Program edukacji przyrodniczej
Kreatywne zabawy z przyrodą
Program edukacji przyrodniczej z elementami terapii ręki realizowany w grupie 4,5 latków w roku szkolnym 2021/2022
Dzieci w okresie przedszkolnym są prawdziwymi badaczami przyrody i łatwo wzbudzić w nich zaciekawienie otaczającym środowiskiem naturalnym. Ważne jest, aby w tym okresie miały bezpośredni kontakt z przyrodą. Dziecko powinno oglądać, szukać, zbierać, porządkować, porównywać, mierzyć, liczyć, obserwować, eksperymentować. Poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z naturą i jej zjawiskami, dziecko może obserwować przyrodę, szukać, zbierać i porządkować eksponaty, badać zjawiska zachodzące w środowisku naturalnym i eksperymentować. Dzięki tym działaniom ma szansę w pełni poznać i polubić otaczający je świat. Istotnym elementem w wychowaniu przedszkolaka jest wyrobienie postawy proekologicznej oraz szacunku dla otaczającego nas świata przyrody. Ważne jest aby przedszkolak dostrzegał w swoim otoczeniu zwierzęta i rośliny, które wymagają opieki i pielęgnacji. Żeby takie postawy u dzieci się wykształciły należy rozpocząć naukę jak najwcześniej, a przedszkole jest najlepszą instytucją od której należy rozpocząć.
Poleski Park Narodowego położony jest na terenie województwa lubelskiego, a nasze Przedszkole znajduje się w jego centrum. W ramach Poleskiego Parku Narodowego funkcjonują dwa obiekty, w których prowadzona jest działalność edukacyjna i popularyzatorska: Ośrodek Dydaktyczno-Muzealny w Starym Załuczu i Ośrodek Dydaktyczno-Administracyjny w Urszulinie. Tak bliskie sąsiedztwo zachęca do pogłębiania i wzbogacania wiedzy na temat przyrody PPN. Daje możliwość bezpośredniego kontaktu z przyroda podczas wycieczek, spacerów , zabaw, zajęć dydaktycznych organizowanych w przedszkolu i w ośrodkach PPN. Zarówno bezpośredni, jak i pośredni kontakt z przyroda rozbudza zamiłowania przyrodnicze i kształtuje opiekuńczy stosunek do świata roślin i zwierząt.
Realizacja treści przyrodniczych skupiać się będzie wokół zagadnień przyrody PPN oraz na eksperymentowaniu, rozwijaniu kreatywności, motoryki dużej, motoryki małej oraz wzmacnianiu doświadczeń sensorycznych dzieci. Wiedza i umiejętności nabyte w przedszkolu przy współpracy z PPN ukażą dziecku współzależności między człowiekiem i otaczającym go światem przyrody oraz ułatwią budowanie związków emocjonalnych poprzez bezpośrednie obcowanie z przyrodą. Dzięki realizacji treści dzieci staną się bardziej otwarte na eksperymentowanie, szukanie rozwiązań, ciekawe świata. Program jest przeznaczony do realizacji w grupie przedszkolnej 4,5 latków.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU I SPOSOBY REALIZACJI
1.Stworzenie warunków do realizacji programu, poprzez obserwowanie,
odkrywanie i eksperymentowanie, gdzie nauczyciel pełni rolę koordynatora.
2. Podnoszenie wiedzy dotyczącej treści programowych za pomocą literatury, Internetu.
3. Rozwijanie i doskonalenie motoryki dużej, motoryki małej, doświadczeń sensorycznych dzieci.
4. Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez łączenie obszarów przyrodniczych, artystycznych, społecznych.
