Plan pracy kółka muzyczno-ruchowego na rok 2017/2018 dla 4-6 latków
Zajęcia muzyczno-ruchowe to próba wprowadzania dzieci w świat muzyki. Obcowanie z muzyką to znakomita forma kształtowania gustu i estetyki dzieci. Dziecko, które od najmłodszych lat jest umuzykalniane staje się wrażliwym i świadomym odbiorcą muzyki. Wprowadzenie instrumentów do zajęć artystycznych sprawia, iż dzieci stają się wrażliwymi odbiorcami dźwięku i rytmu, które to wyzwalają w nich ekspresję i wyobraźnię muzyczną. Inscenizowane ruchem zajęcia muzyczne wpływają na prawidłowe kształtowanie koordynacji wzrokowo - słuchowo - ruchowej. Rozwijają spontaniczność i odwagę w wyrażaniu uczuć oraz emocji. Zajęcia umuzykalniające są znakomitą lekcją koncentracji i cierpliwości.
Podczas zajęć ruchowych występuje współdziałanie w grupie. Ma to ogromne znaczenie wychowawcze. Konieczność podporządkowania się regułom, zasadom wyrabia dyscyplinę, poczucie solidarności i współodpowiedzialności. Konieczność podejmowania szybkich decyzji kształci wolę, łagodzi kompleksy i nieśmiałość. Ćwiczenia ruchowe wprowadzają wiele radości, zaspokajają potrzebę ruchu dziecka. U dziecka kształtują się także pożądane cechy np. wiara w siebie, czy też pozytywne nastawienie, chęć odnoszenia sukcesów.
TERMIN ZAJĘĆ: 1 raz w tyg. - piątek od 13:00 - 13:30.
UCZESTNICY: dzieci w wieku od 4-6 lat
GŁÓWNE CELE:
- Rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych.
- Zapewnienie dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- podniesienia ogólnej sprawności ruchowej,
- uregulowania napięcia mięśniowego,
- osiągnięcia swobody i płynności w zakresie realizacji ruchów podstawowych i ich łączenia,
- doskonalenia koordynacji ruchowej, słuchowo-ruchowej i wzrokowo - ruchowej,
- kształtowanie orientacji przestrzennej, kierunkowej i czasowej,
- rozwijania wrażliwości percepcyjnej w zakresie: melodii, tempa, ekspresji w muzyce i w mowie,
- wdrażania dzieci do zajęć zespołowych, ułatwienia nawiązania kontaktu z rówieśnikami z innych grup.
FORMY:
- indywidualna,
- zespołowa,
- grupowa.
METODY:
- problemowe,
- podające,
- praktycznego działania.
HARMONOGRAN ZAJĘĆ:
WRZESIEŃ:
- zabawy integrujące dzieci z różnych grup,
- ustalenie nazwy kółka,
- rozpoznawanie dźwięków: głośny – cichy, wysoki – niski, wesoły – smutny,
- wyklaskiwanie, wystukiwanie prostych rytmów,
- zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
PAŹDZIERNIK:
- zapoznanie z podstawowymi instrumentami perkusyjnym,
- tworzenie akompaniamentu do wybranych utworów, piosenek,
- nauka na pamięć piosenki,
- wyodrębnianie części utworu (ilość zwrotek, refren, powtórzenia),
- tworzenie nietypowych instrumentów z materiałów z najbliższego otoczenia.
LISTOPAD:
- poznanie różnych gatunków muzyki: poważnej, dance, rock, pop,
- poznanie prostego zapisu nutowego,
- zapoznanie z nazwą i wyglądem wybranych instrumentów muzycznych,
- poznanie sylwetki kompozytora tworzącego muzykę poważną,
- poznanie prostego układu tanecznego.
GRUDZIEŃ:
- śpiewanie kolęd i pastorałek (ilustracja ruchowa),
- określanie nastroju, tempa i natężenia słuchanej muzyki,
- „malowanie muzyki” – wyrażanie emocji po wysłuchaniu utworu.
STYCZEŃ:
- ćwiczenia oddechowe,
- rozwiązywanie zagadek muzycznych, zagadek dźwiękowych,
- improwizacja ruchowa muzyki.
LUTY:
- układanie tekstu, opowiadania do wysłuchanej melodii,
- układanie melodii do prostego tekstu.
MARZEC:
- muzyka relaksacyjna,
- ćwiczenia ortofoniczne,
- spotkanie z muzykiem,
- nauka piosenki.
KWIECIEŃ:
- poznanie folkloru naszego regionu (spotkanie z członkiem zespołu ludowego „Gołaszyniacy”),
- wykorzystanie naturalnych efektów (tupanie, klaskanie itp.) do tworzenia podkładu muzycznego.
MAJ:
- przygotowanie układu tanecznego, nauka piosenek,
- prezentacja swoich umiejętności: na Festynie Rodzinnym oraz Konkurs Piosenki Dziecięcej.
CZERWIEC:
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia,
- „Jaka to melodia?”- rozpoznawanie piosenek po fragmentach melodii,
- „Co wiemy o muzyce?”– quiz podsumowujący zdobytą wiedzę podczas zajęć.
Dokładna tematyka zajęć zostanie przedstawiona w dzienniku zajęć.
Plan kółka muzyczno - ruchowego jest planem otwartym; może ulec zmianie w trakcie roku szkolnego z przyczyn organizacyjnych lub odbytych kursów i szkoleń.
Prowadząca: Joanna Wawrzyniak