Owoc czy warzywo - scenariusz zajęć w grupie 5-latków

Sceanriusz sytuacji edukacyjnych w grupie 5 latków.
Cele:
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej poprzez rozmowę i obserwację twarzy o różnej mimice
- dostrzeganie różnicy między owocem a warzywem
Przebieg:
1. Zabawa integracyjna „Podaj jabłko” - doskonalenie poczucia rytmu.
2. Wiersz Jana Brzechwy „Na straganie” - przedstawienie treści w kąciku teatralnym, intrerpretacja z wykorzystaniem pacynek warzyw, rozmowa o treści wiersza, wyjaśnienie słów, których dzieci nie znają – wzbogacanie słownictwa, rozwijanie kompetencji językowych.
3. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną „Emocje” - próbujemy oceniać emocje bohaterów wiersza, dopasowujemy i nazywamy mimikę twarzy z obrazków, rozmawiamy o nastroju w wierszu.
4. Zabawa naśladowcza „Smutny czy wesoły, zły czy uśmiechnięty?” - rozpoznawanie i naśladowanie emocji innych.
5. Zabawa badawcza „Owoc czy warzywo” - poznanie różnicy między warzywem a owocem, przekrojenie jabłka, gruszki i śliwki na pół, ocenianie wielkości i ilości pestek (nasion) w poszczególnych owocach.
6. Zabawa muzyczno–ruchowa „Grusza, jabłoń, śliwa” - utrwalenie wiadomości dotyczących nazewnictwa drzew owocowych.
7. Praca plastyczna „Owoce z masy solnej” - ćwiczneie motoryki małej, doskonalenie wyobraźni przestrzennej.
Opracowanie i realizacja: mgr Karina Stępień