Poranny krąg - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w grupie 5-latków

Poranny krąg - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w grupie 5-latków
Oceń

Zajęcia otwarte dla rodziców przeprowadzone metodą polisensorycznej stymulacji według pór roku „Poranny krąg”.

Cel zajęć:

  • rozwijanie mowy i logicznego myślenia
  • poznanie różnych rodzajów wiatru, ich znaczenia w przyrodzie
  • określanie natężenia i siły wiatru
  • poznawanie wielozmysłowe rzeczy kojarzących się z jesienią
  • rozwijanie sprawności manualnej dzieci
  • podsumowanie wiadomości dotyczących jesieni

 

Przebieg zajęć:


1. Zapalenie lampki zapachowej – zapach leśny.

2. Podawanie sobie po okręgu lampki zapachowej oraz stymulacja dotykowo – węchowa (masaż dłoni olejkiem o zapachu leśnym).

3. Rytualne powitanie dzieci piosenką: „Witaj…, jak się masz” (na melodię „Panie Janie”).

4. Słuchanie bajki M. Zaskórnej „Psotny wiatr” opowiadanej przez nauczycielkę.

5. Rozmowa z dziećmi na temat utworu, poznanie sekretów wiatru:
jest on jednym ze składników powietrza,
występuje wiele rodzajów wiatru – wymienianie określeń dotyczących wiatru: wietrzyk, wiaterek, wichura, zawieja, zamieć, wiatr halny, sztorm, tornado.

6. Zagadki słuchowe – słuchanie nagrań: szumu wiatru, spadających kropelek, ulewy, szumu wody. Rozpoznawanie i nazywanie ich.

7. Zagadki dotykowe: nauczycielka ma woreczek, w którym są: szyszki, kasztany, żołędzie i liście. Dzieci wkładają rękę do środka i odgadują, co mają w dłoni.

8. Spotkanie z żywiołem: czucie na twarzy powiewu wiatru (suszarka do włosów). Określanie natężenia powietrza: delikatny, mocny, ciepły, zimny.

9. Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie w żółte paski bibuły.

10. Demonstracja instrumentu muzycznego będącego źródłem bodźców dźwiękowo-wibracyjnych kojarzących się z jesienią: dzwonki rurowe.

12. Rytmizowanie wyrazów: wiaterek, zefirek, wichura itd.

13. Zakładanie na głowy żółtych chust – ćwiczenia oddechowe – próby zdmuchnięcia chusty z głowy.

14. Stymulacja smaku – degustacja miodu i orzechów (darów jesieni).

15. Relaks – słuchanie muzyki relaksacyjnej (G. Zamfir) leżąc na dywanie.

16. Zabawa ruchowa „Wiatr, wichura, wietrzysko”:
Dzieci otrzymują gazety, które kładą na podłodze. Poruszają się na nich odpowiednio do słyszanej muzyki:

  • dźwięki ciche – poruszają się delikatnie, tak, aby gazeta nie szeleściła
  • dźwięki głośniejsze – poruszają się mocniej, szybciej
  • dźwięki bardzo głośne – poruszają się gwałtownie niszcząc gazetę

Na koniec dzieci sprawdzają, czy ich wiatr przegonił czarne chmury.  

17. Gaszenie lampki zapachowej – symbolu całego zajęcia.

18. Praca plastyczna – malowanie farbą plakatową na gazecie „Jesiennego krajobrazu” przy piosence „Wietrzyk”.

Opracowanie: Ewa Durlak, Anna Żur

Twoje uwagi i pomysły

Tagi