Policz, przesuń, dotknij, zbuduj - zabawy z elementami integracji sensorycznej
„Policz, przesuń, dotknij, zbuduj” – zabawy z elementami integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
• W obszarze fizycznym dziecko:
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
- reaguje na sygnał, polecenie nauczyciela
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych
• W obszarze emocjonalnym dziecko:
- próbuje nawiązać prawidłowe relacje społeczne i emocjonalne z rówieśnikami
- zgłasza potrzebę odpoczynku, wyciszenia, odreagowania emocji
• W obszarze społecznym:
- potrafi uczestniczyć w rozmowach
- zna zasady i normy panujące w grupie i stara się ich przestrzegać
- współpracuje w zespole
- nawiązuje relacje rówieśnicze
• W obszarze poznawczym dziecko:
- udziela odpowiedzi na pytania
- rozwija umiejętność logicznego myślenia
- doskonali spostrzegawczość wzrokową
- rozwija motorykę małą i dużą
- doskonali sprawności manualne, drobnych ruchów rąk
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
- zespołowa
Metody:
- czynna: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku
- słowna: sposoby społecznego porozumiewania się
- oglądowa: obserwacja i pokaz
- aktywizujące: elementy integracji sensorycznej
Środki dydaktyczne:
- rękawiczki, pompony, karneciki, pudełko z małymi kolorowymi pomponikami, wieszaki, spinacze do bielizny, miska, lód, masa, plastyczna, małe ludziki, klocki itp.
Przebieg zajęć:
1. Każde dziecko otrzymuje przezroczystą rękawiczkę z kolorowymi pomponami, zadaniem dzieci jest wylosować karnecik z kropeczkami, policzyć kropeczki i przesunąć tyle pomponów w rękawiczce ile kropek na karneciku.
2. Dzieci otrzymują pudełka z pomponami i przyklejonymi w zdłuż pudełek paskami taśmy, zadaniem dziecka jest wylosować karnecik z kropeczkami i z pudełka, nie dotykając taśmy wyjąć tyle klocków ile kropek na karneciku.
3. Dzieci otrzymują wieszaki z przyczepionymi karnecikami z cyfrą lub kropeczkami, zadaniem dziecka jest przyczepić do wieszaka tyle spinaczy ile jest kropek lub jaka jest cyfra na karneciku.
4. Dzieci ustawiają się dookoła dużej miski, pojemnika i otrzymują różnej wielkości i kształtu kawałki lodu, ich zadaniem jest wykonanie dowolnej budowli z otrzymanego materiału.
5. Dzieci wyławiają małe przedmioty z miski z masą plastyczną.