Plan miesięczny pracy dydaktyczno-wychowawczej (marzec)
Miesiąc: marzec 2009
Grupa: V – dz. 6-letnie
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
- Nasze mamy pracują - Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez uczestnictwo w pracy zawodowej rodziców. Budzenie szacunku dla pracy kobiet w różnych zawodach, poszanowanie pracy pań w przedszkolu, mamy w domu.
- Wszystko co żyje wodę pije - Znaczenie wody dla życia na ziemi, jej rola w życiu roślin i zwierząt. Wdrażanie dzieci do oszczędzania wody. Przeprowadzenie doświadczeń z wodą.
- To wiosenka już puka do okienka – Obserwacja zjawisk w okresie wczesnej wiosny i przedwiośnia: roztopy, pierwsze wiosenne kwiaty, pojawienie się pąków i liści. Prowadzenie kalendarza pogody. Poznanie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
- Muzyka pana Chopina - Zapoznanie z postacią wielkiego Polaka. Rozwijanie zainteresowania muzyką. Rozbudzanie wrażliwości na piękno utworów muzyki poważnej.
- Rozumienie znaczenia muzyki podczas występów teatralnych.
- Zapoznanie z wielką i małą pisaną i drukowaną literą: B, b, W, w, C, c, J, j.
- Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej, zachęcanie do czytania sylabami w oparciu o poznane litery.
- Utrwalenie dni tygodnia. Porównywanie liczebności zbiorów, doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8. Zapoznanie z cyfrą i liczbą 8 i 0. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1-8 - zmiana kolejności składników.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania z kolegami. Próby samodzielnego rozwiązywania problemów w grupie rówieśniczej.
NASZE MAMY PRACUJĄ
- Słuchanie wiersza „Tyle kobiet dookoła” H. Łochockiej. Wypowie się dłuższymi zdaniami na temat pracy zawodowej i domowej kobiet w rodzinie.
- Praca z obrazkiem – zna i omówi niektóre zawody wykonywane przez kobiety.
- Spotkanie z mamą Małgosi– uczestniczy w spotkaniu z mamą prezentującą swój zawód. Śledzi z uwagą wypowiedź na temat godzenia obowiązków rodzinnych i zawodowych. Zabawa dydaktyczna „Jaki to zawód” – wykorzysta akcesoria różnych zawodów, doskonali logiczne myślenie.
- Nauka wiersza okolicznościowego H. Bechlerowej „ Niechaj ten wiersz” – recytuje wiersz, reguluje oddech podczas recytacji, kształtuje pamięć odtwórczą.
- Rozwiązywanie zagadek o różnych zawodach.
- Zabawa dramowa „Jaki to zawód? ”- odgrywa określone scenki.
- Wprowadzenie litery „b, B” na podstawie słowa „buty”. Wiersz „Rozmówki na cztery sznurówki” M. Przewoźniak s. 20
- Utrwalanie nazw dni tygodnia. Liczebniki porządkowe 1-7
- Dodawanie liczb w zakresie 7. s. 28
- Ćwiczenia fonematyczne – analiza i synteza słuchowa i wzrokowa wyrazów: Bolek, Barbara, burak, Ułoży model wyrazu z czerwonych i niebieskich cegiełek.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 21 wg K. Wlaźnik
- Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Kwoka i piskleta”.
- Ćwiczenia gimnastyczne z krzesełkami zestaw nr 1 (Wesoła szkoła cz. 4 s.24), kształtuje koordynację ruchową kończyn dolnych i górnych. Doskonali czworakowanie w przód.
- Zabawy na powietrzu: zabawa z elementem równowagi „Omiń kałużę”.
- Osłuchanie i nauka piosenki „Marzec marzyciel - rozwija słuch muzyczny.
- Zabawa do piosenki „Marcowy kwiatek” - kształtuje płynność ruchów.
- Wyklejanie na tekturce kształtu buta – ozdabianie go koralikami, guzikami.
- Kalendarz pogody – prowadzi tygodniowy kalendarz pogody, rysuje charakterystyczne zjawiska atmosferyczne dla przedwiośnia.
- Analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazów:
- układanie i odczytywanie wyrazów z alfabetu ruchomego,
- czytanie tekstów ze zrozumieniem,
- zabawy w rozpoznawaniu liter.
- Praca z książką s.3 ćw. 2, s. 4 ćw. 1, 2, s. 5 ćw. 1, 2, s. 11 ćw.1, s. 12 ćw. 1, s. 14 ćw. 1, 2, 3, s. 15, ćw. 1, 2.
