Podróż w krainę baśni i bajek - scenariusz zajęć dla 3-latków

Podróż w krainę baśni i bajek - scenariusz zajęć dla 3-latków

"Podróż w krainę baśni i bajek"

GRUPA WIEKOWA: 3 – latki

CELE: dzieci będą:    
- odbierały, rozumiały i wyrażały treści przekazywane poprzez niewerbalne środki wyrazu (ruch ciała, gest, mimika)
- prawidłowo reagowały ruchem na muzykę
- rozwijały umiejętność koncentracji
- rozwijały ogólną sprawność ruchową
- kształtowały właściwą reakcję na gest i ruch
- prawidłowo reagowały na polecenia n-ki (ustawienia: w rozsypce, w gromadce, parami, w rzędzie, w kole)
- rozumiały potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami obcymi

FORMY PRACY:
- zbiorowa
- indywidualna

METODY:
- analogia personalna
- naśladowcza
- drama
- zadania do wykonania
- met. Kniessów
- twórczej wizualizacji

POMOCE:
- bibułkowe miotełki
- peleryna dla „Czerwonego Kapturka”, koszyczek
- czarodziejska laska „Kota w butach”
- ilustracje bajek („czerwony Kapturek”, „Kopciuszek”, „Jaś i Małgosia, „Kot w butach”, „Rybak i złota rybka”
- tekst wiersza, zagadki
- magnetofon, kaseta z utworami muzycznymi
- papierowe maski
- czapka kapitana

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Zabawa integracyjna „Powitanie”.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na przerwę w muzyce witają poszczególne części ciała (ręce, stopy, kolana, łokcie). Na zakończenie zabawy siadają skrzyżnie w kole.

2. „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole na wprowadzenie (inscenizacja).
Nauczycielka zaprasza dzieci w „podróż do krainy baśni i bajek”
Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie domieszamy do napoju żadnych złych składników. ZAKLĘCIE: garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w bajce zagości. Każdy po kolei pije jeden łyk z wyimaginowanego kubka, nad którym prowadząca wypowiedziała zaklęcie. Kubek jest przekazywany z rąk do rąk.

3. Dzieci siedząc nadal na dywanie wybierają się w podróż do „zaczarowanej krainy”. Prowadząca włącza spokojną muzykę, wszyscy zamykają oczy, marzą, po chwili otwierają oczy i rozglądają się sprawdzając gdzie się przeniosły.

4. Nauczycielka odsłania ilustrację bajki „Jaś i Małgosia” zadając jednocześnie zagadkę: Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie znaleźli chatkę z pierniczka?

5. „Podróż”: zabawa pantomimiczna wg metody Kniessów.
Jaś i Małgosia, żeby zobaczyć chatkę z pierników musieli przemierzyć bardzo długą, trudną drogę. Dzięki magicznemu eliksirowi my też możemy zamienić się w bohaterów tej bajki. Czeka nas ciężka wyprawa.
- przedzieranie się przez krzaki
- podnoszenie ciężkich kamieni
- przeskoki przez kałuże
- przechodzenie przez kłujące kamyki
- przejście przez niski tunel ( w stronę ilustracji)
Zabawie towarzyszy muzyka odtwarzana z magnetofonu.

6. Nauczycielka odkrywa kolejną ilustrację, która przedstawia „Kota w butach” i zadaje zagadkę: Każdy tego kota zna – patrzcie co na nogach ma?

7. „Kot w butach czarodziej” – zabawa ruchowa.
N-ka informuje dzieci, że „Kot w butach” jest czarodziejem i zawładnął wszystkimi myszami na świecie. Prosi więc, by dzieci wyobraziły sobie, że są myszkami, sama zaś wciela się w rolę kota. Dzieci „myszki” znajdują się w swojej norce ograniczonej skakankami. „Kot” zaczyna mocno kręcić czarodziejską laską. W zależności w którą stronę będzie kręcić, dzieci poruszają się odpowiednio w środku norki. Na zakończenie wszystkie dzieci siadają zmęczone na podłogę.

8. Nauczycielka odsłania kolejną ilustrację („Kopciuszek”) i również zadaje zagadkę: Jaka to dziewczynka co ma  pracy bardzo wiele a na pięknym balu gubi pantofelek? „Jestem Kopciuszkiem” – Improwizacja ruchowa do treści wiersza.
N-ka prosi aby każde dziecko wyobraziło sobie, że jest „Kopciuszkiem”, rozdaje dzieciom bibułkowe miotełki, włącza muzykę. Dzieci wykonują ruchy zgodne
 z rytmem utworu i mówionym przez n-kę wierszem.

Jestem smutnym Kopciuszkiem, siedzę przy piecu brudna od sadzy.
Muszę sprzątać, gotować, chce mi się płakać.
Nagle – cóż to ? Jestem na balu, gra muzyka: ciepła, cicha, delikatna.
Ja tańczę spokojnie i zwiewnie.
Wnet podbiega do mnie książę…a ja wiruję w tańcu coraz szybciej i weselej.
To bal głośny i huczny, raduję się coraz mocniej.
Robi się późno ,muszę wracać do pracy, muzyka gra coraz ciszej, zmęczona jestem,
muszę odpocząć, położyć się spać.


Dzieci kładą się na podłodze.

9. Zagadka i przedstawienie ilustracji o „Rybaku i złotej rybce” W jakiej bajce spotkasz dziadka  brodą, chałupę starą i sieć nad wodą?

10. „Pełna przygód podróż po rzece” – zabawa wymagająca współpracy i wyobraźni. Wszyscy siedzą w „łódce”, jeden za drugim. „Kapitan” – n-l wyjaśnia jak wiosłować wyobrażonym sobie wiosłem. Prowadzący nadaje tempo wiosłowania. Zabawie towarzyszy muzyka szantowa.

11. Zadanie zagadki o „Czerwonym Kapturku” i odkrycie ostatniej ilustracji. Ta dziewczynka wilka spotkała w lesie., ona dla babci lekarstwa niesie.

12. Gra dyskusyjna.
- A kto to jest „Czerwony Kapturek”? Ja nie wiem.
- Dlaczego ten wilk rozmawia z dziewczynką?
- Czy Cz. K powiedział. ZŁEMU wilkowi, gdzie mieszka jego babcia?
- Pewnie ona nie wiedziała, że nie wolno rozmawiać z nieznajomymi?
- Ciekawe, czy dzieci ufają obcym osobom ? Może to sprawdzimy?

13. Zadanie problemowe
Prowadząca prosi, aby siedzące w sali n-lki obserwujące zajęcia nałożyły na twarze maski (osoba w pogodnej masce, osoba w  masce ze złą miną, ktoś w masce miłej pani oraz znana dzieciom osoba bez maski). Dzieci poruszają się swobodnie przy muzyce. Na przerwę w muzyce siadają przy wybranej pani w masce (lub bez maski) – przestrogi dla dzieci.

14. Omówienie zadania.

15. Podziękowanie za wspólną zabawę. Na zakończenie n-ka wybiera „Czerwonego Kapturka”, następnie prosi go o poczęstowanie gości i wszystkie dzieci cukierkami.

Opracowała: Hanna Leśnikowska

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi