„Podróż po naszym mieście” - scenariusz zajęć dla dzieci od 3 do 6 lat
Zakres treści programowych: poznawanie znaczenia matematyki.
Grupa integracyjna: Misie ( 3 - 6 l.).
Cel ogólny:
usprawnianie umiejętności liczenia w zakresie dostepnym dziecku.
Cele szczegółowe:
- liczenie i wsłuchiwanie się w melodie i rytm wypowiadanych liczebników,
- liczenie znikających obiektów,
- liczenie na palcach,
- dobieranie po jednym, po dwa przedmioty i przeliczanie ich,
- dodawanie na małych liczbach.
1. Przywitanie przez nauczyciela dzieci i powitanie gościa.
2. Odnajdywanie przez dzieci swojej wizytówki pośród rozsypanych kart z imionami.
3. Ułożenie imion w rzędach z uwzględnieniem podziału na chłopców i dziewczynki.
4. Ustalanie kogo jest więcej poprzez łączenie w pary.
5. Zebranie wizytówek.
6. Przeliczenie wszystkich przedszkolaków wprzód i wspak, ustalenie, czy w sytuacji zamiany miejsc przez dzieci nastąpi zmiana ich ilości.
7. Losowanie dziecka ustalającego formę przywitania się wszystkich.
8. Rytualna powitanka.
9. Przedstawienie tematu zajęć: „Podróż po naszym mieście”.
10. Zabawa ruchowa „Samolot” (Klanza).
Dzieci przemieszczają się po całej sali naśladując ruchy zapinania pasów, przekręcania kluczyka, startowania, różnorodnych turbulencji w locie i lądowania.
Ladują kolejno w znanych miejscach Katowic, gdzie rozwiązują różne zadania:
a) lotnisko Muchowiec
Dzieci ustawiaja się na lini oczekując na pozwolenie na start. W tym czasie ich zadaniem jest:
- przeliczenie samolotów dwóch innych przewoźników, Czerwonych Boingów i Żółtych Concordów,
- wskazanie odpowiedniej kartki z prawidłową ilością kropek odpowiadającą ilości samolotów,
- porównanie, czyja flota jest większa.
b) Filharmonia Śląska
Dzieci wysłuchują, patrzac na nauczyciela i pokazuja na palcach, ile razy nauczyciel uderzył w bębenek, trójkąt, cymbałki, tamburyn, grzechotkę. Sytuacja powtarza się z wyłączeniem możliwości śledzenia przez dzieci ruchu nauczyciela, instrumenty uderzane są za zasłoną.
c) Przedszkole, do którego uczęszczają.
Dzieci kolejno rzucają jedną kostką i pokazują, ile oczek wypadło.
Dołączamy do zabawy drugą kostke i próbujemy wskazać zsumowaną ilość oczek.
d) Wierza spadochronowa
Dzieci liczą i wskazują na palcach spadające spadochrony (liczone elementy znikają).
e) Doliana Trzech Stawów
Dzieci lądują w lesie i spotykaja wiewiórki, ktorym trzeba pomóc przeliczać orzechy zgromadzone na zimę. Dzieci kładą rękę w dziupli (obreczy) wiewiórki i przykładają do każdego palca znalezione orzeszki (5 szt.), kładą na bluzce dłoń i "zasypiają", w tym czasie nauczyciel zabiera 2 orzeszki. Dzieci budzą się i po przyłożeniu dłoni do pozostałych orzechów orientują się, że im ubyło. W podobny sposób powtarzamy zabawę parę razy (dodając i ujmując), by dzieci zrozumiały, że można na palcach zanotować informacje o liczbie orzechów i z niej potem skorzystać.
f) Spodek
Dzieci lądują w hali sportowej i wykonują odpowiednią ilość razy, wskazaną przez rzuconą kostkę, ćwiczenia gimnastyczne (skłony, przysiady, pompki...).
11. Podsumowanie i zakończenie zajęć, a także otrzymanie licencji pilota.
Autor: Ewa Jaszczyszyn