WSZYSTKO CO ŻYJE WODĘ PIJE
- Do czego zużywamy wodę? Poznanie właściwości wody. Wypowiedzi dzieci na określony temat. Wzbogaca zasób wiedzy i słownictwa.
- Wprowadzenie litery: „w, W” na podstawie wyrazów: woda, Witek. Rozpozna i wskaże litery w tekście. Czyta wyrazy zawierające poznane litery.
- Woda źródłem życia - Wypowiedzi dzieci na temat roli wody w życiu roślin, zwierząt i ludzi. Degustacja wody mineralnej. Sposoby jej oszczędzania.
- Rzeki naszego miasta- zna i nazywa rzeki przepływające przez Gorzów. Wskaże na mapie miasta położenie rzek: Warta, Kłodawa, Srebrna. Rozumie znaczenie rzek w mieście.
- Obieg wody w domu – poznaje sposób rozprowadzenia wody w domach.
- Eksperymenty z wodą: Co najszybciej nasiąka wodą?; Co rozpuszcza się w wodzie?
- Obserwuje, dokona samodzielnie doświadczenia, formułuje wnioski.
- Zabawa dydaktyczna – „Żywe literki”.
- Wprowadzenie cyfry 8. Doskonali umiejętność liczenia w zakresie 8.
- Rymowanka „Korale Toli” – dodaje w zakresie 8.
- Zabawa ruchowa „Wioślarze”,
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 22 wg K. Wlaźnik
- Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1 s. 24.
- Zabawy na powietrzu: orientacyjno – porządkowa „Ulewa”, z elementem przeskoku obunóż „Omiń kałużę”.
- Wycieczka nad Wartę – obserwuje nurt rzeki, zachowa bezpieczeństwo nad brzegiem.
- Nauka piosenki „Marzec marzyciel”. Kształtuje słuch muzyczny i pamięć.
- Rytmiczne czytanie tekstu z książki – próby śpiewania go. S. 13 ćw. 2.
- Słuchanie piosenki „Moje rybki”. Zabawa rytmiczna z instrumentami perkusyjnymi.
- Zakładamy „akwarium na niby”. Wycina rybki z tektury, ozdabia według własnej inwencji, zawiesza na nitce.
- „Ryba w stawie” – wycinanka z papieru. Umiejętnie posługuje się nożyczkami.
- „Łódka” – składanka z papieru. Składa według instrukcji słownej nauczycielki
- Płyną łódki – reguluje strumień
- Kolorowanie rysunku – akwarium z rybkami. Doskonali umiejętność trzymania narzędzi pisarskich.
TO WIOSENKA JUŻ PUKA DO OKIENKA
- Wycieczka do parku – „W poszukiwaniu wiosny”. Obserwacja pogody, szukanie oznak wiosny, zbieranie eksponatów do „kącika przyrody”.
- Zapis obserwacji z wycieczki - wykonanie ćwiczeń s.24, 25. Zapamięta charakterystyczne cechy wiosny. Wie, jak prowadzić obserwację.
- Wprowadzenie litery c, C na podstawie wyrazu „cebula”. Poznanie wyglądu, zapachu, smaku i wartości odżywczych cebuli.
- Witaminy w żywności – pozna znaczenie witaminy C w odżywianiu, zjada kiszoną jesienią kapustę. Wie, że kiszona kapusta jest bogatym źródłem omawianej witaminy.
- Słuchanie wiersza „Zimowe dywany” D. Gellner, s. 47 Uwrażliwia się na piękno literatury dziecięcej.
- Wypowiedzi dzieci na temat „Jak malarze i poeci wyobrażali sobie odchodzącą zimę”.
- Scenki dramowe: „Zapraszamy wiosnę”. Rozwija twórczą aktywność.
- Udział dzieci w Quizie między grupami „Witamy wiosnę”. Wykorzysta nabytą wiedzę w udzielaniu odpowiedzi.
- Chrońmy przyrodę – zna i wymieni wiosenne kwiaty chronione. Przestrzega zasady niezrywania roślin chronionych.
- Powitanie wiosny – barwny korowód ulicami miasta. Kultywuje tradycje przedszkolne.
- Rozwiązywanie zagadek o zjawiskach atmosferycznych. Kształtuje logiczne myślenie.
- Zabawa dydaktyczna „Nazwij literkę. s. 25 Rozpoznaje litery, wyszuka przedmioty, których nazwa rozpoczyna się wskazaną literą.
- Słuchanie wiersza „Tajemniczy gość” s. 26 i „Wiatr”. Wzbogaca zasób słownictwa.
- Składniki liczby 8. Porównywanie liczebności zbiorów.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 23 według K. Wlaźnik
- Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne metodą Labana s.45.
