Program koła teatralnego "Bajeczka"
Potrzeba powstania kół zainteresowań wynikła od rodziców, po przeprowadzeniu wewnętrznego mierzenia jakości pracy przedszkola oraz ankiety „Przedszkole mojego dziecka”, a ponieważ od lat uważałam, że dziecięce teatrzyki są nie tylko wspaniałą formą zabawy, ale też odgrywają ważną rolę w rozwoju dziecka, doskonalą wyrazistą mowę, rozwijają pamięć, pomagają przełamać nieśmiałość, uczą współdziałania w zespole i wyzwalają aktywność, postanowiłam więc utworzyć koło teatralne „Bajeczka”.
Jest to pierwsze tego typu koło w mojej placówce. Jest ono przeznaczone dla niewielkiego zespołu dzieci /około 12/, wyrażających chęć uczestnictwa bez względu na posiadane przez nie wiadomości, umiejętności i poziom uzdolnień. Pierwszeństwo uczestnictwa mają dzieci z grupy IV, w której pracuję, ale możliwe, a wręcz pożądane jest też uczestnictwo chętnych przedszkolaków z innych grup. Gra aktorska jest wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu przez każde dziecko, co jest bardzo ważne w pierwszym etapie kształcenia. Stymuluje bowiem „młodego aktora” do większego wysiłku, odwagi, staje się motywacją do nowych wyzwań. Daje też poczucie własnej wartości, godności i nadaje sens twórczej aktywności zarówno dziecka, jak i nauczyciela. Mam nadzieję, że obie strony będą się czuły w tej wspólnej działalności spełnione.
I Charakterystyka programu:
Program koła teatralnego „Bajeczka” jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MENiS / Rozporządzenie z dnia 26 lutego 2002r / i powstał w oparciu o „ABC Program XXI wieku” autorstwa Anny Łada-Grodzickiej, Ewy Bełczewskiej, Maryli Herde, Elżbiety Kwiatkowskiej i Joanny Wasilewskiej /nr dopuszczenia DKW-4013-1/00/. Zawiera 5 celów ogólnych, które są następnie precyzowane poprzez cele szczegółowe. Osiąganie tych celów będzie możliwe dzięki odpowiedniemu doborowi metod i form nauczania. Program zawiera też treści programowe oraz przewidywane osiągnięcia dzieci. Treści programowe mogą być wplecione podczas zajęć edukacyjnych w ramach bloków tematycznych lub też w połączeniu z dodatkową godziną wynikającą z aktualnych potrzeb nauczycielki i dzieci.
II Warunki realizacji programu:
Realizacja programu wymaga wcześniejszych przygotowań ze strony nauczyciela, przygotowania miejsca do działalności teatralnej, wyposażenia go w odpowiednie rekwizyty, zachęcenia rodziców do wspomagania działalności grupy teatralnej. Nie wiąże się to z nakładami finansowymi, chyba, że propozycja finansowego wsparcia działalności koła wypłynie od rodziców. Chodzi o pomoc w gromadzeniu materiałów, przygotowywaniu scenerii i strojów oraz uczestnictwo rodziców w przedstawieniach przygotowanych przez dzieci zarówno na terenie przedszkola jak i poza nim.
III Cele ogólne:
1. Doskonalenie wyrazistej mowy poprzez dostarczanie wzorów pięknej mowy polskiej /język nauczyciela, teksty w wykonaniu aktorów/
2. Rozwijanie dziecięcej wrażliwości na żywe słowo, mówienie w taki sposób, by inni chcieli słuchać.
3. Wyrabianie odwagi i śmiałości.
4. Uwrażliwianie na sztukę, pobudzanie dzieci do działań artystycznych.
5. Organizowanie dziecięcej zabawy w teatr /przebieranie, pacynki, kukiełki itp./
IV Cele szczegółowe:
1. Dziecko posiada podstawową wiedzę o teatrze.
2. Posługuje się poprawną polszczyzną.
3. Potrafi zapamiętać tekst rymowany lub pisany prozą.
4. Chętnie uczestniczy w przedstawieniach teatralnych na terenie przedszkola i poza nim.
5. Interesuje się różnymi formami teatralnymi.
6. Przełamuje nieśmiałość podczas wyrażania własnych sądów i opinii.
7. Chętnie podejmuje dodatkowe działania.
8. Zgodnie współpracuje w grupie.
9. Posiada wyrobioną postawę otwartości, zadowolenia, aktywności i odporności na niepowodzenia.
10.Bierze udział w przygotowywaniu plastycznych elementów dekoracji oraz strojów.
V Procedury osiągania celów:
Realizację zamierzonych celów umożliwi stosowanie odpowiednich metod i form pracy z dziećmi.
Metody czynne:
- Metoda samodzielnych doświadczeń - stwarzanie dzieciom warunków do zabawy i innych działań, swobodnego wypowiadania się, podejmowania prób, poszukiwania i bezpośredniego przeżywania poprzez zapewnienie kontaktu z literaturą i sztuką.
- Metoda zadań stawianych do wykonania – pobudzenie aktywności artystycznej dzieci, mobilizowanie ich do skupienia uwagi na temacie związanym z teatrem, skłanianie do podejmowania określonych zadań, pełnienia ról.
- Metoda ćwiczeń utrwalających – systematyczne utrwalanie ról, pozytywna motywacja dzieci do samorzutnego utrwalania poznanych czynności i treści.
Metody percepcyjne:
- Metoda obserwacji i pokazu – oglądanie spektakli teatralnych w wykonaniu aktorów jak też innych dziecięcych grup teatralnych, oglądanie ilustrowanych utworów literackich, percepcja dzieł sztuki teatralnej i muzycznej.
- Metody słowne: posłużą do rozwijania procesów poznawczych i poszerzenia zasobu wiadomości o teatrze. Objaśnienia i instrukcje będą towarzyszyły nabywaniu przez dzieci różnych umiejętności oraz zasad współżycia w grupie, a także pobudzaniu uczuć, procesów poznawczych, wyobraźni i motywacji, posłużą też do przekazania wartości literatury pięknej.
Główną formą stosowaną podczas zajęć dodatkowych koła teatralnego „Bajeczka” będzie praca w zespole. Osiąganiu założonych celów posłużą też inne, bardziej szczegółowe formy, takie jak:
- improwizacja,
- inscenizacja,
- teatr lalkowy,
- drama,
- indywidualna praca z tekstem
- ćwiczenia dykcyjne, mimiczne, ruchowe,
- śpiew,
- gra aktorska, prace plastyczne /projektowanie i udział w tworzeniu scenografii, kostiumów, zaproszeń, plakatów, itp./
VI Materiał nauczania: (w załączniku)
VII Formy prezentowania osiągnięć:
- Występy dla dzieci z innych grup przedszkolnych,
- Występy dla członków rodzin,
- Przedstawienia dla zaproszonych gości,
- Występy poza przedszkolem /np. w innym przedszkolu, szkole, domu kultury, itp./
- Prowadzenie kroniki koła teatralnego,
- Wystawa fotograficzna ilustrująca działalność koła
- Wzmianki w internecie na stronach:
- www.hajnowka.pl
- www.przedszkole2.fc.pl
- www.republika.pl/przedszkolandia06
VIII Ewaluacja:
- Ankieta do rodziców na koniec roku szkolnego
- Analiza wyników ankiety
- Opinia dyrektora przedszkola na temat działalności koła
Autor: mgr Danuta Kizińska