„Podróż po naszym mieście” - scenariusz zajęć dla dzieci od 3 do 6 lat

„Podróż po naszym mieście” - scenariusz zajęć dla dzieci od 3 do 6 lat
4.0
1 ocena
Oceń

Zakres treści programowych: poznawanie znaczenia matematyki.
Grupa integracyjna: Misie ( 3 - 6 l.).

Cel ogólny:

 

usprawnianie umiejętności liczenia w zakresie dostepnym dziecku.

Cele szczegółowe:

 

  • liczenie i wsłuchiwanie się w melodie i rytm wypowiadanych liczebników,
  • liczenie znikających obiektów,
  • liczenie na palcach,
  • dobieranie po jednym, po dwa przedmioty i przeliczanie ich,
  • dodawanie na małych liczbach.


1. Przywitanie przez nauczyciela dzieci i powitanie gościa.

2. Odnajdywanie przez dzieci swojej wizytówki pośród rozsypanych kart z imionami.

3. Ułożenie imion w rzędach z uwzględnieniem podziału na chłopców i dziewczynki.

4. Ustalanie kogo jest więcej poprzez  łączenie w pary.

5. Zebranie wizytówek.

6. Przeliczenie wszystkich przedszkolaków wprzód i wspak, ustalenie, czy w sytuacji zamiany miejsc przez dzieci nastąpi zmiana ich ilości.

7. Losowanie dziecka ustalającego formę przywitania się wszystkich.

8. Rytualna powitanka.

9. Przedstawienie tematu zajęć: „Podróż po naszym mieście”.

10. Zabawa ruchowa „Samolot” (Klanza).

Dzieci przemieszczają się po całej sali naśladując ruchy zapinania pasów, przekręcania kluczyka, startowania, różnorodnych turbulencji w locie i lądowania.

Ladują kolejno w znanych miejscach Katowic, gdzie rozwiązują  różne zadania:

 

a) lotnisko Muchowiec

Dzieci ustawiaja się na lini oczekując na pozwolenie na start. W tym czasie ich zadaniem jest:

 

- przeliczenie samolotów dwóch innych przewoźników, Czerwonych Boingów i Żółtych Concordów,
- wskazanie odpowiedniej kartki z prawidłową ilością kropek odpowiadającą ilości samolotów,
- porównanie, czyja flota jest większa.

b) Filharmonia Śląska

Dzieci wysłuchują, patrzac na nauczyciela i pokazuja na palcach, ile razy nauczyciel uderzył w bębenek, trójkąt, cymbałki, tamburyn, grzechotkę. Sytuacja powtarza się z wyłączeniem możliwości śledzenia przez dzieci ruchu nauczyciela, instrumenty uderzane są za zasłoną.

c) Przedszkole, do którego uczęszczają.

Dzieci kolejno rzucają jedną kostką i pokazują, ile oczek wypadło.
Dołączamy do zabawy drugą kostke i próbujemy wskazać zsumowaną ilość oczek.

d) Wierza spadochronowa

Dzieci liczą i wskazują na palcach spadające spadochrony (liczone elementy znikają).

e) Doliana Trzech Stawów

Dzieci lądują w lesie i spotykaja wiewiórki, ktorym trzeba pomóc przeliczać orzechy zgromadzone na zimę. Dzieci kładą rękę w dziupli (obreczy) wiewiórki i przykładają do każdego palca znalezione orzeszki (5 szt.), kładą na bluzce dłoń i "zasypiają", w tym czasie nauczyciel zabiera 2 orzeszki. Dzieci budzą się i po przyłożeniu dłoni do pozostałych orzechów orientują się, że im ubyło. W podobny sposób powtarzamy zabawę parę razy (dodając i ujmując), by dzieci zrozumiały, że można na palcach zanotować informacje o liczbie orzechów i z niej potem skorzystać.

f) Spodek

Dzieci lądują w hali sportowej i wykonują odpowiednią ilość razy, wskazaną przez rzuconą kostkę, ćwiczenia gimnastyczne (skłony, przysiady, pompki...).

11. Podsumowanie i zakończenie zajęć, a także otrzymanie licencji pilota.

 

 

Autor:  Ewa Jaszczyszyn

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi