Plan pracy kółka teatralnego
Plan pracy kółka teatralnego w przedszkolu.
PAŹDZIERNIK:
- Etiuda pantomimiczna "Pokaż, co widzisz?" - dzieci pokazują kolejno za pomocą ruchu, gestu, mimikiczynność przedstawioną na obrazku
- Zabawy paluszkowe "Gęsty las"
- "Do szopy" - taniec integracyjny przy kolędzie
- Swobodne improwizacje taneczne do muzyki dyskotekowej
- Zabawy integracyjne "Dyrdy – myrdy", "Taneczek"
- Aerobik - gimnastyka rytmiczna do muzyki tanecznej
- "Lustro i cień" zabawy z partnerem
- Udział w przedstawieniu "Jaś i Małgosia" w Teatrze Muzycznym
- Inscenizowanie wierszy Doroty Gellner, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima
- "Teatrzyk cieni" przy utworze "O trębaczu z wieży mariackiej"
- Ćw. oddechowe, artykulacyjne,
- Muzykoterapia, ćw. relaksacyjne przy muzyce i twórczym opowiadaniu
- Wesołe zabawy z wiatrem
- tworzenie odgłosów wiatru
- "co to jest wiatr?” – zabawy badawcze balonem
- jesteśmy wiatrem – ekspresja ruchowa
- "tworzymy kostium wiatru"
- zabawy dramowe – "W pociągu", "Na spacerze",
- "U lekarza"
- Poznanie dzieci z dzwonkami – gra na dzwonkach gamy C-dur
- Malowanie dziesięcioma palcami przy muzyce Modesta Musorgskiego, Antonio Vivaldiego
- Muzykowanie na instrumentach perkusyjnych i przyborach kuchennych - tworzenie swobodnych tekstów, wyliczanek, melodyzacja i rytmizacja tekstów
- Śpiew "Hymnu Przedszkola"
LISTOPAD:
- Etiuda pantomimiczna "Maski" – odgadywanie nastrojów za pomocą mimiki i gestu
- Zabawy paluszkowe "Szedł świerszcz"
- "Kujawiak" – wprowadzenie prostych elementów tańca ludowego
- Tańce integracyjne "Taniec - połamaniec". ”Kasztanki”
- "Jasełka" – improwizacje słowne i ruchowe
- Inscenizowanie bajek Jana Brzechwy, Janiny Porazińskiej
- Zabawy z balonem przy muzyce
- taniec w parach, trzymanie balonów różnymi częściami ciała
- sztafeta z balonami
- ćw. oddechowe – nadmuchiwanie balonu
- Rytmizacja i melodyzacja tekstów związanych z jesienią
- "Jesienne impresje" - malowanie wszystkimi paluszkami
- Ekspresja słowna "Jestem liściem, kolorem"
- Inscenizacja bajki "Jaś i Małgosia" wg własnej inwencji
- "Co by się wydarzyło, gdyby...” – ćw. twórcze, wymyślanie zakończenia do bajek
- Gra dramatyczna "Wyprawa po skarby ze smoczej góry"
- Ćw. oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne
- Śpiew zbiorowy "Hymnu Przedszkola" – improwizacje ruchowe przy tej piosence
- Odgrywanie scenek pantomimicznych, zabawy dramowe: "Rzeźbiarz", ”Roboty”, "Figurki”, "W pociągu”, "Na poczcie”, "W teatrze",”W sklepie”
- "Wywiad z jeżem i wiewiórką" - rozmowy improwizowane
- Improwizacje taneczne przy muzyce instrumentalnej
- Gra na dzwonkach - kolęda "Przybieżeli do Betlejem" cz. 1
- Muzykowanie z użyciem drewnianych przyborów kuchennych
- Zabawy twórcze gazetami - rytmiczne darcie gazet przy muzyce Czajkowskiego, ekspresja ruchowa "Taniec liści”
GRUDZIEŃ:
- Zabawy integracyjne "Przyjaciele przedszkolaka", "Serdeczny taniec"
- Improwizacja słowna "Co mógł pomyśleć bohater bajki...”
