Polsko-Angielskie Przedszkole Montessori Przystań Odkrywców (Poznań)
Udogodnienia
- język angielski
- logopeda
- psycholog
- rytmika
- gimnastyka ogólnorozwojowa
- warsztaty dla dzieci
- imprezy tematyczne
Opis obiektu
Polsko-Angielskie Przedszkole Montessori Przystań Odkrywców opiera swój program na systemie montessoriańskim.
W naszej placówce pracuje kadra, która nieustannie się rozwija, uczestniczy w kursach, szkoleniach i konferencjach. Praca jest naszą pasją – to ona pozwala nam odkrywać, to co w dzieciach i w nas samych najlepsze. Podchodzimy do dzieci indywidualnie. Z każdą grupą pracuje dwóch wychowawców.
Jesteśmy otoczeni specjalistami – pracuje z nami pani psycholog, zaś współpracują z nami logopeda i fizjoterapeuta.
Jeden z nich komunikuje się wyłącznie w języku angielskim, pozwalając Małym Odkrywcom zanurzyć się w tym języku.
Posiadamy bardzo dobre warunki lokalowe: duże, przestronne, dobrze wyposażone w pomoce Montessori sale, osobne pomieszczenie do ćwiczeń ruchowych, duży ogród (1 000 m2) z placem zabaw, własną kuchnię, w której przygotowujemy domowe obiady. Budynek przedszkola położony jest na uboczu, niedaleko lasu. Gdy dzieci wychodzą na ogród, otoczone zielenią i spokojem, odpoczywają. Nauczycielki codziennie wychodzą z dziećmi na powietrze, zapewniając im zmianę otoczenia, pełne dotlenienie, jak również pole do eksloracji i okazję do nowych doświadczeń. Wychodzimy z założenia, że nie ma złej pogody, jest tylko niedostosowany do niej strój.
Dbamy o wszechstronnie rozwijający program, zapraszamy gości do przedszkola, jeździmy na liczne wycieczki, w każdym miesiącu odwiedzają nas teatrzyki i muzycy.
Proponujemy dietę uwzględniającą alergie dziecka. Gotujemy smacznie i zdrowo, uwzględniając sezonowość warzyw i owoców. Dzieci mają codzienny nieograniczony dostęp do jabłek, bananów i marchewek.
Zachęcamy Rodziców do edukowania się – proponujemy szkolenia i warsztaty. Dbamy o integrację z Rodzinami – poza cyklicznymi imprezami na terenie przedszkola zapraszamy dwa razy do roku na imprezy plenerowe (ogniska, gry lub pikniki).
Zgodnie z systemem Montessori zachęcamy do samodzielności:
- Pozwalamy dziecku dokonać wyboru.
- Okazujemy szacunek dla dziecięcych zmagań.
- Nie zadajemy zbyt wielu pytań.
- Nie spieszymy się z dawaniem gotowych odpowiedzi.
- Zachęcamy dziecko do korzystania z cudzych doświadczeń.
- Nie odbieramy dzieciom nadziei.
Jesteśmy wzorcową placówką – co roku liczne grona studentów korzystają z naszych doświadczeń (organizujemy zajęcia pokazowe, gościmy studentów z całego kraju i z zagranicy). Jesteśmy partnerami takich uczelni jak: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Wydział Studiów Edukacyjnych oraz Wydział Anglistyki) oraz Collegium da Vinci (dawna Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa).
www.przystanodkrywcow.plGaleria
Program nauczania
Metoda Montessori, o którą oparty jest program w naszym przedszkolu bierze swój początek w prostych obserwacjach na temat dziecka poczynionych przez włoską lekarkę i pedagożkę – Marię Montessori:
- dziecko potrafi samo dokonać wyboru,
- dziecko ma wspaniałą zdolność koncentracji, jeśli jest zainteresowane tym co robi,
- dziecko lubi powtarzać ćwiczenia,
- dziecko nie domaga się nagrody,
- dziecko lubi porządek i sensowe zajęcia,
- poczucie godności wzrasta u dziecka, kiedy ma możliwość wybrania zajęcia i wykonania go we właściwym dla siebie czasie.
Dlatego podczas pobytu w przedszkolu dziecko samodzielnie wybiera, z której z pośród dostępnych możliwości chce skorzystać. Naszą rolą jako wychowawców jest motywowanie i wskazywanie ścieżek rozwoju, jednak to przede wszystkim dziecko jest aktywne. Jasne i konsekwentnie przestrzegane zasady (np. dbanie o porządek) zapewniają dziecku poczucie sensu i bezpieczeństwa.
Pracujemy w grupach zróżnicowanych wiekowo. Grupa dzieci w różnym wieku sprzyja rozwojowi społecznemu: starsze dzieci uczą się pomagać młodszym, a młodsze dzięki towarzystwu starszych szybciej się usamodzielniają. Program jest w dużej mierze zindywidualizowany, ponieważ każde z dzieci rozwija się w nieco innym tempie.
Program układamy tak, by wychodził naprzeciw oczekiwaniom dzieci, by wiedzę uzyskiwały we właściwym dla siebie czasie (nie za wcześnie i nie za późno). W osiągnięciu tego celu pomagają nam materiały dydaktyczne zaprojektowane zgodnie z zasadą, że dziecko uczy się całym ciałem. Sformułowała ją Maria Montessori na podstawie wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi w przedszkolu Casa dei Bambini. Przyjęła, że dziecko powinno rozwijać się motorycznie, sensorycznie, emocjonalnie, duchowo i intelektualnie. Materiały w sali umieszczone są tak, by dzieci mogły z nich samodzielnie korzystać (brać, przenosić, odkładać na miejsce).
Stałym punktem programu są w naszej Przystani tzw. lekcje ciszy, zapoczątkowane przez Marię Montessori. Lekcja ciszy jest „zabawą grupową”, która przynosi dziecku wiele ważnych umiejętności i buduje poczucie własnej wartości.
Przez większą część dnia dzieci mają kontakt z językiem angielskim, którego używa jeden z nauczycieli. Umysł dziecka jest niezwykle chłonny na nowe brzmienia, obcą melodię zdania czy nieznane słowa. Pracując na co dzień z językiem angielskim wykorzystujemy ten potencjał budując solidną podstawę pod naukę języka w kolejnych etapach edukacji. Słuchanie wskazówek, udział w grach i zabawach, powtarzanie rymowanek i piosenek jest dla dziecka zabawą, sprawia mu radość i daje satysfakcję, co sprzyja pozytywnemu nastawieniu do nauki języka w dalszych latach.