Pomocnicy Świętego Mikołaja - scenariusz zajęć
Temat : Pomocnicy Świętego Mikołaja
Cele ogólne:
Wzmacnianie poszczególnych partii ciała, kształtowanie zwinności,
rozwijanie umiejętności planowania, rozwijanie umiejętności swobodnej wypowiedzi, logicznego myślenia określanie kierunków w prawo w lewo, do góry, w bok do dołu, rozwijanie umiejętności liczenia.
Cele operacyjne:
Stara się ułożyć obrazki wg zakodowanych strzałek.
Planuje swoje działania, sprawdza ich efekt, potrafi odczytać symbole graficzne.
Wzmacnia siłę mięśni rąk, kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Podstawa Programowa
I 5,I8,II.1,II.4,III.5, IV.5, IV.11, IV.14,
Metody:
Metoda naśladowcza ścisła, słowne objaśnienia, pokaz, ćwiczenia praktyczne, praktycznego działania, zadań stawianych do wykonania.
Formy pracy: Zajęcie zorganizowane z całym zespołem, praca indywidualna.
Pomoce dydaktyczne: historyjka obrazkowa, wiersz, lina, tablica interaktywna, karty pracy klej nożyczki, strzałki, symbole do kodu(strzałki, huragan, żabka).
Przebieg zajęcia:
1. Rozmowa na podstawie historyjki obrazkowej pt. „Historia Świętego Mikołaja” i wiersza pod tym samym tytułem Anny Bomba.
-Komu pomagał Mikołaj
-Czy lubicie pomagać innym?
-Komu możemy pomóc?
-co dajemy innym?
Zamienimy się teraz w pomocników Św. Mikołaja, ale musimy trochę się do tego przygotować, ponieważ Elfy są bardzo sprawne, wrzucają prezenty do worka, pakują prezenty, chodzą po dachu i krawędzi.
2. Ćwiczenia przygotowujące do pomocy Mikołajowi:
-Równowaga, by jak najbezpieczniej przechodzić z Mikołajem po dachu po wyznaczonej linii(lina) przodem, bokiem, tyłem.
-Bieganie i ubieranie choinki. Dzieci ustawione w rzędzie kolejno wybierają ozdoby na choinkę i umieszczają na choince.
Świąteczna joga:
-świeczka – pozycja wyprostowana w lekkim rozkroku dłonie złączone nad głową,
-choinka- z pozycji „świeczki” uginamy nogę (stoimy na drugiej) i stopę opieramy na wewnętrznej stronie kolana, nogi przeciwnej,
-Gwiazda-z pozycji „ choinki” stajemy na rozstawionych nogach i rozkładamy jak najszerzej ręce,
-Renifer- z pozycji” gwiazdy” schylamy się i utrzymując wyprostne nogi, opieramy całe dłonie na podłodze,
-Bombka choinkowa- z pozycji ‘renifera” siadamy i unosimy zgięte nogi, które łapiemy dłońmi” w kostkach”,
3. Pokaz strzałek kierunkowych: do góry, do dołu w bok na ukos (wyjaśnienie dzieciom kierunków) na tablicy interaktywnej i wyjaśnienie zadania.
4. Kodowanie ruchów dzieci – ułożenie na tablicy kodu
Poruszanie się według kodu – W prawo, w lewo, podskok, obrót.
5. Praca przy stolikach. Dzieci otrzymują zadania na kartach pracy i układają wg. kodu. Wycinają i przyklejają. Nauczyciel wyjaśnia jak należy ułożyć bałwanki na karcie pracy. Prace zostają wywieszone na tablicy dla rodziców.
6. Dzieci po zakończeniu dostają pieczątki za aktywność, a do worka wrzucają buźki uśmiechnięte lub smutne w zależności od tego, czy podobały im się zajęcia.
Opracowała: Henryka Artymiuk