- Zabawy paluszkowe "Kosi łapci" wg wiersza "Wąsy” L. J. Kerna
- "Jasełka" – odgrywanie ról, recytacja z odpowiednią dykcją i intonacją
- Improwizacje taneczne "Baletnica"
- Ćwiczenia odprężające do muzyki relaksacyjnej
- Zabawy kształtujące umiejętność współpracy z innymi "Gwiazda”, "Budowanie figur" – zabawa zespołowa
- Zabawa w teatr z wykorzystywaniem pacynek i kukiełek - tworzenie tekstu własnego
- "Język kosmitów" - tworzenie charakterystycznego języka danej rodziny bajkowej, układanie dialogów, tworzenie improwizacji słownych, mimicznych, ruchowych
- Ćwiczenia oddechowe, ćw. artykulacyjne, ćw. fonacyjne
- Scenki dramowe – "Rozmowy telefoniczne", "Wywiad ze Św. Mikołajem i jego reniferami"
- Improwizacje ruchowe – pantomima wg bajki muzycznej "Czerwony Kapturek”, "Piotruś i wilk"
- Zabawy twórcze
- ekspresja ruchowa "Wirujące śnieżynki" przy muzyce P. Czajkowskiego
- ekspresja słowna "Za co lubimy zimę?"
- ćw. kinestetyczne – przekraczanie linii środkowej – rysowanie oburącz, nosem, językiem itp.
- ruchy naprzemienne
- "Jesienny kujawiaczek" – improwizacje ruchowo-taneczne
- Nauka prostych kroków krakowiaka – tańca ludowego
- Gra na dzwonkach kolędy "Przybieżeli do Betlejem"
- Wspólne kolędowanie i muzykowanie
- Ewaluacja – występy dzieci w konkursie "Dzieci śpiewają kolędy i pastorałki"
STYCZEŃ:
- Zabawy paluszkowe "Szedł chłop"
- Zabawy integracyjne "Śniegowa zabawa", "Tańczące koła”
- Zabawy dramowe "Scena z bajek" – odgrywanie scenek za pomocą słów, gestu i mimiki
- Zabawy w parach: "Jestem skałą, rowerkiem, paczką" – ekspresja ruchowa
- Wiersze dla Babci i Dziadka – recytacja wierszy, z różną interpretacją
- Rytmizacja i melodyzacja życzeń dla Dziadków
- Tworzenie wyliczanek, muzykowanie z użyciem niekonwencjonalnego przyboru
- Zabawy pantomimiczne "Na śniegu"
- Ewaluacja pracy - wystawienie "Jasełek" w kościele, zaprzyjaźnionych szkołach
- Ewaluacja - gra na dzwonkach w kościele, szkole, przed Dziadkami
- Zabawy przy piosenkach "Hymn P-la”, "Parasol dla kota" – improwizacje ruchowo-taneczne
- Ćw. oddechowe, ortofoniczne, logorytmiczne, fonacyjne
- Improwizacje ruchowe do muzyki Prokofiewa, Czajkowskiego, Musorgskiego, Rymskiego-Korsakowa
- Scenka dramowa "Pożar", „"Niebezpieczne zabawy na lodzie”
- "Burza mózgów" – "Zgubiłem się w...”
- Tworzenie wesołych wierszyków i bajek
- Tworzenie opowiadania grupowego: "I nagle..."
- Ekspresja ruchowa "Jestem śnieżynką"
- Teatrzyk cieni przy bajce H. Ch. Andersena "Brzydkie kaczątko”
- Zabawy dramatyczne "Na nieznanej planecie"
LUTY:
- Zabawy paluszkowe "Dzwony"
- Zabawy integracyjne na krzesłkach "Hallo Taxi", "Mały przedszkolak”
- Gawot – nauka tańca dworskiego do muzyki S. Prokofiewa
- Swobodna improwizacja ruchowo-taneczna do Obrazków z wystawy M. Musorgskiego
- Zabawy dramatyczne "W krainie pingwinów"
- spacer pingwinów,
- tworzenie góry lodowej,
- rzeskakiwaniez kry na krę
- budowla ze śniegu
- Udział w przedstawieniu Teatru Arlekin "Królowa Śniegu"
- Ćw. oddechowe i artykulacyjne, zagadki słuchowe
- Muzykoterapia przy muzyce relaksacyjnej i twórczym opowiadaniu "Na brzegu morza"
- Gra na dzwonkach "Trzy kurki", "Hymn p-la”, Hymn Polski
- Tworzenie swobodnych tekstów (elementy technik Freineta) rymowanek. wyliczanek
- Improwizacje słowno - ruchowe do wierszy Doroty Gellner
- Ewaluacja – udział w Festiwalu "Śpiewać każdy może"
- Inscenizowanie wiersza "Diabełek: D Gellner
- Muzykowanie z użyciem instrumentów perkusyjnych i przyborów niekonwencjonalnych
- Taniec z szarfami – improwizacje taneczne przy muzyce instrumentalnej
- Rytmizacja i melodyzacja wymyślonych wierszyków
- Pantomima - odtwarzanie stanów uczuciowych człowieka
- Zagadki mimiczno – ruchowe "Kim jestem? Co robię?"
- Wywiad z drzewem, zającem, wróblem
- Malowanie oburącz, obunóż – kinezjologia edukacyjna
MARZEC:
- Zabawy paluszkowe "Jadą wozy"
- Gawot – wprowadzenie kolejnych elementów tańca dworskiego
- "Kopciuszek" – inscenizowanie bajki wg tekstu J. Brzechwy
- Melodyzacja utworów D. Gellner
- Swobodne improwizacje z gumą i wstążką przy muzyce
- Inscenizowanie bajki "Królowa Śniegu" wg tekstu własnego
- "Idziemy z kogucikiem" – inscenizacja wielkanocna
- Ćw. oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne
- Scenki pantomimiczne - "Postacie z bajek”
- Zabawy dramowe przedstawianie różnych sytuacji, stanów emocjonalnych za pomocą słowa, ruchu, mimiki "Złość”, "Radość", "Miłość", "Bieda", "Bogactwo”
- Gra na dzwonkach – "Na zielonej łące", Hymn Polski, Hymn p-la
- Ewaluacja: udział w VI Festiwalu Twórczości Dziecięcej ; śpiew i gra na dzwonkach wraz z improwizacją taneczną Hymnu Przedszkola; udział w Konkursie Pieśni i Tańców Unii, gra na dzwonkach, układ taneczny, śpiew pios. "Ojczyzna"; udział w konkursie teatralnym "Inscenizacje D .Gellner”
- Rytmizacja i melodyzacja tekstów związanych z wiosną, układanie rymowanek nt Marzanny
- Zabawy integracyjne "Hop, hop", "Imię przedszkolaka"
- Muzykoterapia – naprzemienne podskoki w parach, naśladowanie ruchów, mimiki przy muzyce hinduskiej
- Zabawy w teatrzyku cieni, teatrzyku kukiełkowym wg tekstów L. Kerna, J. Brzechwy, J. Tuwima i własnych
KWIECIEŃ:
- Zabawy paluszkowe "Czapla”
- Zabawy twórcze z gazetami przy muzyce i bez
- Zabawy z chustą animacyjną przy muzyce "Rybacy i rybki", "Wachlowanie"
- Ćw. oddechowe, logorytmiczne, artykulacyjne, słuchowe
- Wesołe zabawy z wodą
- ekspresja ruchowa "W podwodnym królestwie"
- scenki dramowe „ Na przyjęciu u Neptuna „
- analogia personalna "Jestem wodą"
- Aerobik – gimnastyka rytmiczna do muzyki tanecznej
- Zabawy integracyjne "Ul", "Głaskany"
- Ewaluacja – udział w konkursie "Polska moja Ojczyzna"
- gra na dzwonkach, recytacja wiersza
- Inscenizacje wierszy D. Gellner, J. Brzechwy, J. Tuwima
- Improwizacje ruchowe do muzyki Rimskiego–Korsakowa, Czajkowskiego w parach – muzykoterapia
- Zabawy tradycyjne
- Scenki dramowe "W lesie", "W Zoo", "Na ulicy"
- Rytmizacja i melodyzacja tekstów związanych ze Świętami Wielkanocnymi
- Ewaluacja działań: przedstawienie "Kopciuszek"
- udział w 6 Festiwalu teatrów Przedszkolnych im. H. Ryla - występy dla uczniów zaprzyjaźnionych szkół
- Tworzenie wspólnych opowiadań "I nagle..."
