Projekt edukacyjny "Przedszkolne podróże po Europie"

Projekt edukacyjny "Przedszkolne podróże po Europie"

"Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej..."
Ryszard Kapuściński

Koncepcja projektu.
Własna tożsamość  
Mała i duża ojczyzna  
Jesteśmy Polakami - Europejczykami i Obywatelami świata.   

Kierując się powyższymi propedeutycznymi pojęciami w swojej pracy chciałam stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki ułatwiające nawiązanie więzi z własną rodziną, krajem, jego korzeni, wiarą i tradycjami. Poznawać symbole oraz wybrane karty z dziejów. Umożliwienie otwierania się na różnorodność kultur w otaczającym świecie. Stwarzać sytuacje, aby mogły razem z dorosłymi poznawać i przeżywać swoją przynależność do narodu,

Jednym z ważnych elementów, który skłonił mnie do stworzenia powyższego projektu był fakt, iż w naszym przedszkolu są dzieci, których rodzice pochodzą z poza granic Polski bądź na skutek życiowych zmian funkcjonują w naszej społeczności. A obu języczność ich dzieci, nazwiska i ich imiona budzą zadziwienie a zarazem zaskoczenie wśród społeczności przedszkolnej. Ponadto tworząc ten projekt zależało mi również na budzeniu poczucia przynależności narodowej i kształtowaniu patriotyzmu, poczynając od tego, co bliższe przechodząc stopniowo do spraw coraz dalszych. Bowiem patriotyzm dziecka w wieku przedszkolnym nie przebiega w izolacji od życia środowiska, w którym żyje. Dziecko jest bezpośrednio lub pośrednio włączone w nurt wydarzeń, w którym uczestniczą jego najbliżsi.

Dziś w świecie niemalże bez granic, gdzie łatwiej jest być "Kolumbem" a obcowanie z kulturą innych narodów jest częstsze niż dotychczas i nieodzowne z powodu wielu czynników w tym rodzinno-bytowych. Ponadto zależało mi, aby podopieczni mogli usłyszeć brzmienie innego obcego języka. Znajomość języków obcych jest wartością indywidualną i społeczną. Wartość ta wyraża się w opanowaniu umiejętności komunikowania się, możliwości korzystania z informacji zawartych w różnych środkach przekazu, kontaktach międzykulturowych oraz poznaniu, choć części znaczeń różnych słów. To z kolei przedkłada się na gotowość uczestniczenia integrującej się Europie.

Założenia projektu:

  • Budzenie zaciekawienia otaczającym światem, dostarczanie pozytywnych przeżyć odkrywania innych kultur poprzez kontakt bezpośredni i obserwacje a także zdjęcia, albumy, filmy, płyty CD, spotkania z cudzoziemcami.
  • Zdobywanie nowych doświadczeń.


Cele ogólne:

  • Rozwijanie i wzmacnianie postaw patriotycznych.
  • Uświadomienie potrzeby dbania o narodową tożsamość.
  • Rozbudzenie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi i wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur.
  • Sukcesywne rozwijanie umiejętności poznania siebie i otaczającego świata.
  • Propagowanie wśród dzieci, nauczycieli i rodziców idei, iż jesteśmy od zawsze obywatelami Europy
  • Uatrakcyjnienie pobytu dzieci w placówce.


Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie zdolności twórczych i odtwórczych zakresie poznania wybranych krajów Europy.
  • Wyrabianie umiejętności rozpoznawania flagi swojego kraju i miejsca pochodzenia swoich rodziców.
  • Zdobywanie wiedzy na temat wybitnych Polaków i ich wkład w rozwój światowej nauki, kultury i sztuki.
  • Wykorzystanie różnych zmysłów: smaku, węchu, wzroku, słuchu i dotyku, podczas wykonywanych prezentacji i zadań.
  • Obcowanie z kulturą innych narodów poprzez zabawę, muzykę, taniec.
  • Rozbudzenie dziecięcej ciekawości.
  • Pokonywanie własnych słabości, barier i nieśmiałości.
  • Zapoznanie z brzmieniem innych języków
  • Aktywne rozwijanie narządów artykulacyjnych.
  • Wczesne stwarzanie podstaw do nauki języków obcych.
  • Wzmacnianie poczucia dumy narodowej.


Proponowane formy pracy:

  • Zajęcia otwarte dla koleżanek z grona pedagogicznego oraz dla rodziców.
  • Uroczystości wewnątrz przedszkolne.
  • Zajęcia i zabawy poznawczo integracyjne.
  • Spotkania z zaproszonymi gośćmi.
  • Ćwiczenia praktyczne.
  • Wystawy.


Współudział w realizacji:

  • Nauczyciele Przedszkola Publicznego nr 5 w Ząbkowicach Śl.
  • Lektorzy, nauczyciele języków obcych.
  • Rodzice


Przewidywane działanie projektu:

  • Rok szkolny 2007/2009
  • Jeżeli zaproponowane działanie zostanie zaakceptowane przez rodziców i grono pedagogiczne będzie ono kontynuowane a zarazem modyfikowane w miarę potrzeb placówki.


Propagowanie działalności:

  • Sposób prezentacji

- przygotowanie gazetek ściennych,
- wykonanie dekoracji okolicznościowych,
- notatka w kronice przedszkolnej,
- wystawa prac podopiecznych

  • Informacje w lokalnej prasie.


Mocne strony projektu:

  • Zaangażowanie realizatora projektu.
  • Uatrakcyjnienie pobytu dzieci w placówce.
  • Entuzjazm podopiecznych i ich chęć udziału w zajęciach.
  • Dostarczenie bezwzględnie nowych doznań intelektualnych i wrażeń estetycznych.
  • Poszerzanie horyzontów podopiecznych.
  • Realny udział rodziców w pracy placówki.
  • Współpraca z nauczycielami innych placówek oświatowych.


Ewaluacja:

  • Rozwijanie poczucia własnej wartości, tożsamości i przynależności narodowej.
  • Aktywne uczestniczenie w poznawaniu innych narodów i ich kultury.
  • Rozpoznawanie dóbr kultury narodowej i Europejskiej.
  • Rozbudzenie szacunku dla ojczyzny swojego pochodzenia.
  • Rozpoznawanie własnych symboli i znaków narodowych.
  • Zaangażowanie rodziców do cyklicznych spotkań.
  • Dokumentacja prasowa, informacje w kronice.
  • Przyswajanie, przeżywanie, odkrywanie, wiedzy i wartości.


Spodziewane efekty:
Dziecko będzie:

  • Rozumiało motywowanie do nauki języków obcych.
  • Nabywało umiejętność obcowania z innymi kulturami, tradycjami, zwyczajami.
  • Rozpoznawało symbole narodowe swojego kraju jak i innych kolegów z przedszkola.
  • Poszerzało zakres wiedzy i wrażliwości na dobra innych narodów.
  • Uczestniczyło w pracy twórczej (indywidualnej i grupowej).


"Wszelkie nauczanie jest najlepiej osiągalne w formie rozrywki. Pozwólmy aby dziecięca praca i nauka była zabawą"
Platon Rzeczypospolita

Opracowała: Renata Mazur-Kliś

Pliki do pobrania

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi