Podróż na Marsa - scenariusz zajęć dla pięciolatków
Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

2.0
1 ocena
Scenariusz zajęć dla pięciolatków.
Komentarze (0)
Grupa – dzieci pięcioletnie;
Temat – „Podróż na Marsa”;
Metody – podająca, aktywizująca, praktyczna;
Formy – zbiorowa. zespołowa, indywidualna;
Cele ogólne:
- poszerzenie wiedzy o kosmosie( poznanie jednej z planet, jakim jest Mars);
- utrwalanie liczebników porządkowych;
- poznanie przyrządu optycznego do obserwacji nieba, jakim jest luneta, lornetka, teleskop;
- rozwijanie aktywności twórczej;
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole;
Cele operacyjne – dziecko wie, umie, potrafi:
- policzyć, którą z kolei planetą od Słońca jest Mars w Układzie Słonecznym;
- wie, jak wygląda luneta lub lornetka i jak nazywają się jej części składowe;
- potrafi narysować lunetę lub lornetkę z natury;
- współpracować w zespole;
Pomoce dydaktyczne:
- ilustracje z powierzchnią Marsa, makieta Układu Słonecznego, luneta, arkusze szarego papieru, kredki pastele, niebieska farba plakatowa, płyta CD z muzyką do rysowania;
Przebieg zajęć
1. Wstęp:
- nauczyciel czyta dzieciom krótkie informacje na temat planety Mars; prezentuje ilustracje powierzchni planety;
- dzieci szukają Marsa na makiecie Układu Słonecznego, przeliczają, która to z kolei planeta od Słońca;
2. Działania praktyczne:
- burza mózgów – dzieci szukają odpowiedzi na pytanie: Jak i za pomocą czego możemy obserwować kosmos, niebo?
- nauczyciel prezentuje na ilustracjach przyrządy, miejsce do obserwacji kosmosu i nieba(luneta, teleskop, lornetka, obserwatorium astronomiczne) jeśli posiada lunetę, lornetkę to pokazuje je dzieciom; omawia budowę nazywając części składowe(soczewki, okular itp.);
- dzieci rysują z natury za pomocą ołówka lunetę lub lornetkę;
- obserwacja nieba, przyrody przy użyciu lunety lub lornetki; wypowiedzi dzieci na temat tego co udało im się zaobserwować;
3. Działania plastyczne: planeta Mars;
- dzieci w zespołach gniotą i prostują arkusze szarego papieru, rozłożone na stolach. Dzieje się to wszystko do muzyki w średnim tempie;
- następnie dzieci, pastelami kreślą półkola na papierze od lewej do prawej strony, przesuwając się w prawą stronę (przekroczenie linii środkowej ciała – ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej); muzyka żywa i energetyczna;
- palcami umoczonymi w farbie plakatowej, dzieci kreślą dowolne kształty na wcześniej przygotowanej powierzchni – muzyka spokojna;
4. Zakończenie:
- prezentacja planet wykonanych przez dzieci;
- zabawa ruchowa „Odwiedzamy Marsa” – dzieci ustawiają swoje krzesełka w kole na dywanie, następnie czołgają się pod nimi , jak w tunelu, wychodzą na powierzchnię i przechodzą w kucki po siedzeniach krzesełek, a na koniec idą po powierzchni Marsa, na którym nie istnieje przyciąganie, wyskakując jak najwyżej w górę przy każdym kolejnym kroku;
Autor: Joanna Janik