- Układanie swobodnych tekstów, rymowanek odtwarzanie ich przy użyciu różnych przyborów, instrumentów perkusyjnych
- Polka – nauka podstawowych kroków tańca
- Gra dramatyczna z tekstem tworzenie opery trzyaktowej do tekstu "Koncert życzeń" Buczkówny
- Gra na dzwonkach "Na zielonej łące", "Panie Janie – kanon”, "Trzy kurki", Hymn Polski, Hymn P-la
CZERWIEC:
- Zabawy integracyjne "Hop, hop", "Piosenka do pary"
- Muzykoterapia w parach przy muzyce
- Ćw. oddechowe, artykulacyjne, logorytmiczne
- "Wywiad z kotem i psem" - ekspresja słowna
- Melodyzacja i rytmizacja tekstów nt lata i wakacji
- "Nad wodą", "Nad łąką" – ekspresja ruchowa przy muzyce z użyciem szarfy, chusty animacyjnej, kolorowych chustek
- Snucie fantastycznych opowiadań – co by było, gdyby...
- Zagadki mimiczno-ruchowe Kim jeste?, Na czym gram?
- Zabawy z cieniem w teatrzyku cieni - przedstawianie bajki "Kopciuszek"
- Ewaluacja - występy przed rodzicami: gra na dzwonkach; polonez
- Zabaw twórcze z użyciem niekonwencjonalnych przedmiotów
- taniec z balonami
- "jestem...” – tworzenie przedmiotów z gazety
- "rozmowy łyżek i talerzy"
- "W kosmosie", "U króla"
- Zabawy paluszkowe "Idzie rak"
- Improwizacje ruchowe przy muzyce M. Musorgskiego, P. Czajkowskiego, M. Biegaliewa, M. Ravela
- Tworzenie opowiadanie grupowego " Na wakacjach"
- Aerobik – gimnastyka rytmiczna do muzyki tanecznej
- Ćw. kinezjologii edukacyjnej: przekraczanie linii środka, ruchy naprzemienne
- Malowanie wszystkimi paluszkami do muzyki
MAJ:
- Zabawy paluszkowe "Myszka i pierścienie"
- Zabawy integracyjne "Liczba siedem", "A hej, a ho"
- Ćw.oddechowe, słuchowe, artykulacyjne, fonacyjne
- Melodyzacja i rytmizacja tekstów związanych z wiosną
- Scenki dramowe " Na łące", "W parku", "Nad wodą"
- Muzykowanie z użyciem różnorodnych instrumentów
- Ekspresja słowna "Tworzymy wesołą i smutną bajkę"
- Recytacja wierszy znanych autorów z różną intonacją
- Zagadki muzyczno-ruchowe "Kto tak tańczy?", "Kto tak śpiewa"
- Zabawy twórcze z butelkami plastikowymi "Zgadnij, kim jestem?”
- taniec z butelką między partnerami
- "rozmowa dwóch butelek"
- muzykowanie
- Teatrzyk stolikowy - dramatyczna gra planszowa "Wygraj z czarownicą"
- Zabawa w teatr – swobodna interpretacja tekstów w teatrzyku kukiełkowym, teatrzyku cieni
- Ewaluacja – występy przed rodzicami – bajka "Kopciuszek"
- Wywiad z przyrodą – improwizacje słowne
- Polonez – nauka kroków tańca
- Wymyślanie prostych układów taneczno-ruchowych do piosenek
- Gra na dzwonkach wszystkich znanych utworów
- Muzykoterapia i ćw. relaksacyjne przy muzyce
- Ćw. kinezjologii edukacyjnej "Leniwe ósemki", "Słoń", ruchy naprzemienne, przekraczanie linii środka
- Zabawy dramowe – przedstawianie różnych stanów emocjonalnych za pomocą słów, gestu, mimiki.