- Zabawy na powietrzu: "Raz, dwa, trzy, Pani Zima patrzy”, orientacyjno - porządkowa „W ogródeczku”.
- Wycieczka do parku, korzysta z różnych form ruchu.
- Nauka piosenki „Wiosenna piosenka”. Kształtuje słuch muzyczny i pamięć.
- Słuchanie fragmentu „Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.
- Wycinanie płaskiej formy litery C – karta 8.
- Marzanna – symbol odchodzącej zimy. Wykonanie kukły z różnorodnych materiałów.
- Portret Wiosny – malowanie farbami. Rozwija ekspresję i inwencję twórczą.
MUZYKA PANA CHOPINA
- Słuchanie opowiadania „Muzyka Pana Chopina” W. Chotomskiej. Udzieli odpowiedzi na pytania zgodnie z treścią.
- Dzieci poznają pojęcia: kompozytor, pianista, nuty. Zapoznanie się z życiem sławnego Polaka – F. Chopina.
- Wprowadzenie litery j, J na podstawie wyrazów jajko, Janek - zna obraz graficzny poznanych liter. Układa z alfabetu ruchomego wyrazy: bajka, jajko, kolej.
- Układanie i utrwalanie z poznanych do tej pory liter: sylab, wyrazów, zdań. Czyta ze zrozumieniem.
- Czytanie krótkich tekstów w książce. Korzysta z biblioteczki przedszkolnej.
- Zbieranie informacji, zdjęć, widokówek na temat F. Chopina. Wykonanie albumu.
- Słuchanie utworów F. Chopina z płyty lub na koncercie uczniów ze Szkoły Muzycznej.
- Muzyka w teatrze, rozumie znaczenie muzyki podczas występów scenicznych.
- W teatrze – odgrywa dowolne scenki, korzysta z literatury dziecięcej. Podejmie próby ułożenia dowolnego podkładu muzycznego z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- Zabawa dydaktyczna „Odgłosy przyjemne i szkodliwe”. Wie, ze hałas wpływa negatywnie na organizm.
- Liczebnik porządkowy „ósmy”. Przeliczanie dźwięków gamy.
- Podpisywanie cyframi dźwięków gamy.
- Zabawa ruchowa „Celowanie do obręczy”.
- Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne - metodą Labana. S. 45
- Zestaw ćwiczeń porannych XXXIII s. 163 wg Wlaźnik.
- Zabawy na powietrzu- bezpiecznie korzysta z urządzeń.
- Zabawy muzyczne – układanie melodii do krótkich rymowanek, przysłów, wierszyków.
- Poznanie pojęć: gama, nazwy nut. Próby grania gamy na dzwonkach.
- Rysowanie pisakami na temat: „Wesołe nuty”
- Malowanie farbami wodnymi na temat wysłuchanego utworu.
POMOCE DYDAKTYCZNE
Ilustracje do tematyk kompleksowych, materiał plastyczny, tworzywo przyrodnicze, ilustracje do ćwiczeń indywidualnych i zespołowych, nagrania CD muzyki poważnej F. Chopina, radiomagnetofon z CD, nagrania muzyki relaksacyjnej, bajki terapeutyczne, laski, instrumenty niemetodyczne i perkusyjne, układanki, kalendarz, kiszona kapusta z kącika przyrody.
LITERATURA
- Program ABC,
- Rozkład materiału „Wesoła szkoła sześciolatka”,
- Książka „Wesoła szkoła sześciolatka”,
- Zabawy matematyczne i ciekawostki – T. Fiutkowska, J. Misiak,
- Wychowanie fizyczne w przedszkolu – K. Wlaźnik,
- Zabawy dydaktyczne – Z. Bogdanowicz
- Scenariusz zajęć muzyczno – ruchowych dla dzieci 6 – letnich,
- Gorzów Wielkopolski miasto parków i ogrodów,
- Kolorowy świat - wybór literatury dla dzieci.
- Bajka terapeutyczna M. Molicka
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Kontakty indywidualne:
- ujednolicanie postaw wobec nadruchliwych i agresywnych zachowań dzieci,
- wymiana spostrzeżeń o osiągnięciach dzieci dotyczących poznawanych treści,
- zachęcanie do utrwalania liter i wspólnego z dzieckiem czytania w domu.
Organizacja uroczystości w przedszkolu:
- wykonanie kwiatów z bibuły na powitanie wiosny,
Kontynuacja akcji „Cała Polska czyta dzieciom”- zaproszenie do czytania bajki w przedszkolu.
- Doposażenie kącików zainteresowań i gromadzenie pomocy do zajęć.
Opracowała: Barbara Błaż