Powitanie jesieni - scenariusz zajęć

5.0
1 ocena
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI PRZYRODNICZEJ, JĘZYKOWEJ, MATEMATYCZNEJ, RUCHOWEJ, PLASTYCZNEJ
TEMAT:„POWITANIE JESIENI”
UCZESTNICY:Dzieci 4 - 5 letnie
CEL OGÓLNY:
- pogłębianie wiedzy dzieci o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- wymieni kilka charakterystycznych oznak jesieni,
- rozwija słownictwo oraz narządy zmysłów w trakcie prowadzonych zabaw,
- uważnie słucha treści zagadek i próbuje na nie odpowiedzieć,
- odróżnia zdanie prawdziwe od zdania fałszywego,
- rozpoznaje kolory jesienne i wykorzystuje je w pracy plastycznej,
- prawidłowo używa pomocy plastycznych (kleju w sztyfcie, bibuły, kredek).
METODY:
- słowna: czytanie zagadek, rozmowy (pogadanka, dyskusja), objaśnienia i instrukcje,
- oglądowa: obserwacja i pokaz,
- praktyczna: zabawy ruchowe, realizacji zadań wytwórczych,
- elementy metody Edukacji przez ruch D. Dziamskiej
FORMY:
- zbiorowa,
- grupowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
pojemniki plastikowe z zagadkami, koszyk, listki z bibuły, treść zagadek o tematyce jesiennej, odtwarzacz CD, płyta CD, utwory CARRANTUOHILL, stój Pani Jesieni, walizka z zawartością (przedmioty pasujące do każdej pory roku), arkusze szarego papieru, taśma malarska, kredki w kolorze niebieskim, kleje w sztyfcie, klamerki, szalik, dary jesieni (liście, owoce drzew itp.), tablica, mazaki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie dzieci przez P. Jesień.
Segregacja darów jesieni – 3 dzieci poproszonych o zrobienie porządku w koszyku (kasztany, żołędzie, jarzębina). W międzyczasie dzieci rozpoznają i nazywają owoce drzew oraz drzewa z jakich pochodzą. Szukają odpowiednich liści na stroju P. Jesień.
2. Skojarzenia łańcuchowe.
Hasło przewodnie - „Jesień”. Zabawa polega na podawaniu przez dzieci kolejno spontanicznie wywołanych skojarzeń do poprzedniego wyrażenia. Kończąc zabawę można poprosić o ułożenie zdania z pierwszym i ostatnim słowem z zabawy.
3. „Prawda czy fałsz” – zabawa ruchowa.
P. Jesień pyta dzieci czy wiedzą co dzieje się w przyrodzie podczas tej pory roku, która właśnie nastała i zaprasza do ruchowej zabawy.
Dzieci stoją w rozsypce lub w kole. Jeśli wypowiedziane przez prowadzącą zdanie będzie fałszywe dzieci tupią, a jeśli prawdziwe klaszczą w dłonie (dwa razy).
- Jesień to pyszna sałatka. -
- Jesień to pora roku po lecie. + (przypomnienie nazw pór roku)
- Jesienią liście zmieniają barwę i usychają. + (przypomnienie jesiennych barw)
- Grzyby rosną na plaży. – (zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo zbierania grzybów trujących)
- Jesienią wiewiórki rozdają orzeszki przedszkolakom. –
- Jesienią niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów. + (przypomnienie nazw odlatujących ptaków)
- Jesienią można ulepić ze śniegu dużego bałwana. –
- Jesienią chodzimy ubrani w strój kąpielowy. - (rozmowa nt zdrowych nawyków, nawiązanie do kolejnej zabawy techniką sytuacji hipotetycznej „Co by było, gdyby?”)
4. „Gimnastyka to zabawa, ...”
Nawiązując do ostatniego zadania p. pyta dzieci o prawidłowy ubiór oraz o sposoby na zachowanie zdrowia i zachęca do zabawy ruchowej przy znanej piosence (pokazywanie części ciała).
Gimnastyka to zabawa,
to dla dzieci fajna sprawa,
ręce w górę, w przód i w bok,
dwa podskoki, przysiad, hop.
Ref.
Głowa, ramiona,
kolana, pięty (3x),
Głowa, ramiona,
kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
5. „Spacer po lesie” - zabawa relaksacyjna.