„Podróż po Polsce” - scenariusz zajęć diagnozujących dla 6-latków

„Podróż po Polsce” - scenariusz zajęć diagnozujących dla 6-latków
5.0
1 ocena
Oceń

Cel główny:

 

  • rozwijanie zainteresowań krajem ojczystym i jego symbolami,
  • stworzenie rodzicom okazji to gromadzenia spostrzeżeń o własnym dziecku i pracy nauczycieli,
  • stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych.

 

Cele szczegółowe:
Dzieci:

 

  • uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem,
  • umie się przedstawić,
  • potrafi podać adres zamieszkania,
  • rozpoznaje napis oznaczający swoje imię,
  • dzieli wyrazy na sylaby,
  • wyodrębnia głoski w wyrazie,
  • potrafi ułożyć napis z wykorzystaniem rozsypanki literowej,
  • potrafi rozwiązać krzyżówkę  obrazkową,
  • potrafi odczytać hasło będące rozwiązaniem krzyżówki oraz wyjaśnić je,
  • rozwiązuje zagadki słowne,
  • wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała,
  • rozpoznaje kształty figur geometrycznych oraz używa ich nazw,
  • zauważa powtarzające się sekwencje i kontynuuje występujące w danym układzie regularności,
  • potrafi policzyć 10 przedmiotów i więcej,
  • dodaje, odejmuje i porównuje liczby na konkretach,
  • posługuje się poprawnie przyborami do pisania,
  • porównuje długości: krótki, długi, najdłuższy,
  • porządkuje przedmioty od najkrótszego do najdłuższego,
  • składa według wzoru i bez niego obrazki pocięte na wiele części o różnych kształtach.

Metody:

 

  • słowna: rozmowy,
  • czynna: zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń.

Formy:

 

  • indywidualna,
  • zbiorowa.

 

Pomoce dydaktyczne: CD z nagraniem, wizytówki, małe dywaniki, karty pracy, literki do uzupełniania krzyżówek, niebieskie paski, figury geometryczne, klej.

 

 

Przebieg zajęć:

1. Piosenka na powitanie do melodii ,,Stoi różyczka”:

Zrobimy koło, skrzyżnie usiądziemy,
Bo zaraz razem bawić się będziemy.
Każdy dobrze o tym wie, dobrze wie, dobrze wie
Że przywitać trzeba się, trzeba się – dzień dobry!


2. „Wizytówki” zabawa dydaktyczna:
Dzieci wyszukują wśród wizytówek swojego imienia i zajmują swoje miejsca. Przedstawiają się, mówiąc o sobie kilka zdań. Dzielą imię na sylaby oraz głoski.

Chciałam Was dziś zaprosić na wycieczkę po Polsce. Odwiedzimy niektóre z miast i krain naszego państwa. Tam czekać będą na Was różne zabawy i zadania, które pozwolą sprawdzić Wasze  umiejętności. Nie zwlekajmy zatem. Wsiadamy do samolotu i ruszamy w Polskę! W trakcie jazdy pociągiem wypatrujcie naszych przystanków, które oznaczone będą kopertami z cyframi. Pierwszy przystanek to koperta z numerem jakim?

3. „Samolot” - zabawa ruchowa przy muzyce.

4. „Zakopane” - rozwiązywanie przez dzieci krzyżówki obrazkowej.

5. „Pociąg” - zabawa ruchowa przy muzyce.

6. „Co to za miasto?” rozwiązywanie zagadki:

 

W dawnej stolicy, od wieków wielu
Wisła obmywa stopy Wawelu.
Jak ma na imię dawna stolica,
przez którą płynie błękitna Wisła?
(Kraków)

 

7. „Pomóżmy smokowi wydostać się z zamku” - karty pracy.
Każde dziecko otrzymuje kartkę, na której są przyklejone figury geometryczne. Dzieci układają figury wg podanego rytmu na kartce, a następnie przyklejają ten rytm.

 

8. „Jadę, jadę” - zabawa ruchowa przy muzyce.

 

9. „Ile mamy razem pierników” - karty pracy.
Rozwiązywanie działań matematycznych polegających na dodawaniu i odejmowaniu w zakresie od 1 do 10.


10. „Lecę, lecę” - zabawa ruchowa przy muzyce.


11. „ Co to za miasto?” - rozwiązywanie zagadki.


Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki Sawy i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,

Twoje uwagi i pomysły

Tagi