Podróżujemy do Włoch z Koziołkiem Matołkiem - zajęcia z grupą 5 i 6-latków

Podróżujemy do Włoch z Koziołkiem Matołkiem - zajęcia z grupą 5 i 6-latków
1.0
1 ocena
Oceń

Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem.

Cel ogólny

  • Wzbogacanie wiadomości na temat państw należących do Unii Europejskiej.

 
Cele pośrednie

  • Zdobycie wybranych informacji na temat Włoch.
  • Utrwalenie podstawowych wiadomości dotyczących Unii Europejskiej.
  • Rozpoznawanie godła i barw narodowych Polski. 
  • Interesowanie się życiem ludzi w innych krajach i obszarach klimatycznych.
  • Pojmowanie różnic występujących między ludźmi na świecie: zwyczaje, kultura, folklor oraz język, którym się posługują;
  • Uczestniczenie w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.
  • Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów.
  • Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, (również w języku włoskim).
  • Próby wykonania prac plastycznych w małych zespołach (pomoc nauczyciela przy podziale zadań wśród dzieci i zorganizowaniu warsztatu pracy).
  • Wskazywanie na mapie Europy położenia – Polski i Włoch
  • Nazywać miast włoskich: Rzym, Wenecja i Piza oraz zapoznanie z ich charakterystycznymi budowlami, tradycjami i zwyczajami
  • Dostrzeganie powiązania Polski z Włochami: Papież – Polak, „włoszczyzna” od Królowej Bony;
  • Nazywanie tradycyjnych włoskich potraw: pizza, spaghetti, risotto.
  • Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie i odczuwania radości ze wspólnej zabawy
  • Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, indywidualizacja czytania
  • Doskonalenie umiejętności poprawnego przeliczania w zakresie 20 (6l), zakresie 10 (5)

 
Metody pracy

  • podające: rozmowa, objaśnienia, opis;
  • eksponujące: pokaz, obserwacja;
  • problemowe: zadań stawianych do wykonania;
  • praktyczne: samodzielnych doświadczeń;

 
Formy pracy

  • Aktywność zbiorowa jednolita
  • Aktywność zbiorowa zróżnicowana
  • Aktywność indywidualna jednolita
  • Aktywność indywidualna zróżnicowana

 
Środki dydaktyczne

  • Ilustrowana mapa Europy, flagi: Polski, Unii Europejskiej, Włoch, płyta CD
  • „ Melodie Europy”, kostium Koziołka Matołka, plastelina lub masa solna, napisy: Polska, Włochy, Wenecja, Piza, pizza, plansze i zdjęcia z włoskimi budowlami: Koloseum, Bazylika św. Piotra, kanały i mosty weneckie, Kampanila w Pizie i oraz reprodukcje dzieł Leonardo da Vinci i Michała Anioła; paszporty europejskie; maski weneckie; włoszczyzna, makaron spaghetti i ryż, kartony od pizzy, okrągłe tektury.

 
Literatura:

1. Bryła B., I.Broda: Przedszkolaka krok do świata, Sosnowiec, Zawiercie 2004
2.Czerwiec W. : Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem, „ Wychowanie w Przedszkolu” nr 1/2004
3. Fechner-Sędzicka I., Ghłówczewska D., Nehring A.: Poznajemy kraje Unii Europejskiej, Toruń 2003.
4. Nehring A:  Unia Europejska krok po kroku ,  Toruń 2001.
5. Dębiska K.E: Najmłodsi w Europie – podróże z Misiem Unisiem , Toruń 2004.
 
PRZEBIEG ZAJĘĆ
 
1. Powitanie zgromadzonych rodziców i dzieci.


2. Liczenie liczebnikami porządkowymi zgromadzonych dzieci, odpowiednie przyporządkowanie liczb.


3. Rozmowa połączona z działaniem na temat wybranych państw Unii Europejskiej:
(Nauczycielka zadaje pytania, dzieci odpowiadają)

  • Już trochę wiemy na temat UE. Powiedzcie mi, co to takiego jest UE?
  • Jakie państwa znacie, które wchodzą w skład Unii Europejskiej?
  • Kto z Was może mi pokazać na mapie Europę?
  • Opiszcie jak wygląda flaga Unii Europejskiej?
  • Jak nazywa się maskotka dzieci europejskich?

 
Jesteśmy w Polsce sprawdźmy czy wiemy o naszej Ojczyźnie wszystko to co powinien znać każdy Mały Polak:

  • Proszę powiedzieć jak nazywa się nasz kraj?
  • Jak nazywa się stolica Polski?
  • Jakie godło ma Polska?
  • Jaki jest kolor naszej flagi narodowej?
  • Jaka ważna budowla znajduje się w Krakowie? I kogo możemy spotkać pod tym zamkiem?
  • Jaka jest największa rzeka w Polsce?
  • Przeczytaj i dobierz do tych wyrazów odpowiednie pary.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi