Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na styczeń dla dzieci 5 letnich
TEMATY:
1. Nowy Rok się właśnie zaczął i z radością wszyscy skaczą.
2. Poznajemy prawa dziecka.
I NOWY ROK SIĘ WŁAŚNIE ZACZĄŁ I Z RADOŚCIĄ WSZYSCY SKACZĄ
PONIEDZIAŁEK
Słuchanie opowiadania „Noworoczne postanowienia”
- dz. potrafi wypowiedzieć się pełnym zdaniem
- dz. słucha ze zrozumieniem utworu literackiego
zabawa pantomimiczna „Stary i Nowy Rok”, reagowanie na zmiany tempa, lustrowanie ruchem noworocznych postanowień.
Ćwiczenia gimnastyczne metodą Labana (L – Pięciolatek cz III str.20) - 5x
- rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu, poczucia rytmu, reagowania na sygnały.
WTOREK
- Słuchanie piosenki „Stary zegar”
- „Cyku-cyku” – zagadki słuchowe, rozpoznawanie odgłosów różnych zegarów (naśladowanie, powtarzanie, zapamiętywanie kolejności dźwięków, dobieranie obrazka zegara do dźwięku) CD cz. I nr 54
- „Zegary” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych (L - Książka dla nauczyciela cz. II str. 106)
- Nauka tańca ludowego „Majdaneczek” z regionu rzeszowskiego (materiały z kursu)
„Majdaneczek” („Suwiec”)
Cz. I - pary biegną po kole lub inaczej, ręce skrzyżowane z tyłu, ręka partnera na wierzchu
Cz. II – obroty w miejscu (dziewczynka idzie tyłem, chłopiec w miejscu)
- „żabki” – chłopiec skacze jak żabka przodem, dziewczynka idzie tyłem
- „U zegarmistrza” – zabawa rytmiczna (L - Książka dla nauczyciela cz. II str. 108)
„Noc sylwestrowa – obrazek z fajerwerkami”
- dz. doskonali umiejętność składania, wydzierania papieru, kreślenia z wykorzystaniem papierowej formy, tworzenia kompozycji
Pomoce – niebieska kartka, pastele, kwadraty w kolorze pomarańczowym, żółtym, zielonym (L – „Papierowe zabawy” str 20)
ŚRODA
„Pory roku” – oglądanie komiksu
- dz. pozna nazwy pór roku
- dz. dostrzega. że pory roku się zmieniają
- dz. potrafi połączyć porę roku z jej charakterystycznym cechami
opowieść ruchowa „Wiosna, lato, jesień, zima” (L - Ksiązka dla nauczyciela cz. II str. 100, CD cz. I nr 7 „Kołysanka Brahmsa”)
praca z Kajecikiem „Cztery pory roku” str. 56, 57
Ćwiczenia gimnastyczne
CZWARTEK
Układamy kalendarze – „Pory roku” opowiadania ruchowe
-dz. dostrzega regularności typu jesień, zima, wiosna, lato
-dz. potrafi dostrzec regularności o prostym opowiadaniu ruchowym, kontynuować dostrzeżone rytmy
(L - Wspomaganie rozwoju, str.146)
Pomoce mała obręcz dla każdego dziecka, mozaika geometryczna, szarfy w czterech kolorach.
„Portrety córek króla słońca”
- dz. potrafi namalować farbami portret ilustrujący porę roku
- dz. uczy się samodzielnego organizowania i sprzątania miejsca pracy
(Nawiązanie do opowiadania „Król słońca i jego cztery córki”)
PIĄTEK
„Po co ludzie wymyślili zegary” – oglądanie prezentacji multimedialnej
- dz. zdobywa wiadomości na temat różnych zegarów, ich historii i działania
„galeria zegarów” zorganizowanie wystawy eksponatów przyniesionych przez dzieci, opisywanie wyglądu zegarów
zabawa słownikowa „Co robi czas”
zabawa badawcza „Mijający czas” (L - Zeszyt dla nauczyciela” cz. II str. 108)
„Mój zegar” – wykonanie modelu zegara
- dz. wycina tarczę zegara a kształcie koła,
- dz. łączy tarczę zegara ze wskazówkami za pomocą pinezki i korka
Praca w I i III części dnia:
1. „Nowy Rok” – zachęcenie dzieci do wypowiedzi na temat zwyczajów powitaniem nowego roku.
2. Oglądanie różnorodnych kalendarzy: kieszonkowych, ściennych, biurowych itp. Zwrócenie uwagi dzieci na sposób oznaczania dni świątecznych.
3. Sluchanie fragmentów bajki „Król Słońce i jego cztery córki”.
4. Zabawy badawcze:
- „Chodzimy po różnych powierzchniach” – określanie i porównywanie odgłosów, jakie wydają różne powierzchnie, gdy po nich chodzimy oraz badanie po jakiej powierzchni chodzi się łatwej i wygodniej. Pomoce – ławeczki, woreczki wypełnione grochem, korek, kule z gazety, CD z muzyką marszową.
- Wspólnie z dziećmi wykonanie zegara wodnego – pomoce tekturka, cztery papierowe kubeczki, cztery pinezki, słoik. (L – Miś 1/2007)
5. Ćwiczenia słuchowe:
- przeliczanie liczby uderzeń - odtwarzanie tej liczby za pomocą patyczków, guzików,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się taką samą sylabą, np. ma.., ko… li…
-wyodrębnianie samogłoski e na początku wyrazu.
6. Słuchanie wiersza „Tik-tak” Ewa Kozyra Pawlak
Czy czas płynie żabką, czy może motylkiem?
Czy czas można czasem zatrzymać na chwilkę?
Czasem czas nas goni, a czasem ucieka.
Gryzie zębem czasu, drwi sobie z człowieka.
A gdzie ten czas mieszka? Najpewniej w zegarze.
Słychać go jak tyka, może się pokaże.
7. Praca indywidualna – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej, nazywanie kolorów.
8.Zapoznanie z kartami dialogowymi ECCO.
II POZNAJEMY PRAWA DZIECKA
PONIEDZIAŁEK
„Mogę się bawić i co jeszcze”
Słuchanie opowiadania „Dobra i zła niania”
- dz. potrafi określić co to znaczy mieć do czegoś prawo
- dz. rozumie prawa dziecka i wie jak z nich korzystać
- dz. rozumie, że oprócz praw ma także obowiązki
- dz. potrafi powiedzieć co to jest prawo i obowiązek
- dz. potrafi ocenić zachowanie swoje i innych
Pomoce – ilustracje, imiona dzieci Marek, Tomek, Ala, gazety.
(Literatura – Rabbe scenariusz 10 G 1.9 str. 22)
Ćwiczenia gimnastyczne z elementami metody Sherbone - 5x
Pomoce - kocyki
WTOREK
„Dostrzegam sens w kolejności wydarzeń”
- wspomaganie rozwoju czynności umysłowych składających się na klasyfikację (poziom łańcuszków)
- zapamiętywanie ciągu czynności i ilustrowanie ich ruchem
- kodowanie doświadczeń logicznych poprzez tworzenie łańcuszka złożonego z kartoników
Pomoce – kartoniki do klasyfikacji
(Literatura – „Wspomaganie rozwoju umysłowego.” scenariusz 4 str.197)
ŚRODA
- Słuchanie piosenki „Kolega przedszkola”
- Zabawa ilustracyjna do piosenki z wykorzystaniem chusteczek
- Zabawa „Orkiestra” – wykorzystanie instrumentów wykonanych przez dzieci (metoda B. Strauss)
- Taniec ludowy „Majdaneczek”
Oglądanie teatrzyku w wykonaniu artystów z Krakowa „Borsuk Bazyli rusza do miasta”
- przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
- rozumienie konieczności stosowania zasady ograniczonego zaufania w stosunku do obcych
CZWARTEK
„Radość i smutek – prawem dziecka”
- dz. poznaje prawo do radości i smutku
- dz. pozna znaczenie słowa „uczucia”
- dz. pozna że ma prawo do swobodnego wyrażania swoich myśli i uczuć, a dorosły powinien ich wysłuchać, zrozumieć i nie krytykować
- dz. potrafi wyrazić uczucia za pomocą ruchu, słowa, gestu
Pomoce – napisy na tablicę, obrazki sytuacyjne do określania emocji, chusteczka do zabawy ruchowej
„Mam prawo do zabawy” - przedstawienie przez dzieci tego prawa w formie plastycznej. malowanie farbami.
PIĄTEK - Zabawa choinkowa
Praca w I i III części dnia:
1. Zabwy pantomimiczne – przedstawianie poznanych praw za pomocą ruchu i gestów
2. Zabawa dydaktyczna „O którym koledze mówię” - ćwiczenie spostrzegawczości, uwagi.
3. Zabawa „Komplementy” – turlanie piłki do ulubionego kolegi i mówienie mu miłych słów.
4. Zabawy z lusterkami pokazywanie różnych mim.
5. Zabawa „Zdrobnienia” wyszukiwanie zdrobnień do swojego imienia i kolegów.
6. „Coś z serduszka” – zamienianie rysunku na coś innego.
Opracowała: Elżbieta Baracz