Poznajemy Gdańsk: scenariusz zajęcia dydaktyczno-wychowawczego dla 5 i 6 latków

Poznajemy Gdańsk: scenariusz zajęcia dydaktyczno-wychowawczego dla 5 i 6 latków
3.0
1 ocena
Oceń

Temat kompleksowy: Kto ty jesteś?

 

Temat dnia: Poznajemy Gdańsk

Cel główny: rozwijanie aktywności muzycznej oraz poznanie miast i regionów Polski, a także kształtowanie umiejętności plastycznych dzieci.

 

Cele operacyjne:

 

dziecko:

 

- wita się piosenką,

- słucha piosenki ilustrowanej przedmiotami i wypowiada się na temat jej treści,
- rozpoznaje odgłosy związane z morzem,
- wykonuje instrumentację utworu przy użyciu muszelek,
- ilustruje ruchem treść piosenki,
- wskazuje na mapie Morze Bałtyckie i miejscowości nadmorskie,
- rozwiązuje zagadkę słowną i głoskuje nazwę miasta,
- poznaje zabytki Gdańska na podstawie ilustracji,
- wykleja kolorowym papierem rysunek przedstawiający fontannę z Neptunem i wykańcza go brokatem oraz kredkami.

 

Metody:

 

- słowna
- czynna
- oglądowa

 

Formy:

 

- zbiorowa
- indywidualna

 

Środki dydaktyczne: pląs „Chodźcie do koła”, piosenka „Morze, morze – co nam dajesz?”, przedmioty ilustrujące treść piosenki, nagranie odgłosów morza, zagadka słowna, muszelki, mapa Polski, stojaki i ilustracje przedstawiające zabytki Gdańska, rysunki konturowe fontanny z Neptunem, papier kolorowy, klej, brokat złoty i kredki.

 

Przebieg zajęcia:

 

1. Pląs integracyjny „Chodźcie do koła”.

 

2. „Morze, morze – co nam dajesz?” – słuchanie piosenki ilustrowanej obiektami dostosowanymi do treści i rozmowa na temat „Jakie korzyści daje nam morze?”.

 

„Morze, morze – co nam dajesz?”

 

1. Morze, morze – co nam dajesz?

Podróż statkiem w obce kraje.

Dla rybaków pełne sieci, a muszelki mam dla dzieci.

Ref.: Garść muszelek mam garść muszelek mam.

 

2. Morze, morze – co nam dajesz?

Zdrowie tym, co mnie kochają,

słoną kąpiel w słońca blasku,

garść muszelek w ciepłym piasku.

Ref.: Garść muszelek mam…

 

3. Morze, morze – co nam dajesz?

Złoty bursztyn z morskich bajek,

i nadmorskiej trawy szelest,

i dla dzieci garść muszelek.

Ref.: Garść muszelek mam…

 

3. „Głosy morza” – rozwiązywanie zagadek słuchowych.

 

4. „Muszelkowa orkiestra” – zabawa muzyczna do utworu L. Delibes, „Pizzicato” z wykorzystaniem muszelek.

 

5. Ilustracja ruchowa piosenki „Morze, morze – co nam dajesz”.

 

6. Wskazywanie na mapie Morza Bałtyckiego i miejscowości nadmorskich.

 

7. „Jakie to miasto?” – rozwiązanie zagadki słownej, głoskowanie jego nazwy i układanie odpowiedniej ilości muszelek. Przeliczanie muszelek i określanie z ilu głosek składa się cała nazwa. Wskazywanie na mapie Polski.

 

Zagadka „Jakie to miasto?”
Jeśli nie wiecie to na pewno zgadniecie,
kto stoi na wodnych rozdrożach,
gdzie Wisła wpada do morza.
W tym mieście na Długim Targu w fontannie,
Neptun swą stopę opiera.
Na morze, na przystań otwartą,
na wielkie miasto spoziera.

 

8. „Samolotem do Gdańska” – zabawa ruchowa – na sygnał „zapuszczanie motorów” przez lotników – kręcenie przed sobą młynka. Na zapowiedź „Lądujemy” – schodzenie do niskiej pozycji.

 

9. „Spacer po Gdańsku” – oglądanie ilustracji na stojakach przedstawiających zabytki Gdańska wraz ze słownym komentarzem.

 

10. „Neptun” – wyklejanie fontanny z Neptunem kolorowym papierem, wykończenie brokatem i kredkami. Wspólne oglądanie wykonanych prac.

 

11. Umieszczenie prac na wystawie.

 

 

Autor:  Marzena Sosna

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi