Program autorski „Palcem po mapie - Podróże małe i duże”

Program autorski „Palcem po mapie - Podróże małe i duże”

Założenia i cel programu

 

Program własny „Palcem po mapie – Podróże małe i duże” ma za zadanie rozwijać u dzieci postawę ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur.

 

Jego nadrzędnym celem jest kształtowanie szacunku wobec przedstawicieli różnych narodowości. W ramach realizacji programu dzieci poznają historię, położenie geograficzne, kulturę, tańce narodowe oraz podstawowe zwroty językowe omawianych miejsc.

 

Sposób realizacji

 

Program realizowany będzie w oddziałach przedszkolnych w Szkole Podstawowej    nr 2 w Szubinie. Składa się z dwóch części: „podróże małe” – zapoznanie dzieci z większymi miastami Polski oraz „podróże duże” - prezentacja wybranych krajów. Zajęcia realizowane będą metodą zadaniową i zabawową, w formach indywidualnych, grupowych oraz zbiorowych.

 

Część pierwsza będzie realizowana podczas dwóch spotkań. Zaprezentowane zostaną miasta: Gdańsk, Toruń, Warszawa oraz Kraków. Cykl spotkań dotyczących podróży po Polsce zakończy się quizem oraz wspólnym odśpiewaniem piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”.

 

Część druga złożona będzie z trzech spotkań trwających po 45 minut. Rozpoczyna się od prezentacji: Niemiec, Holandii i Francji. Drugie spotkanie poświęcone jest Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech i Rosji, a podczas ostatniego poszerzamy informacje na temat Indii, Chin, Tanzanii i Australii.

 

 

CZĘŚĆ PIERWSZA - „PODRÓŻE MAŁE”

 

GDAŃSK

 

Dzieci wezmą udział w wirtualnej podróży pociągiem nad polski Bałtyk. Tam odbędą spacer po najdłuższym molo w Sopocie, gdzie będą poszukiwały morskich skarbów – muszli i bursztynów. Następnie udadzą się pod Fontannę Neptuna w Gdańsku, gdzie ich zadaniem będzie wykonać rzeźbę – replikę z użyciem drutu i folii aluminiowej.

 

TORUŃ

 

W drodze do stolicy Polski odwiedzą jeszcze Toruń, gród Kopernika. Dowiedzą się tam ciekawostek o Układzie Słonecznym i będą miały okazję posmakować toruńskich pierników.

 

WARSZAWA

 

Kolejnym miejscem podróży będzie Warszawa. Swoją podróż dzieci rozpoczną od Pałacu Kultury i Nauki, który postarają się samodzielnie skonstruować za pomocą klocków. Stamtąd przejdą pod pomnik warszawskiej syrenki, gdzie ułożą wielkoformatowe puzzle. Podróż po Warszawie zakończą na Dworcu Centralnym, gdzie zakupią bilety do Krakowa.

 

KRAKÓW

 

W tym legendarnym mieście dzieci wysłuchają hejnału granego na wieży Kościoła Mariackiego, a następnie przejdą pod Zamek Wawelski wysłuchać legendy o Smoku Wawelskim.

 

 

CZĘŚĆ DRUGA – „PODRÓŻE DUŻE”

 
Blok poświęcony podróżom dookoła świata rozpocznie się od ułożenia układanki na dywanie. Będzie to mapa świata z wyraźnie obrysowanymi kontynentami i oceanami, w taki sposób by dla dzieci były jasne granice między nimi oraz możliwe do przeliczenia: 7 kontynentów i 4 oceany.

 

NIEMCY

 

Kraj pierwszy to najbliższy sąsiad – Niemcy. Spotkanie zaczniemy od nauki podstawowego słownictwa w języku niemieckim (Guten morgen, Danke, Auf Wiedersehen). Dzieci będą miały okazje skosztować bawarskich precli i dowiedzą się czym jest Oktoberfest. Poznają także najbardziej rozpoznawalne budynki w Niemczech, a mianowicie Bramę Brandenburską i Reichstag. Będą mogły także wykazać się znajomością marek niemieckich aut: Audi, BMW, Porshe, Mercedes Benz i Volkswagen.

 

HOLANDIA

 

W Holandii dzieci będą miały okazję wymienić cechy krajobrazu Holandii (wiatraki, chodaki oraz tulipany.) Dowiedzą się, że najpopularniejszym środkiem transportu w Holandii są rowery i będą wykonywały tulipany z bibuły.

