"Rozbawione przedszkole" - plan zajęć teatralnych
„Dziecko nie jest aktorem, ono bawi się w teatr”.
Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. Teatr będący syntezą sztuk, wykorzystuje wszystkie środki wyrazu artystycznego charakterystyczne dla różnych rodzajów twórczości. Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko oglądanie spektakli teatralnych, ale przede wszystkim zabawa w teatr.
Rozbudzanie zainteresowania teatrem, odkrywania w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. Dziecko przedszkolne ma naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę wyrażania ekspresji twórczej: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Z uwagi na to, że w przedszkolu prowadzone są zajęcia aktywizujące spontaniczną kreatywność dzieci, zabawa w teatr może być najbardziej interesującym i wyrazistym efektem tej pracy ujawniającym doświadczenia i osiągnięcia dzieci. Zabawy w teatr wszechstronnie i intensywnie wpływają na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Teatr jest dla dzieci rzeczywistością wyjątkową, w której wszystko może się zdarzyć a odtwórca roli ma okazję realizować swoje marzenia, by stać się kimś innym. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości. Jest również okazją do wspaniałej zabawy, dającej wiele satysfakcji. Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny przedszkolak może dowiedzieć się, jat powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, wyostrzają zmysł obserwacji, kształtują osobowość i rozładowują nagromadzone emocje. Każde dziecko w wieku przedszkolnym pragnie sukcesu i uznania. Właśnie przedszkolne zajęcia teatralne stwarzają ku temu najlepsze warunki. W wychowaniu dziecka trzeba kłaść duży nacisk na przeżycia emocjonalne – uczyć je cieszyć się i smucić, dostrzegać dobro i zło. Dziecko wcielając się w postać przeżywa losy bohaterów literackich, utożsamia się z nimi, często naśladując ich postępowanie. Tworzenie w przedszkolu mini spektakli pomada zrealizować zadania dydaktyczno- wychowawcze, służy uatrakcyjnieniu zajęć. Dobra, radosna zabawa dzieci, w której można dostrzec przekazywane im wartości wychowania teatralnego może być źródłem satysfakcji tak dla dzieci, rodziców jak
i nauczyciela.
Wieloletnie doświadczenia w przygotowywaniu dziecięcych przedstawień, teatrzyków, inscenizacji i różnego rodzaju występów utwierdziły mnie w przekonaniu, iż teatr w przedszkolu to doskonała forma pracy z dziećmi. Pozwala on być dziecku aktorem, scenarzystą, choreografem, dekoratorem a nawet reżyserem. Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość i przyjemność postanowiłam z dziećmi jak najczęściej „bawić się w teatr”. Aby zabawy teatralne rozszerzyć opracowałam plan pracy teatralnej pozwalający na szerokie wykorzystanie tej dziedziny sztuki w przedszkolu. Realizacja tego planu zależy głównie od postawy i zainteresowań nauczyciela, który spośród wielu treści zawartych w planie wybierze najbardziej odpowiednie dla swoich wychowanków, uwzględniając przy tym ich osobiste zainteresowania.
Cele planu:
- dziecko odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne,
- dziecko potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia,
- dziecko kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
- dziecko rozwija własny potencjał pozytywnych wartości,
- dziecko potrafi współdziałać w zespole,
- dziecko odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów działań,
- dziecko poznaje tajniki pracy aktora, reżysera, scenografa,
- dziecko rozwija zainteresowania teatrem i sztuką aktorską,
- dziecko wyzwala w sobie motywację do pokonywania trudności w kontaktach z ludźmi.
Zadania
- zapoznanie z różnymi formami teatru,
- opracowanie różnych tekstów, przygotowanie i wystawienie zgodnie
- z potrzebami i możliwościami,
- doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej,
- integrowanie zespołów, wzajemne pomaganie i odczuwanie potrzeb innych,
- rozwijanie myślenia twórczego u dzieci poprzez obcowanie z literaturą.
„Często sama zabawa w teatr jest większym sukcesem, niż sam występ przed publicznością”
Rola inscenizacji
- kształcenie uczuć, kształcenie postaw,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej,
- kształtowanie świadomej dyscypliny,
- rozwijanie mowy i twórczego myślenia,
- ćwiczenie pamięci,
- rozwijanie zainteresowań czytaniem i teatrem,
- kształtowanie spostrzegawczości i umiejętności koncentracji.
Rodzaje inscenizacji
- teatr wycinanek (sylwety),
- teatr lalek (kukiełki, pacynki, marionetki),
- teatr cieni,
- sąd nad negatywnym bohaterem,
- żywy plan – dzieci układają scenariusz,
- żywy teatr – improwizacja,
- inscenizacja utworów literackich,
- zajęcia dramowe.
Tok metodyczny – inscenizacja utworu literackiego
1. Wybór utworu.
2. Kilkakrotne czytanie w celu zrozumienia treści.
3. Ćwiczenia w mówieniu z wyodrębnieniem wydarzeń.
4. Ćwiczenia z podziałem na role.
5. Podział ról z uwzględnieniem cech charakterystycznych przedstawionych postaci.
6. Zapamiętanie ról poprzez ćwiczenia (ćwiczenia emisji głosu – magnetofon, płyta z nagraniami).
7. Samodzielny wybór rodzaju inscenizacji.
8. Zaprojektowanie dekoracji i wykonanie jej.
9. Dobór odpowiednich rekwizytów.
10. Przygotowanie piosenek i tańców.
11. Opracowanie ostateczne scenariusza i wykonanie inscenizacji przez dzieci.
Formy pracy przygotowujące do wystąpień teatralnych
A. Wzbogacanie słownictwa;
- rozmowy o codziennych sprawach,
- omawianie konkretnych sytuacji, ilustracji, przedmiotów,
- poznawanie synonimów wyrazów,
- układanie krótkich opowiadań.
B. Rozwijanie mowy;
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia artykulacyjne,
- ćwiczenia fonacyjne,
- ćwiczenia logarytmiczne,
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy.
C. Środki ekspresyjne w interpretacji;
- głos,
- akcent,
- przestankowanie,
- tempo,
- rytm i rym,
- mimika, gest, postawa.
D. Inscenizowanie sytuacji – prowadzenie rozmowy np.;
- rozmowa o modzie lub pogodzie,
- rozmowa o kłopotach z dziećmi,
- dyskusji panów o samochodach itp.
E. Ruch;
- spontaniczne zabawy taneczne,
- rytmika,
- scenki ruchowo-mimiczne,
- gry zespołowe,
- zabawy do treści piosenek,
F. Współudział w pracach organizacyjnych;
- przygotowanie miejsca na występy, dekoracji,
- przygotowanie strojów, rekwizytów.
G. Ukazywanie piękna języka utworu zarówno współczesnego jak i klasyki, baśni, bajek, wierszy i opowiadań.
Metody dydaktyczne
- werbalna (słowna): rozmowa, słuchanie utworów literackich, nauka tekstów,
- czynna: gra dramatyczna (drama),
- oglądowa: oglądanie spektakli teatralnych, wystąpień rówieśników, książek, czasopism, ilustracji, zdjęć,
- pokazowa,
- praktycznego działania,
Formy pracy
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Rodzaje aktywności
- literacka
- polonistyczna
- ruchowo-plastyczna
- muzyczna
- językowa
- społeczna
Środki dydaktyczne
- literatura dziecięca
- gry dydaktyczne
- kasety magnetofonowe, płyty CD z nagranymi piosenkami
- i krótkimi tekstami literackimi,
- kasety video,
- materiały plastyczne
Opracowała: Dorota Świerczek