Projekt edukacyjny dla 3 latków z kręgu tematycznego - „Święto Ziemi”
Głównym założeniem projektu jest kształtowanie zachowań proekologicznych, poznanie znaczenia drzew dla ludzi i środowiska, jak również konieczności ochrony środowiska naturalnego poprzez organizowanie cyklu zajęć edukacyjnych z w/w zakresu, spotkań z leśnikami, sprzątania świata, jak również twórczego i aktywnego uczestniczenia w zaplanowanych działaniach. Zajęcia te zostały rozpisane tak, aby zaangażować do współpracy środowisko przedszkolne, rodzinne, lokalne.
Uczestnicy projektu:
dzieci, nauczyciele, rodzice, leśnicy,
Miejsce wykonania projektu:
sala przedszkolna, dom dzieci , ogród przedszkolny
Cele ogólne projektu:
- Rozwijanie zachowań proekologicznych, w tym budzenie zainteresowania literaturą poprzez czytanie książek, artykułów, oglądanie ilustracji, w tym wdrażanie do prawidłowego korzystania z książek;
- Zapoznanie ze znaczeniem drzew dla ludzi i środowiska na podstawie bezpośredniej obserwacji (wycieczki do lasu, wyjazdu na szkółkę do Kał);
- Czynny udział w sprzątaniu świata - rozumienie potrzeby dbania o przyrodę;
- Zaprezentowanie posiadanych umiejętności i nabywanie nowych, związanych z realizacją projektu;
- Zachęcanie rodziców do systematycznego i głośnego czytania dzieciom książek dotyczących środowiska naturalnego;
- Integrowanie grupy poprzez zabawy organizowane w przedszkolu, oraz wspólną zabawę z rodzicami;
- Stwarzanie serdecznej atmosfery, wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień, budowanie systemu wartości oraz rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych - samodzielne dbanie i pielęgnowanie swojego własnego ogródka na oknie;
- Sporządzanie zdrowych i wartościowych dla naszego organizmu posiłków: przygotowanie kanapek;
- Wzbogacanie słownictwa dzieci o zwroty związane z tematyką ochrony środowiska;
- Stwarzanie okazji do prezentowania i rozwijania swoich umiejętności, wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
METODY PRACY:
Czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń
- metoda kierowania własną działalnością dziecka
- metoda zadań stawianych dziecku do wykonania
Oglądowe:
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela
Słowne:
- rozmowy
- opowiadania
- zagadki
- objaśnienia i instrukcje
- opowieść ruchowa
Aktywizujące:
- burza mózgów
- metoda projektów
FORMY PRACY:
- indywidualna
- grupowa, zespołowa
- zajęcia praktyczne
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje, obrazki, papier kolorowy, ekośmieci, drzewko, mazaki, klej, kredki, słoiki, nasiona, kiełki, rękawice gumowe, płyty DVD, piosenki, tamburyno, woda, farba, mąka, gazety, zagadki, różne przedmioty, olej, książeczki-upominki.
Kryteria oceny projektu:
· zainteresowanie dzieci
· zaangażowanie dzieci
Formy ewaluacji:
· prace dzieci i rodziców
· zdjęcia
· zapisy w dzienniku
· opis działania w ramach projektu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAPLANOWANE DZIAŁANIA:
1 dzień: „Piękna Nasza Pani Ziemia” - my o niej pamiętamy i śmieci do odpowiednich koszów wrzucamy.
Zajęcia poranne:
1. Wprowadzenie dzieci do tematu ochrony środowiska - prezentacja odpowiednich ilustracji środowiska zanieczyszczonego śmieciami i czystego - rozwijanie mowy poprzez formułowanie wypowiedzi na temat tych miejsc.
2. Zabawy ruchowe przy muzyce.
Zajęcia:
1. Stworzenie mapy myśli „Jak dbać o naszą ziemię” - zapisanie informacji na plakacie.
2. Oglądanie globusa - jako modelu ziemi - omówienie jego wyglądu.
- 1
- 2
- 3
- ...
- 5
- Następna strona