5. Zapoznanie rodziców z programem, celowością jego realizacji w przedszkolu i zachęcanie ich do współpracy.
6. Przygotowanie i prowadzenie zajęć
7. Udział dzieci w zajęciach przyrodniczych prowadzonych na terenie PPN.
8. Udział w konkursach plastycznych dotyczących tematyki przyrodniczej.
9. Obchodzenie świąt nietypowych związanych z przyrodą.
CELE PROGRAMU:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- uczestniczenie w bezpośrednich obserwacjach i kontaktach z przyrodą
- zapoznanie z podstawowymi zasadami ochrony przyrody
- budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw
- rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania
- poznanie wybranych gatunków zwierząt żyjące w naturalnym środowisku PPN
- rozwijanie kreatywności, wzbogacanie doświadczeń sensorycznych
- rozwijanie i doskonalenie motoryki dużej i małej
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
- zdobywa i poszerza wiadomości z zakresu przyrody
- poznaje przyrodę poprzez oglądanie, poszukiwanie i obserwowanie poszczególnych zjawisk
- poznaje różne gatunki roślin i zwierząt
- właściwie zachowuje się na łące, w parku, w lesie
- tworzy kalendarz pogody i poszerza wiedzę z zakresu meteorologii
- zauważa wpływ zmian zachodzących w przyrodzie wraz z nadejściem zimy i wiosny na życie zwierząt.
- rozumienie potrzeby pomagania zwierzętom w czasie zimy (np. dokarmianie ptaków).
- rozumie znaczenie niektórych owadów dla przyrody (pszczoła, mrówka, biedronka).
- zachowuje ostrożności w kontaktach ze zwierzętami. poprawia: sprawność ruchowa motoryki dużej i motoryki małej , wrażeń dotykowych, koncentracji, uwagi
- eksperymentuje, wysuwa wnioski.
FORMY ORGANIZACYJNE
- spacery i wycieczki
- organizowanie wystawek tematycznych, gromadzenie eksponatów, literatury
- prowadzenie hodowli
- obserwacja stanu pogody
- uczestniczenie w obchodach świąt nietypowych,dokarmianie zwierząt zimą
- organizowanie spotkań z ludźmi, których praca związana jest ze światem roślin i zwierząt
- zabawy badawcze, doświadczenia i eksperymenty, prace plastyczne
- obserwacje, pogadanki, pokazy
METODY REALIZACJI PROGRAMU:
Proponowane metody pracy:
Realizacja programu powinna się opierać na stosowaniu aktywnych metod poznawania środowiska. Większość zadań może być realizowana w grupie. Jest to bardzo istotne w nabywaniu przez dzieci umiejętności pracy w grupie i komunikowania się. Podczas zajęć wykorzystywane są różnorodne metody, które pozwalają wszystkim przyswajać wiedzę, umiejętności, rozwijać twórczość, wyrażać ekspresję ( w różnych jej formach). Wykorzystywane będą również metody pracy rozwijające i doskonalące motorykę dużą i małą oraz stymulują wrażenia sensoryczne dzieci
- metody oglądowe: obserwacja, pokaz, prezentacje multimedialne
- metody słowne: pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, historyjki obrazkowe
- metody praktyczne (badawcze): spacery, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty
FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI:
• bezpośredni kontakt z przyrodą w różnych środowiskach poprzez spacery i wycieczki, opieka nad ptakami zimą i zajęcia w „kąciku przyrody”, prace hodowlane, prace użyteczne na rzecz środowiska, udział dzieci w różnych akcjach
• pośrednie poznanie oparte na książce, filmach i różnego typu zabawach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• Środki manipulacyjne: okazy naturalne, narzędzia, przybory, przyrządy itp.
. • Środki wizualne (wzrokowe): obrazy, tablice, fotografie, widokówki, ilustracje, prezentacje itp.
• Środki audytywne (słuchowe): audycje słuchowe, płyty z nagraniami, piosenki, wiersze, opowiadania
• Środki audiowizualne: filmy dźwiękowe, programy telewizyjne, edukacyjne programy audiowizualne, lupy, naczynia, sprzęt do obserwacji.
• Podręczniki, literatura: czasopisma dziecięce, przewodniki turystyczne, encyklopedie itp.
• Programy komputerowe i multimedialne
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
• Współpraca z rodzicami.
• Zapoznanie z programem przyrodniczym i celowością jego realizacji w przedszkolu oraz zachęcenie do współpracy;
• Uczestniczenie rodziców w zajęciach i zabawach o tematyce przyrodniczej organizowanych w grupach;
• Włączanie rodziców urządzania kącików przyrodniczych .
• Współpraca z PPN , spotkania z leśnikiem w środowisku leśnym i w przedszkolu.
• Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną
• Udział w konkursach przyrodniczych, tworzenie galerii twórczości dzieci o tematyce przyrodniczo-ekologicznej na terenie placówki
TREŚĆ PROGRAMU I OKRES REALIZACJI W ZAŁĄCZNIKU
OPRACOWAŁA:
Katarzyna Redzik