Podsumowanie pracy wychowawczo - dydaktycznej w II półroczu roku szkolnego

Podsumowanie pracy wychowawczo - dydaktycznej w II półroczu roku szkolnego

Podsumowanie pracy wychowawczo - dydaktycznej w II półroczu  w grupie II "Misie".

Obecnie grupa liczy 25 dzieci w tym:

  • 17 – czterolatków
  • 8 – pięciolatków
  • 16 – dziewczynek
  • 9 – chłopców


Pracujemy w oparciu o program „W świecie przedszkolaka” Brygidy Łojewskiej. Książki z których korzystamy w swojej pracy to:

  • ABC czterolatka
  • ABC pięciolatka.


Pragnąć usprawnić proces nauczania w II półroczu, a jednocześnie starając się o to by dzieci bez lęku rozwijały swoje najlepsze strony, wykorzystałyśmy  rozmaite pomysły które umożliwiły nam świadomą, kreatywną, pobudzającą do twórczych rozwiązań pracę z dziećmi w naszej grupie.

W dalszym ciągu kontynuowałyśmy współpracę z panią bibliotekarką , która poprzez czytanie ciekawych bajek, wierszy i baśni  rozbudzała u dzieci  zainteresowanie książką.

Prawie połowa dzieci z naszej grupy należy do kółka muzycznego „Wesołe Nutki”. Dzieci brały udział w II Przeglądzie Taneczno- Wokalnym dla dzieci przedszkolnych z gminy Mogilno i zaprezentowały swój dorobek artystyczny. W kwietniu dzieci brały udział w konkursie na najładniejszy„Stroik Wielkanocny”. Konkurs zorganizowało Przedszkole nr 2 w Mogilnie oraz Przedszkole w Gębicach. Z obydwu Przedszkoli dzieci otrzymały nagrody.
 
Systematycznie przygotowujemy wspólnie z rodzicami uroczystość„Urodziny dziecka” w przedszkolu. Chcemy w ten sposób podkreślić znaczenie każdego dziecka w grupie.
Pracując ze swoją grupą starałyśmy się tak prowadzić zajęcia, aby każde dziecko mogło w pełni wykazać swoją inwencję twórcza i pomysłowość.

Poprzez korzystanie z różnorodnych, twórczych  metod pracy, takich jak:

  • elem. met. Ireny Majchrzak,
  • elem. met. G. Domana
  • elem. met. B. Rocławskiego
  • elem.met. C. Freineta
  • elem. met. Kinezjologii Edukacyjnej dr Paula Dennisona
  • met. K. Orfa, R. Labana, Kniessów, W. Sherborne, 
  • met. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
  • pedagogikę zabawy
  • elem. met. Dobrego Startu
  • elem. met. M. Montessorii ,

udało nam się wyłonić różne kreatywne możliwości dzieci.


W poszczególnych miesiącach prowadziłyśmy zajęcia dzięki którym rozwijałyśmy u  dzieci  min takie umiejętności:

W lutym dzieci były w pracowni krawieckiej i poznały zawód krawcowej. Znają etapy powstawania ubrania, narzędzia i przybory, które krawcowa potrzebuje, aby wykonywać swój zawód. Byłyśmy również na koncercie Majki Jeżowskiej – dzieci świetnie bawiły się i uczestniczyły w konkursach. Gościliśmy również w Przedszkolu naszych kochanych Dziadków i Babcie.

W marcu dzieci wybrały się na wycieczkę do sklepu – poznały tam pracę pani ekspedientki oraz produkty jakie sprzedaje. Powstał również w sali  „sklep” w którym dzieci kolejno przybierały na siebie określone role, świetnie się bawiąc. W kąciku przyrody pod koniec marca dzieci wysiały rzeżuchę i pszenicę, wsadziły groch i fasolę. Znają odpowiedź na pytanie „Czego rośliny potrzebują do życia?”
W marcu również dzieci szukały wiosny oraz przygotowywały się na jej powitanie.

W kwietniu w dalszym ciągu rozmawialiśmy na temat wiosny: o roślinach, o ptakach i zwierzętach. Później rozpoczęliśmy przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Nadal obserwowaliśmy zmiany w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny. Dzieci wiedzą, dlaczego pszczoły są pożyteczne, jak należy zachowywać się w lesie, co zrobić, aby las był czysty. Bawiliśmy się też literkami, przez co dzieci ćwiczyły spostrzegawczość, koncentrację, pamięć, zdolności skojarzeniowe oraz rozwijały swą aktywność i inwencję twórczą.

W maju dzieci wybrały się na wycieczkę do sklepu medycznego i Ośrodka Zdrowia. Poznały zawód lekarza, ratownika medycznego i pielęgniarki. Zobaczyły gabinet lekarski, karetkę pogotowia oraz jej wyposażenie. Poznały nazwy  niektórych sprzętów. W sali powstał kącik lekarski w którym dzieci bawiąc się wykorzystywały zdobyte wiadomości. Dzieci odwiedziły panią bibliotekarkę w bibliotece. Poznały następną bajkę „Kot w butach”, którą czytała p. Magda. Uczestniczyły również w konkursie wiedzy nt poznanych bajek.

W czerwcu dzieci były w Ośrodku Rekreacji Konnej- tam jeździły konno i bryczką. Wraz z rodzicami dzieci wzięły udział w Pikniku Rodzinnym zorganizowanym w Przedszkolu. W czerwcu dzieci zostały zapoznane bliżej z regionem Kujawskim, stolicą Polski, z barwami ojczystymi i z naszym miasteczkiem Mogilnem. Dzieci poznały hymn Polski, flagę Polską, znają swój adres zamieszkania. W czerwcu dzieci były na całodniowej wycieczce w Przyjezierzu. Pod koniec czerwca rozmawiałyśmy z dziećmi na temat lata. Dzieci opowiadały na temat wakacyjnych wyjazdów, oglądały krajobrazy górski i morski.

Dzieci cyklicznie przez cały rok uczestniczyły w spotkaniach czytelniczych z  p. Magdą oraz w spotkaniach „Poczytaj mi babciu”.

W II półroczu roku szkolnego 2005/2006 skorzystałyśmy z możliwości uczestnictwa oraz ukończenia następujących kursów i warsztatów:

  • Kinezjologia edukacyjna w przedszkolu
  • Edukacja ekologiczna – zdrowie i bezpieczeństwo
  • Procedura i dokumentacja awansu zawodowego nauczyciela.


Bardzo dobrze układa nam się współpraca z rodzicami, o czym świadczą ich miłe, ciepłe słowa na temat naszej pracy dydaktyczno- wychowawczej. Starałyśmy się angażować rodziców w życie przedszkola poprzez pomoc w organizowaniu wycieczek, uroczystości, spotkań, udział w Przeglądach Taneczno- wokalnych, Przeglądzie Teatrzyków, Olimpiadzie Sportowej oraz konkursach przedszkolnych. Kontakt nauczyciel- dziecko- rodzic jest bardzo trudny, ale dobrze zorganizowany daje efekty.

Autorzy: Bernadeta Stachowiak, Wioletta Ciachera 

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi