Poznajemy owoce z sadu - scenariusz zajęć
Poznajemy owoce z sadu.
Hasło z podstawy programowej:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Cele ogólne:
- Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i smaku.
- Rozwijanie myślenia.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Zgodne uczestniczenie we wspólnych zajęciach i zabawach.
- Uważne słuchanie poleceń nauczyciela i stosowanie się do nich.
Cele szczegółowe:
- Rozpoznaje jabłko, gruszkę, śliwkę za pomocą zmysłów: dotyku i wzroku, smaku.
- Śpiewa piosenkę „Powitanie” i inscenizuje ją.
- Słucha wiersza „Wpadła gruszka do fartuszka”.
- Rytmizuje tekst wiersza z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Stara się przestrzegać umownych reguł.
- Zamalowuje kontury owoców za pomocą palców umoczonych w farbie lub pędzla.
Metody:
- Pedagogika zabawy, zadań stawianych dziecku do wykonania, rozmowa, obserwacja, pokaz.
Formy:
- grupowa
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- tekst wiersza „Wpadła gruszka do fartuszka”, płyta CD z piosenką „Jabłuszko rumiane”, tekst zabawy integracyjnej „Powitanie”, chusta animacyjna, emblematy jabłek, gruszek i śliwek, owoce: jabłka, gruszki, śliwki, chustka do zakrycia oczu, obrazki owoców, duże kartki papieru, na których umieszczone są kontury owoców, farby, pędzle, pieczątki, dyplomy.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna z Pedagogiki Zabawy - „Powitanie”.
Dzieci ustawione są w kole i śpiewają piosenkę:
Witam cię i klaszczę w ręce swe - dzieci podają sobie nawzajem dłonie i klaszczą w ręce trzy razy
Cieszymy się, bawimy się - dzieci podskakują
Wesoło razem jest - dzieci obracają się wokół własnej osi.
2. Słuchanie wiersza recytowanego przez n-la „Wpadła gruszka do fartuszka” ilustrowanego obrazkami owoców.
Wpadła gruszka do fartuszka
A za gruszą dwa jabłuszka.
A śliweczka wpaść nie chciała,
Bo śliweczka niedojrzała
Rozmowa nt wiersza - formułowanie odpowiedzi na pytania.
Rytmizowanie tekstu rymowanki z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
3. Zabawa integracyjna z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Jabłka, gruszki, śliwki”.
Dzieci otrzymują emblematy jabłek, gruszek i śliwek. Gdy słychać muzykę dzieci idą po kole trzymając się chusty, a gdy muzyka cichnie, wówczas na hasło nauczyciela, np. „jabłka” wchodzą pod chustę dzieci, które mają emblemat przedstawiający jabłko. Tak samo bawią się dzieci z emblematami śliwek i gruszek.
4. „Co to za owoc?”- rozwiązywanie zagadek obrazkowych, dotykowych i smakowych.
Dzieci rozpoznają jabłko, gruszkę, śliwkę po dotyku.
Dzieci rozpoznają jabłko, gruszkę i śliwkę po smaku.
Dzieci rozpoznają jabłko, gruszkę i śliwkę po fragmencie odsłoniętego obrazka.
5. Zabawa orientacyjno–porządkowa „Jabłuszka”.
Dzieci chodzą po sali i naśladują zbieranie jabłek, które opadły na ziemię, natomiast, gdy słyszą piosenkę „Jabłuszko rumiane” wówczas naśladują zrywanie jabłek z drzewa.
6.„Jabłko, gruszka ,śliwka”- praca w grupach- zamalowywanie konturów owoców palcami umoczonymi w farbie lub pędzlem.
Dzieci podzielone są na grupy i otrzymują duże kartki papieru, na których są kontury owoców, a następnie farbami lub palcami umoczonymi w farbie zamalowują kontur jabłka, gruszki lub śliwki.
7. Dzieci za aktywny udział w zajęciach otrzymują pieczątki i dyplomy.
Opracowała: Alicja Mróz