Podróżujemy do Włoch z Koziołkiem Matołkiem - zajęcia z grupą 5 i 6-latków

1.0
1 ocena
Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem.
Cel ogólny
- Wzbogacanie wiadomości na temat państw należących do Unii Europejskiej.
Cele pośrednie
- Zdobycie wybranych informacji na temat Włoch.
- Utrwalenie podstawowych wiadomości dotyczących Unii Europejskiej.
- Rozpoznawanie godła i barw narodowych Polski.
- Interesowanie się życiem ludzi w innych krajach i obszarach klimatycznych.
- Pojmowanie różnic występujących między ludźmi na świecie: zwyczaje, kultura, folklor oraz język, którym się posługują;
- Uczestniczenie w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
- Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów.
- Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, (również w języku włoskim).
- Próby wykonania prac plastycznych w małych zespołach (pomoc nauczyciela przy podziale zadań wśród dzieci i zorganizowaniu warsztatu pracy).
- Wskazywanie na mapie Europy położenia – Polski i Włoch
- Nazywać miast włoskich: Rzym, Wenecja i Piza oraz zapoznanie z ich charakterystycznymi budowlami, tradycjami i zwyczajami
- Dostrzeganie powiązania Polski z Włochami: Papież – Polak, „włoszczyzna” od Królowej Bony;
- Nazywanie tradycyjnych włoskich potraw: pizza, spaghetti, risotto.
- Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie i odczuwania radości ze wspólnej zabawy
- Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, indywidualizacja czytania
- Doskonalenie umiejętności poprawnego przeliczania w zakresie 20 (6l), zakresie 10 (5)
Metody pracy
- podające: rozmowa, objaśnienia, opis;
- eksponujące: pokaz, obserwacja;
- problemowe: zadań stawianych do wykonania;
- praktyczne: samodzielnych doświadczeń;
Formy pracy
- Aktywność zbiorowa jednolita
- Aktywność zbiorowa zróżnicowana
- Aktywność indywidualna jednolita
- Aktywność indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne
- Ilustrowana mapa Europy, flagi: Polski, Unii Europejskiej, Włoch, płyta CD
- „ Melodie Europy”, kostium Koziołka Matołka, plastelina lub masa solna, napisy: Polska, Włochy, Wenecja, Piza, pizza, plansze i zdjęcia z włoskimi budowlami: Koloseum, Bazylika św. Piotra, kanały i mosty weneckie, Kampanila w Pizie i oraz reprodukcje dzieł Leonardo da Vinci i Michała Anioła; paszporty europejskie; maski weneckie; włoszczyzna, makaron spaghetti i ryż, kartony od pizzy, okrągłe tektury.
Literatura:
1. Bryła B., I.Broda: Przedszkolaka krok do świata, Sosnowiec, Zawiercie 2004
2.Czerwiec W. : Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem, „ Wychowanie w Przedszkolu” nr 1/2004
3. Fechner-Sędzicka I., Ghłówczewska D., Nehring A.: Poznajemy kraje Unii Europejskiej, Toruń 2003.
4. Nehring A: Unia Europejska krok po kroku , Toruń 2001.
5. Dębiska K.E: Najmłodsi w Europie – podróże z Misiem Unisiem , Toruń 2004.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie zgromadzonych rodziców i dzieci.
2. Liczenie liczebnikami porządkowymi zgromadzonych dzieci, odpowiednie przyporządkowanie liczb.
3. Rozmowa połączona z działaniem na temat wybranych państw Unii Europejskiej:
(Nauczycielka zadaje pytania, dzieci odpowiadają)
- Już trochę wiemy na temat UE. Powiedzcie mi, co to takiego jest UE?
- Jakie państwa znacie, które wchodzą w skład Unii Europejskiej?
- Kto z Was może mi pokazać na mapie Europę?
- Opiszcie jak wygląda flaga Unii Europejskiej?
- Jak nazywa się maskotka dzieci europejskich?
Jesteśmy w Polsce sprawdźmy czy wiemy o naszej Ojczyźnie wszystko to co powinien znać każdy Mały Polak:
- Proszę powiedzieć jak nazywa się nasz kraj?
- Jak nazywa się stolica Polski?
- Jakie godło ma Polska?
- Jaki jest kolor naszej flagi narodowej?
- Jaka ważna budowla znajduje się w Krakowie? I kogo możemy spotkać pod tym zamkiem?
- Jaka jest największa rzeka w Polsce?
- Przeczytaj i dobierz do tych wyrazów odpowiednie pary.