Obserwujemy nadejście wiosny!
Obserwacja zjawisk pogody, świata zwierząt i roślin, wody i gleby jest bardzo ważna dla edukacji w pierwszych latach życia. Będzie to świetny punkt wyjścia dla zabaw budzących kreatywność przedszkolaków.
Zachodzące w świecie przyrody zmiany związane z nadejściem wiosny stanowią doskonały punkt wyjścia dla wymyślenia kreatywnych zabaw dla dzieci. To również świetna okazja do tego, by oswajać maluchy z kwestiami zmiany klimatu, ochrony środowiska i zachowaniami proekologicznymi.
Obserwujemy zmiany pogody i prowadzimy kalendarz
Potrzebne materiały: Plansza do prowadzenia obserwacji pogody (z pustymi polami do wypełniania), gotowe emblematy obrazujące stany pogodowe (mogą też być własnoręcznie wykonane – dziecko codziennie „zapisze” obserwację na kwadratowej karteczce za pomocą rysunku).
Przebieg: Każdego dnia o tej samej porze zapisujcie stan pogody w danym dniu, zaznaczając, czy dzień był słoneczny, czy słońce było za chmurami, czy padał deszcz, a może śnieg? Gdy zaplanowany czas obserwacji się skończy, podliczcie, ile dni było deszczowych, ile słonecznych (w celu podliczenia możecie ułożyć emblematy w słupkach).
Domowa stacja meteorologiczna
Potrzebne materiały: Plastikowy pojemnik z podziałką, termometr dostosowany do pomiarów na zewnątrz, plansza do prowadzenia obserwacji pogody, szablon termometru i pojemnika.
Przebieg: W ogrodzie lub na balkonie ustawcie plastikowy pojemnik i termometr. Codziennie notujcie stan wody oraz temperaturę na planszy (na szablonie termometru oraz na konturze pojemnika, a następnie umieśćcie te elementy na planszy). Pod koniec okresu obserwacji zastanówcie się wspólnie, ile było dni ciepłych i ile spadło wody. Jeśli dziecku spodoba się taka zabawa, możecie kontynuować wasze obserwacje. Jeśli nie będziecie prowadzić obserwacji stanu wody, możecie notować dodatkowe czynniki pogodowe: mgłę, wiatr, zachmurzenie itp. Pogodowych obserwacji dokonujcie każdego dnia, sprawdzajcie również, jak zwierzęta przygotowują się do wiosny - może podczas spaceru uda wam się podpatrzeć pierwsze zwiastuny jej nadejścia?
Mały obserwator natury
Potrzebne materiały: Nasiona, kartka papieru, kredki.
Przebieg: Obserwujcie wspólnie budowę nasion - ale wcześniej namoczcie nasiona w wodzie, aby napęczniały. Dzieci będą mogły narysować kształt nasionka na arkuszu papieru, a następnie, po jego rozcięciu, naniosą swoje obserwacje na papier. Oprócz tego, możecie rysować wszystko, co zauważycie podczas waszej codziennej drogi do przedszkola czy spacerów.
Ptaki i inne zwierzaki
Potrzebne materiały: Pojedyncze skarpetki, guziki, stare podkoszulki, klej, resztki tkanin, drucik.
Przebieg: Pojedyncze skarpetki czy rękawiczki mogą stać się znakomitym materiałem do wykonania przytulanki. Wystarczy pociąć stare podkoszulki na małe kawałki i wypchać nimi skarpetki. Do skarpet, za pomocą drucika czy kleju, przymocujcie oczy, nosy oraz uszy. W ten sposób powstaną urocze króliczki, sówki i zwierzątka jakie tylko zdoła wymyślić dziecięca wyobraźnia.
Przygotowujemy marzannę
Potrzebne materiały: Słoma, siano, liście lub glina, patyk.
Przebieg: Marzanna to kukła, dzięki której możemy przyspieszyć nadejście wiosny. Do wykonania marzanny można wykorzystać słomę lub siano okręcone wokół patyka. Można ją również zrobić z liści i gliny. Wrzucone do wody, szybko się rozpadną, nie zaśmiecając środowiska. Jeżeli kukła zostanie dodatkowo ubrana w tkaninę, należy ją zdjąć przed wyrzuceniem.
Bliżej Przedszkola nr 3/luty 2014/Małgorzata Maćkowiak, Ewa Stadtmüller
Źródło: www.blizejprzedszkola.pl