Plan realizacji działań ekologicznych dla dzieci przedszkolnych

Otaczająca nas przyroda jest bezcennym skarbem. Szacunku do niej powinniśmy uczyć już od najmłodszych lat. Kształtując wrażliwość dziecka na piękno natury, chronimy środowisko i dbamy o przyszłość kolejnych pokoleń.
Szczególnie ważne jest rozpoczęcie edukacji ekologicznej już w przedszkolu. Dzieci przedszkolne uczą się szybciej i łatwiej, dlatego można wyrobić w nich właściwe postawy ekologiczne. Właściwe edukowanie dzieci od pierwszych lat spędzonych w przedszkolu przyniesie oczekiwane owoce w postaci ludzi świadomych zagrożeń, aktywnie działających na rzecz życia na czystej Ziemi. Ludzi, którzy swą postawą udowodnią, jak ważne jest rozumienie roli i znaczenia ochrony środowiska w życiu każdego człowieka.
Aby w swojej pracy pedagogicznej rozszerzyć działalność ekologiczną postanowiłam opracować „Plan realizacji działań ekologicznych dla dzieci przedszkolnych”, dzięki któremu przez cały rok szkolny będzie można, w sposób systematyczny przekazywać wiedzę ekologiczną, w oparciu o własny i przedszkolny warsztat. Systematyczna praca z zakresu poznawania i ochrony przyrody, rozbudzi zainteresowanie i wyrobi nawyk poszanowania przyrody w każdej okoliczności.
Założenia planu
W zakresie edukacji ekologicznej swoje działania skierowałam między innymi na:
- Uświadamianie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, wszystko co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska,
- Uwrażliwianie dzieci na zachowanie czystości w otoczeniu,
- Pogłębianie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi,
- Uświadamianie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia,
- Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
- Kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody,
- Kształtowanie postawy świadomego konsumenta,
- Zapoznanie ze sposobami odzyskiwania surowców i odpadów, wdrażanie do segregacji śmieci,
- Kształtowanie własnego „ja” w harmonii ze środowiskiem,
- Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury,
- Poznawanie pięknych i ciekawych miejsc w najbliższej okolicy,
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
Cele planu
Dziecko:
Wiadomości
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu ekologii i ochrony środowiska,
- Zna podstawowe metody i sposoby ochrony środowiska,
- Zna korzyści wynikające z racjonalnego i oszczędnego gospodarowania zasobami przyrody,
- Zna przyczyny zanieczyszczenia wody,
- Zna zasady właściwego zachowania się w naturalnym środowisku,
- Zna chronione gatunki roślin i zwierząt,
- Rozumie potrzebę segregowania śmieci,
- Rozumie konieczność oszczędzania energii ze względu na ograniczone zasoby jej źródeł i postępujące ocieplanie klimatu,
- Rozumie konieczność spożywania żywności produkowanej metodami ekologicznymi,
- Zna sposoby rozpoznawania naturalnych produktów,
- Rozumie potrzebę zmniejszania ilości spalin w powietrzu.
Umiejętności
- Przestrzega zasad ochrony przyrody,
- Dostrzega zależności między człowiekiem a przyrodą,
- Dostrzega zmiany w najbliższym otoczeniu,
- Podejmuje działania na terenie przedszkola i własnego domu zmierzające do zmniejszenia zużycia wody i energii,
- Podejmuje działania mające na celu zmniejszenie ilości odpadów w przedszkolu i gospodarstwie domowym,
- Potrafi segregować śmieci według przydatności do utylizacji lub powtórnego wykorzystania,
- Unika korzystania z plastikowych opakowań i reklamówek,
- Rozpoznaje opakowania przyjazne dla środowiska,
- Posiada nawyki i zachowania ekologicznego stylu życia.
Postawy
- Jest wrażliwe na piękno przyrody i konieczność jej ochrony,
- Szanuje organizmy żywe i utrzymuje środowisko w należytej czystości,
- Bierze udział w konkursach, pracach i akcjach ekologicznych,
- Czuje się odpowiedzialny za środowisko naturalne.
Przewidywane osiągnięcia dzieci
1. Dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu.
2. Dbanie o estetykę najbliższego otoczenia.
3. Aktywne uczestniczenie w akcjach na rzecz środowiska.
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następna strona