Poznajmy naszą radość - scenariusz zajęć w grupie dzieci 5 i 6 letnich

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Poznajmy naszą radość - scenariusz zajęć w grupie dzieci 5 i 6 letnich
3.3
4 oceny
Oceń
{

 

ZABAWY I ĆWICZENIA POMAGAJĄCE ZROZUMIEĆ I OSWOIĆ EMOCJE – RADOŚĆ.

 

ZABAWY I ĆWICZENIA POMAGAJĄCE ZROZUMIEĆ I OSWOIĆ EMOCJE – RADOŚĆ.


Uczucia są czymś naturalnym codziennie prezentujemy całą gamę uczuć i emocji. Gdy rozumiemy co czujemy i potrafimy te uczucia wyrażać, życie staje się pełniejsze a relację z innymi ludźmi są zrozumiałe. Jeśli jednak boimy się uczuć lub ich nie rozumiemy, zaczynają się kłopoty i trudności. Seria ćwiczeń i zabaw przedstawiony przeze mnie ma na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka. Są one adresowane dla dzieci w wieku 5-9 lat ze szczególnym uwzględnieniem dzieci  z zespołem Aspergera i Autyzmem (prowadzone w przedszkolu ogólnodostępnym), ale także dzieci nieśmiałych i wycofanych. Scenariusze zajęć powstały w oparciu o książki G.Kasdepke „Drzewo uczuć”, serii bajek W. Kołyszko i J. Tomaszewskiej. Zajęcia będą się odbywały co dwa tygodnie. Każda emocja będzie omawiana na dwóch spotkaniach.

TEMAT:

  • „Poznajmy naszą radość” czyli dlaczego radość jest w życiu potrzebna.

CZAS TRWANIA:

  • dwa spotkania po 60 min. 

CELE OGÓLNE:

  • Uświadomienie dzieciom, co to są uczucia oraz nazywanie ich.
  • Nabywanie umiejętności wyrażania ich w formie plastycznej.
  • Rozpoznawanie swoich uczuć oraz dostrzeganie ich u innych ludzi.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Umie rozpoznawać i nazywać swoje uczucia.
  • Rozróżnia uczucie radości, smutku, złości, zdziwienia.
  • Werbalizuje własne stany emocjonalne.

METODY:

  • słowne – dyskusja, rozmowa,
  • działań praktycznych,
  • drama.

FORMY PRACY:

  • indywidualna,
  • zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Książka „Drzewo uczuć”, „Radość i wyspa hop siup”, kredki, kartki, płyta CD , tabliczki z napisem PRAWDA i FAŁSZ, kłębek wełny.

 

SPOTKANIE PIERWSZE : „Moja radość”


Przebieg zajęć:

1. Zabawa integracyjna „Imię i gest”.
Każdy z uczestników wypowiada swoje imię, dołączając do tego dowolnie wybrany przez siebie gest. Reszta grupy powtarza to imię i gest. W następnej rundce grupa próbuje sama powtórzyć wszystkie imiona i gesty. „Wywołane” osoby pomagają w razie potrzeby.

2. Rozmowa na temat przeczytanej bajki pt. „Radość i wyspa hop siup”.

3. Burza mózgów na temat Co to jest radość?
RADOŚĆ JEST NIE TYLKO PRZYJEMNYM, ALE WAŻNYM UCZUCIEM. CI, KTÓRZY JĄ LEKCEWAŻĄ UWAŻAJĄC, ŻE LICZĄ SIĘ TYLKO „POWAŻNE SPRAWY” ZUPEŁNIE NIE MAJĄ RACJI!

4. Metafory słowa Radość
Wielu ludziom radość kojarzy się z roześmianym słońcem. Spróbuj wymyśleć inne obrazy, które kojarzą Ci się z radością ( np. radość jako góra czekolady, jako wielki lodowy puchar) Namaluj a potem dokończ zdania.

  • GDY MI WESOŁO, MAM OCHOTĘ…..
  • GDY JEST SIĘ RADOSNYM TO MOŻNA….

5. Namaluj odznakę, flagę Radości życia.
Jak myślisz, jakie kolory i wzory najlepiej oddadzą jej charakter? Z jakimi kolorami kojarzy Ci się radość. Teraz zamknij oczy i wyobraź sobie krainę radości. Wyobraź sobie, że patrzysz na powiewającą na wietrze flagę tego kraju i odczuwasz radość życia. Postaraj się wyobrazić to sobie bardzo dokładnie, ze szczegółami. W jakim otoczeniu znajduje się ty i flaga? Co robisz? Leżysz, siedzisz, stoisz czy się poruszasz, czy ktoś ci towarzyszy, a jeśli tak to kto? Jakie słyszysz dźwięki, jakie zapachy czujesz? Jaka jest pora roku, pora dnia, pogoda? Postaraj się zapamiętać ten obraz to uczucie. W różnych trudnych sytuacjach, gdy będziesz potrzebował trochę radości, zamknij oczy i przywołaj ten obraz powiewającej flagi.

6. Zabawa przy utworze Henryka Mikołaja Góreckiego „Pieśń o radości i rytmie” – swobodne improwizacje taneczne.

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (1)

Tagi