie dzieci w świat urządzeń technicznych.

Technologie wprowadzajmy z umiarem

 

Technologie w przedszkolu powinny być wprowadzane stopniowo i  umiejętnie oraz z umiarem. Najlepiej nowe technologie potraktować, jako narzędzia, które pomogą wspierać rozwój przedszkolaków. Warto wykorzystywać je przy każdej okazji, gdy ma to sens, integrując je z różnymi obszarami edukacji.

 

Nowe rozwiązania takie jak: tablica interaktywna, robot edukacyjny PHOTON czy pianino KOLOROWE DŹWIĘKI powinny być dla nauczycieli narzędziem uatrakcyjnienia zajęć m.in. przy omawianiu matematycznych pojęć takich jak orientacja w schemacie ciała czy rozróżnianie prawej i lewej strony.



Sprawdź również: Technologia informatyczna w przedszkolu


 


Wprowadzenie technologii niesie wartości edukacyjne

 

Od wielu lat można zauważyć znaczące i szybkie przemiany cywilizacyjne. Wyznaczają one nowe zadania i dają nowe możliwości dla rozwoju edukacji. Dlatego też przed szkołą i przedszkolem ciągle stoi bardzo ważne, trudne i odpowiedzialne zadanie. Polega ono na wszechstronnym wspomaganiu rozwoju dziecka, tak aby wykształcić mądrego, uczciwego i wrażliwego obywatela, który będzie potrafił świadomie i racjonalnie wykorzystywać nowe technologie w celu zdobywania i przekazywania informacji, komunikowania się i uczenia.

Dzisiaj, wszechobecne staje się wykorzystywanie nowoczesnych technologii. Towarzyszą one nam już każdego dnia i są wykorzystywane nawet przez najmłodszych użytkowników. Trudno wyobrazić sobie życie bez komputera, tabletu czy smartfona. Najmłodsze dzieci często określane są jako pokolenie urodzone „z telefonem w ręce”. To od dorosłych, nauczycieli, wychowawców, zależy, jak dzieci będą wykorzystywać nowoczesną technologię. Nie ma wątpliwości, że jej mądre wykorzystanie niesie ze sobą wielką wartość edukacyjną.

 

Poczta internetowa i wirtualny dysk

 

Coraz większą popularnością cieszą się poczty internetowe oferujące dodatkowe bonusy, np. wirtualny dysk, który może mieć wszechstronne zastosowanie. Dużym atutem poczty może być swobodny kontakt z rodzicami. Nauczyciel grupy już na początku roku szkolnego może założyć „pocztę grupową”, a każdy z rodziców może założyć swoje konto 

Google. Dzięki takiemu rozwiązaniu nauczyciel-wychowawca zyskuje nieograniczony kontakt z rodzicami, a dodatkowo o każdej porze może przesyłać rodzicom informację o dzieciach. Na szczególną uwagę zasługuje także wirtualny dysk, który umożliwia współtworzenie dokumentów.

 

Komputerowe gry edukacyjne

 

Gry towarzyszą dzieciom codziennie. Często tablet z grami spełnia funkcję niani. Od wychowawców oraz rodziców zależy, w jakie gry będzie dziecko grało oraz jaki wpływ będą one miały na rozwój malucha. Istnieją serwisy pozwalające na tworzenie prostych aplikacji lub gier. Serwisy takie oferują wybór gry z ogromnej bazy już istniejących. Tworzenie aplikacji odbywa się w nieskomplikowany sposób. Twórca najpierw sam wybiera rodzaj aplikacji, którą chce stworzyć, np. pasujące pary, grupowanie, kolejność, krzyżówka, wykreślanka oraz wiele innych. Po wybraniu aplikacji należy zgodnie z instrukcją wypełnić wyświetlające się pola. W taki sposób powstaje dowolna gra na wcześniej wybrany temat. Jednym z zastosowań tej aplikacji może być stworzenie gry – memory. Oprócz korzyści płynących z faktu, że wybór treści gry, jej wygląd zależy tylko i wyłącznie od twórcy, to dodatkowo w przeciwieństwie do jej papierowego odpowiednika internetowa gra nie będzie posiadać śladów użytkowania oraz żaden z jej elementów nie ulegnie zgubieniu. Nauczyciel, wykorzystując tę aplikację, może utrwalać wraz ze swoimi wychowankami treści programowe, które to dzieci zdobywają w trakcie pobytu w przedszkolu, ćwiczyć pamięć i spostrzegawczość. Warto zaproponować dzieciom wspólne stworzenie gry podczas zajęć w przedszkolu lub czynnie włączyć w procesie edukacyjnym rodziców i zasugerować stworzenie własnych gier w domu.


Sprawdź także: Wykorzystanie programów komputerowych w pracy z dziećmi przedszkolnymi

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!