Pirackie pożegnanie lata
Scenariusz z okazji „Pożegnania lata” pt. „Piracka wyprawa po skarby lata”
Grupa:
3-4 latki, 5-6 latki
Cele główne:
• rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się z innymi, współdziałania w grupie, rozwijania umiejętności kodowania;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• posługuje się w zabawie pojęciami dotyczącymi następstwa czasu – pór roku (IV.16);
• śpiewa piosenki, porusza się do muzyki, rozwija swoją wyobraźnię muzyczną, tańczy z rekwizytem (IV.7);
• bierze udział w zabawie ruchowej (I.5.);
• doskonali komunikację w grupie (III.1, III.9);
• doskonali umiejętność kodowania, orientacji na kartce papieru, używania symboli (IV.8., IV.9.);
• doskonali umiejętności porządkowania zdobywanej wiedzy, wyciągania wniosków (IV.13.).
Metody:
twórcza kierowana rozmowa grupowa, zabawy ruchowe przy muzyce, kodowanie.
Formy:
praca w zespole, indywidualna, grupowa
Materiały:
nagrania utworów do zabaw ruchowo – naśladowczych autorstwa Anny Brych „Szkolenia z wyobraźnią”, chustki do tańca, mapa poszukiwania skarbu, obrazki symbolów wskazujących zadania do wykonania, strzałki do określania kierunku poszukiwań, skrzynie ze skarbami lata, karty pracy do kodowania.
Przebieg:
1. Powitanie dzieci piosenka „Hej witam Was”.
2. Rozmowa kierowana W jakim celu dzieci się dziś spotkały? Żegnamy lato, ono już odchodzi ponieważ.......dzieci wymieniają oznaki zauważone w przyrodzie (krótsze dni, chłodniejsze poranki, usychają liście na drzewach).
3. Prowadząca przebrana za pirata mówi, że ona i jej kompani wyruszają na ostatnią morską wyprawę, aby zdobyć skrzynię ze skarbami lata, którą Pani Lato ukryła na jednej z wysp. Zaprasza dzieci do wspólnej zabawy.
4. Zabawa ruchowa do muzyki „Pirackie potyczki” - dzieci wcielają się w role piratów.
5. Wyruszamy statkiem w morze – taniec z chustkami do muzyki pt. „Wieje wiaterek”
6. Zabawa muzyczna „Sprzątamy pokład”, po tej zabawie przypomnienie etapów mycia rąk. Jedno lub kilkoro dzieci z grupy zapraszam na scenę i oni pokazują jak prawidłowo myć ręce.
7. Prowadząca patrzy przez lunetę i mówi do dzieci, że widzi wyspę, na której Pani Lato ukryła skrzynie ze skarbami. Wręcza każdej grupie mapę – najpierw sprawdza ich umiejętności czytania mapy, kodowanie drogi na macie do kodowania) i przydziela swojego pomocnika, aby wspólnie szukać skarbu. Dzieci na kartach otrzymują naklejki za wykonane zadanie, mają zaznaczone obrazkami punkty, na których będą musiały wykonać zadania, aby móc iść dalej:
- Kodeks przedszkolaka zasady covid wykazują się wiedzą na podstawie obrazków (etapy prawidłowego mycia rąk oraz dlaczego tak ważne jest mycie rąk; wykonanie)
- Sprawność fizyczna rzuty kostką wykonanie ćwiczeń, otrzymują naklejkę (ćw. gimnastycznych – dlaczego powinniśmy dbać o dobrą kondycję fizyczną).
- Dzieci odnajdują kolejny punkt szyfr do rozwiązania zabawy matematyczne, otrzymują torbę, w której są skarby Pani Lata : muszelki, łany zbóż. Wracają przed scenę układają kapitanowi kompozycje. Mówią prowadzącej co znalazły, mogą wymienić jeszcze inne skarby lata: kwiaty, słońce, piasek na plaży. Za wykonanie wszystkich zadań otrzymują złote talary i karty do kodowania i list od Pani Lato.
8. „Pirackie świętowanie” - taniec na krzesełku. Pożegnanie dzieci, podziękowanie za wspólną zabawę.
Opracowały:
Agnieszka Garboś, Izabela Ziętek