Projekt edukacyjny "Przedszkolne podróże po Europie"
"Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej..."
Ryszard Kapuściński
Koncepcja projektu.
Własna tożsamość
Mała i duża ojczyzna
Jesteśmy Polakami - Europejczykami i Obywatelami świata.
Kierując się powyższymi propedeutycznymi pojęciami w swojej pracy chciałam stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki ułatwiające nawiązanie więzi z własną rodziną, krajem, jego korzeni, wiarą i tradycjami. Poznawać symbole oraz wybrane karty z dziejów. Umożliwienie otwierania się na różnorodność kultur w otaczającym świecie. Stwarzać sytuacje, aby mogły razem z dorosłymi poznawać i przeżywać swoją przynależność do narodu,
Jednym z ważnych elementów, który skłonił mnie do stworzenia powyższego projektu był fakt, iż w naszym przedszkolu są dzieci, których rodzice pochodzą z poza granic Polski bądź na skutek życiowych zmian funkcjonują w naszej społeczności. A obu języczność ich dzieci, nazwiska i ich imiona budzą zadziwienie a zarazem zaskoczenie wśród społeczności przedszkolnej. Ponadto tworząc ten projekt zależało mi również na budzeniu poczucia przynależności narodowej i kształtowaniu patriotyzmu, poczynając od tego, co bliższe przechodząc stopniowo do spraw coraz dalszych. Bowiem patriotyzm dziecka w wieku przedszkolnym nie przebiega w izolacji od życia środowiska, w którym żyje. Dziecko jest bezpośrednio lub pośrednio włączone w nurt wydarzeń, w którym uczestniczą jego najbliżsi.
Dziś w świecie niemalże bez granic, gdzie łatwiej jest być "Kolumbem" a obcowanie z kulturą innych narodów jest częstsze niż dotychczas i nieodzowne z powodu wielu czynników w tym rodzinno-bytowych. Ponadto zależało mi, aby podopieczni mogli usłyszeć brzmienie innego obcego języka. Znajomość języków obcych jest wartością indywidualną i społeczną. Wartość ta wyraża się w opanowaniu umiejętności komunikowania się, możliwości korzystania z informacji zawartych w różnych środkach przekazu, kontaktach międzykulturowych oraz poznaniu, choć części znaczeń różnych słów. To z kolei przedkłada się na gotowość uczestniczenia integrującej się Europie.
Założenia projektu:
- Budzenie zaciekawienia otaczającym światem, dostarczanie pozytywnych przeżyć odkrywania innych kultur poprzez kontakt bezpośredni i obserwacje a także zdjęcia, albumy, filmy, płyty CD, spotkania z cudzoziemcami.
- Zdobywanie nowych doświadczeń.
Cele ogólne:
- Rozwijanie i wzmacnianie postaw patriotycznych.
- Uświadomienie potrzeby dbania o narodową tożsamość.
- Rozbudzenie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi i wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur.
- Sukcesywne rozwijanie umiejętności poznania siebie i otaczającego świata.
- Propagowanie wśród dzieci, nauczycieli i rodziców idei, iż jesteśmy od zawsze obywatelami Europy
- Uatrakcyjnienie pobytu dzieci w placówce.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie zdolności twórczych i odtwórczych zakresie poznania wybranych krajów Europy.
- Wyrabianie umiejętności rozpoznawania flagi swojego kraju i miejsca pochodzenia swoich rodziców.
- Zdobywanie wiedzy na temat wybitnych Polaków i ich wkład w rozwój światowej nauki, kultury i sztuki.
- Wykorzystanie różnych zmysłów: smaku, węchu, wzroku, słuchu i dotyku, podczas wykonywanych prezentacji i zadań.
- Obcowanie z kulturą innych narodów poprzez zabawę, muzykę, taniec.
- Rozbudzenie dziecięcej ciekawości.
- Pokonywanie własnych słabości, barier i nieśmiałości.
- Zapoznanie z brzmieniem innych języków
- Aktywne rozwijanie narządów artykulacyjnych.
- Wczesne stwarzanie podstaw do nauki języków obcych.
- Wzmacnianie poczucia dumy narodowej.
Proponowane formy pracy:
- Zajęcia otwarte dla koleżanek z grona pedagogicznego oraz dla rodziców.
- Uroczystości wewnątrz przedszkolne.
- Zajęcia i zabawy poznawczo integracyjne.
- Spotkania z zaproszonymi gośćmi.
- Ćwiczenia praktyczne.
- Wystawy.
Współudział w realizacji:
- Nauczyciele Przedszkola Publicznego nr 5 w Ząbkowicach Śl.
- Lektorzy, nauczyciele języków obcych.
- Rodzice
Przewidywane działanie projektu:
- Rok szkolny 2007/2009
- Jeżeli zaproponowane działanie zostanie zaakceptowane przez rodziców i grono pedagogiczne będzie ono kontynuowane a zarazem modyfikowane w miarę potrzeb placówki.
Propagowanie działalności:
- Sposób prezentacji
- przygotowanie gazetek ściennych,
- wykonanie dekoracji okolicznościowych,
- notatka w kronice przedszkolnej,
- wystawa prac podopiecznych
- Informacje w lokalnej prasie.
Mocne strony projektu:
- Zaangażowanie realizatora projektu.
- Uatrakcyjnienie pobytu dzieci w placówce.
- Entuzjazm podopiecznych i ich chęć udziału w zajęciach.
- Dostarczenie bezwzględnie nowych doznań intelektualnych i wrażeń estetycznych.
- Poszerzanie horyzontów podopiecznych.
- Realny udział rodziców w pracy placówki.
- Współpraca z nauczycielami innych placówek oświatowych.
Ewaluacja:
- Rozwijanie poczucia własnej wartości, tożsamości i przynależności narodowej.
- Aktywne uczestniczenie w poznawaniu innych narodów i ich kultury.
- Rozpoznawanie dóbr kultury narodowej i Europejskiej.
- Rozbudzenie szacunku dla ojczyzny swojego pochodzenia.
- Rozpoznawanie własnych symboli i znaków narodowych.
- Zaangażowanie rodziców do cyklicznych spotkań.
- Dokumentacja prasowa, informacje w kronice.
- Przyswajanie, przeżywanie, odkrywanie, wiedzy i wartości.
Spodziewane efekty:
Dziecko będzie:
- Rozumiało motywowanie do nauki języków obcych.
- Nabywało umiejętność obcowania z innymi kulturami, tradycjami, zwyczajami.
- Rozpoznawało symbole narodowe swojego kraju jak i innych kolegów z przedszkola.
- Poszerzało zakres wiedzy i wrażliwości na dobra innych narodów.
- Uczestniczyło w pracy twórczej (indywidualnej i grupowej).
"Wszelkie nauczanie jest najlepiej osiągalne w formie rozrywki. Pozwólmy aby dziecięca praca i nauka była zabawą"
Platon Rzeczypospolita
Opracowała: Renata Mazur-Kliś