 

FRANCJA

 

Następnie przeniosą się do Francji, gdzie ułożą wieżę Eiffla, poznają cechy charakterystyczne Francuzów: romantyczne knajpki, berety oraz poruszanie się z bagietką w dłoni. Będą miały okazje poznać barwy narodowe Francji oraz nauczyć podstawowego słownictwa: Bonjour, Merci, Au Renoir!).

 

WIELKA BRYTANIA

 

Spotkanie drugie rozpoczyna się poczęstunkiem herbatki w stylu Królowej Brytyjskiej. Następnie będą utrwalać słownictwo w zakresie języka angielskiego (Good Morning, Bye, Thank you, Sorry) oraz wymienia cechy typowe dla krajobrazu Londynu: czerwone piętrowe autobusy, taksówki, budki telefoniczne. Przyjrzą się gwardzistom królowej Anglii oraz najbardziej rozpoznawalnemu zegarowi świata – Big Ben.

 

HISZPANIA

 

Kolejnym przystankiem w podróży jest Hiszpania. Dzieci będą miały okazję zatańczyć w rytm melodii flamenco, wykonają sombrero i dowiedzą się czym jest korrida. Pogłębimy swoją wiedzę na temat kuchni hiszpańskiej (Paella – krewetki z ryżem, chorizo – kiełbaski) oraz znanych miejsc w Hiszpanii (Sagrada Familia oraz stadiony Camp Nou i Santiago Bernabeu).

 

WŁOCHY

 

Następnym krajem są Włochy. Dzieci wykonają danie narodowe Włochów - pizzę (z talerzyków papierowych). Zapoznają się z podstawowym słownictwem: Boungiorno, Grazie!, Arrivederci, Prego! oraz znanymi miejscami: Krzywa wieża w Pizie, Bazylika św. Piotra w Watykanie, Koloseum i Wenecja.

 

ROSJA

 

W Rosji przedszkolaki ozdobią matrioszki – rosyjskie laleczki, poznają znane budynki i barwy narodowe Rosji oraz poszerzą zdolności taneczne tańcząc trepak - taniec narodowy Rosjan.

 

INDIE

 

Trzecie spotkanie to zapoznanie z bogatą kulturą Indii. Dzieci dowiedzą się jak grajek ujarzmia kobrę, czym jest hinduizm, obejrzą również znany z bajek pałac Tadż Mahal. Spotkanie zakończy wspólne kolorowanie mandali.

 

CHINY

 

W Chinach dzieci poznają jedyną budowlę widzianą z kosmosu – Mur Chiński, wykonają symbol narodowy Chin – sylwetę smoka. Prezentowane filmy przybliżą nam chińską sztukę walki (kung-fu) oraz dowiemy się dlaczego pandom grozi wyginięcie.

 

TANZANIA

 

Kolejnym krajem do odwiedzenia jest państwo afrykańskie, Tanzania. Wybraliśmy ten kraj, ponieważ znajduje się tam Park Serengeti, jeden z największych obszarów chronionych na świecie. To właśnie tam na dzikiej sawannie mieszkają lwy, zebry, żyrafy, słonie oraz krokodyle, które będziemy obserwować przez lornetki. Poznamy także ludy zamieszkujące te tereny: Masajów i Suahili.

 

AUSTRALIA

 

Ostatnim miejscem naszych podróży będzie słoneczna Australia, kraina krokodyli, kangurów i strusi. Przedszkolaki dowiedzą się kim byli Aborygeni, dlaczego ich liczba maleje oraz do czego służył im bumerang. Będą także ozdabiać własne bumerangi.

 

 

Ewaluacja i zakończenie projektu

 

Każde spotkanie kończy się podsumowaniem przez dzieci tego, czego się dowiedziały i co najbardziej im się podobało, krótko to uzasadniając.


Zwieńczeniem cyklu spotkań będzie zorganizowanie Dnia Jedności Kulturowej, w trakcie którego dzieci będą brały aktywny udział w teatrzyku pacynek pochodzących z różnych kultur. Prezentowane scenki będą okazją do powtórzenia, utrwalenia i sprawdzenia wiedzy uczniów na temat poznanych krajów.

 

 

Autor: Magda Błażyńska

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi