Pomysł na ciekawe zajęcia w żłobku: Sensoplastyka

Pomysł na ciekawe zajęcia w żłobku: Sensoplastyka
Drukuj Skomentuj

Wprowadzenie elementów edukacji plastycznej we wczesnym okresie rozwoju dziecka wpływa pozytywnie na jego całościowy rozwój. Stymulacja receptorów wywołuje tworzenie połączeń nerwowych w mózgu, co przekłada się na wspomaganie procesów analizy i syntezy. Szukasz pomysłu na ciekawe i rozwijające zajęcia plastyczne w żłobku? Wykorzystaj elementy Sensoplastyki! Sprawdź, czym jest Sensoplastyka i jak zaplanować takie zajęcia w żłobku.

Może zainteresuje Cię też: Kiedy i jak oduczyć ssania smoczka?

 

 

Czym jest Sensoplastyka?

 

Twórcą Sensoplastyki® jako marki zajęć rozwojowych jest Izabela Anna Sefańska. Sama metoda oddziaływuje na wszystkie zmysły jednocześnie (wzrok, powonienie, słuch, smak i dotyk), pomagając dziecku rozwijać się na wszystkich płaszczyznach.

Na zajęciach Sensoplastyki wykorzystuje się materiały przygotowane z produktów spożywczych: ryżu, mąki, kaszy, grochu, makaronu, oleju, galaretek, barwników spożywczych. Jednak samo wykorzystanie artykułów spożywczych nie gwarantuje pełnego wykorzystania twórczej koncepcji, jaką jest Sensoplastyka. Metoda ta bowiem wykorzystuje też elementy arteterapii, coachingu, rozwijania kompetencji inter- i intrapersonalnych.

 

Inne sposoby na rozwój zdolności poznawczych i emocjonalnych dziecka? Czytanie baśni! Sprawdź: Dlaczego baśnie? Czyli co i jak czytać dzieciom

 

Szkolenie z Sensoplastyki®


Jeśli interesuje Cię wykorzystanie pełnych możliwości tej metody, warto skorzystać ze szkolenia z Sensoplastyki®. Prowadzi je Inkubator Inspiracji Pracowania Twórczej Edukacji i Rozwoju.

Według materiałów reklamowych na stronie www.inkubatorinspiracji.pl, szkolenie opiera się na materiałach ekologicznych i biodegradowalnych, a przede wszystkim łatwo dostępnych i tanich. Warsztaty pokazują nie tylko możliwości ich użycia w pracy z dziećmi, ale też wprowadzają elementy coachingu i arteterapii.

 

Zajęcia w żłobku wykorzystujące elementy Sensoplastyki


Chcesz zorganizować w żłobku zajęcia wykorzystujące elementy Sensoplastyki? Podpowiadamy, jak przygotować takie warsztaty!

Dla kogo? O Sensoplastyce mówi się, że jest dla osób od 0 do 100 lat. By jednak maluszki w żłobku były w stanie skorzystać z takich zajęć, muszą mieć już opanowaną naukę siadania.

 

Przygotowania

 

  1. Upewnij się, że dzieci w Twojej grupie żłobkowej nie mają nietolerancji pokarmowych (np. na gluten). Pamiętaj, że w czasie zajęć dzieci mogą materiały plastyczne również próbować… zjeść.
  2. Zajęcia zorganizuj w dużej, otwartej przestrzeni - na podłodze w sali (nie na stołach) albo w ogródku żłobkowym.
  3. Do zajęć możesz też zaprosić rodziców. Dobrze, jeśli warsztaty odbywają się w małej grupie (do kilkunastu uczestników).
  4. Jeśli organizujesz zajęcia w sali, wyłóż ją całą folią - będzie łatwiej sprzątać! W ogródku możesz użyć też większego dmuchanego basenu.
  5. Zapowiedz rodzicom, by przygotowali maluszkom ubrania, których nie szkoda pobrudzić (i prawdopodobnie wyrzucić…) oraz komplet na zmianę.
  6. Przygotuj materiały bezpieczne dla osób z alergiami i nietolerancjami, wykorzystując: ryż, kaszę, groch, mąki (różne rodzaje), makaron, olej, wodę, galaretkę, czekoladę, posypki do ciast, inne. Postaraj się też, by miały one różne konsystencje (np. część ryżu możesz ugotować - będzie bardziej lepki) i kolory (użyj barwników spożywczych).

 

Przebieg:

 

  • Dzieci (i najlepiej opiekunowie) wchodzą na salę boso - nasze stopy mają mnóstwo receptorów, które poprzez kontakt z różnymi fakturami oddziałują na poszczególne rejony reszty ciała.
  • Możesz każdemu dziecku wręczyć miskę, w której będzie eksperymentować.
  • Nie zakładaj dzieciom fartuchów ochronnych - mają się swobodnie brudzić!
  • Zajęcia nie powinny mieć szczegółowego planu ani harmonogramu; maluszki powinny się swobodnie bawić i eksperymentować we własnym tempie. Jeśli jednak chcesz wprowadzić elementy interakcji między dziećmi, możesz zaproponować im wspólne mieszanie barwników, malowanie palcami czy poszukiwanie “skarbów” (drobnych zabawek) w miskach zasypanych mąką.
  • W czasie zajęć używaj jak najwięcej słów określających faktury, temperaturę, kolory, smaki - poszerzysz w ten sposób słownictwo dzieci.

 

Poszukujesz ciekawych pomysłów na zajęcia w żłobku? Przeczytaj też: Edukacja muzyczna w żłobku: na czym polega metoda E. E. Gordona?

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi