Propozycje zabaw rozwijających wyobraźnię dla uczniów klasy I lub 6-latków

Propozycje zabaw rozwijających wyobraźnię dla uczniów klasy I lub 6-latków
Oceń

Według encyklopedii PWN termin „wyobraźnia” z psychologicznego punktu widzenia oznacza – cechę psychiki ludzkiej wyrażającej się w zdolności do tworzenia – wyobrażeń twórczych, fantazji oraz zdolności przewidywania, uzupełniania i odtwarzania zdarzeń, przeżyć innych ludzi, sytuacji itp.;warunek twórczości, uczenia się, pracy nauk. itp.

Wyobraźnia małego dziecka jest ściśle powiązana z jego spostrzeżeniami i zapatrywaniem się na otaczający go świat. Badacze rozpatrując rozwój zabaw tematycznych zauważyli, że dziecko na samym początku otacza się tym co już do tej pory widziało, a dopiero później dopuszcza do swojego środowiska jakieś nowe elementy. Wyobraźnia dziecięca jest czymś niezwykle cennym i wartościowym, bo pomaga radzić sobie w dorosłym życiu z wieloma wyzwaniami. Wyobraźnia rodziców jest potrzebna do tego, by rozumieli strachy dziecka i spokojnie tłumaczyli, że nie ma się czego bać. Dzieci mają bardzo bujną wyobraźnię, ze zwykłego misia potrafią zrobić króla zabawek, czy też swego najwierniejszego przyjaciela, któremu mogą powierzyć wszystkie swe sekrety, także te najskrytsze.

Rozwój wyobraźni to bardzo cenny etap w życiu dziecka. Wyobraźnia jest niezbędna w życiu każdego człowieka. Przydaje się nie tylko, by marzyć, ale też żeby przewidywać, planować, tworzyć. Rozwijającej się wyobraźni towarzyszą lęki przed ciemnością, czarownicami, duchami. A czy pamiętasz swoje zabawy z dzieciństwa? Znaleziony na podwórku patyk bywał czarodziejską różdżką, wężem, parasolką. Dziś dzieciom trudniej bawić się w ten sposób, bo wszystko – i różdżkę, i węża, i parasolkę – mogą znaleźć w sklepie. Rzadziej niż my kiedyś mają okazję, by wyobrażać sobie bohaterów bajek, bo mogą ich od rana do nocy oglądać w telewizji, a nawet dostać plastikowe lub pluszowe podobizny ulubieńców. Na szczęście nie brakuje im fantazji (może rzadziej wymyślają rzeczy, ale nadal wyobrażają sobie różne sytuacje), więc warto stwarzać takie okazje, by mogły z niej w pełni korzystać.

Poniżej przedstawiono tylko nieliczne propozycje do wykorzystania z dziećmi. Reszta zależy od pomysłowości dorosłych. Powodzenia!

1. Z podanych liter zadania „ABECADŁO Z PIECA SPADŁO” ułóż tyle wyrazów ile się da. (Pomoce- rozsypanka literowa)
2. Pomyśl i powiedz:
Co by było gdyby zwierzęta umiały mówić?
Co powiedziałyby zwierzęta domowe, a co te, które mieszkają w zoo?
Jak myślisz, po co jest teatr, telewizja?
Opowiedz o czym szumi muszla?
Co byś zrobił gdybyś miał czarodziejską różdżkę?
Jak wyobrażasz sobie życie na innej planecie (istoty, pojazdy, domy, krajobraz)?
Jak będzie wyglądał świat za 100 lat?
3. Jak może wyglądać rozmowa po lekcjach między:
miłym chłopcem i koleżanką
niemiłym chłopcem i koleżanką?
4. Wymyśl treść do:
2 + 3 = 5
7 – 4 = 3
5. Ułóż opowiadanie z wyrazami: STÓŁ, CZROWNICA, ZAKLĘCIE, JA, KOSMOS, PLANETA
6. Dokończ i wymyśl inne zakończenie wiersza pt: „Paweł i Gaweł”
7. Dokończ zdanie:
Mama to ............................................
Rodzina to .........................................
Dom to ...............................................
Kraj to ...............................................
Ludzie to ..........................................
Polska to ..........................................
8. Przedstaw własną inscenizację wiersz „Na straganie”
9. Na ziemie przylecieli kosmici. Pokaż gestem jak się poruszają, jak porozumiewają
10. Zabawa w KALAMBURY – 1 dziecko otrzymuje kartonik z ilustracja przedmiotu, zwierzęcia, rośliny... i ruchem ma tak pokazać, aby reszta dzieci mogła odgadnąć. Dla ułatwienia podajemy dzieciom kategorię (np.; zwierzęta..)
11. Po wysłuchaniu utworu instrumentalnego,( bez podawania dzieciom tytułu) pokaż ruchem  z czym kojarzy ci się ta melodia:
„ Lot trzmiela”  M. Rymskiej-Korsakow
„Karnawał Zwierząt” K. Saint- Seans:
fragment wesoły, skoczny- „Kury i kogut”
fragment smutny, wolny, nastrojowy- „Osioł”
12. Wykorzystujemy piosenkę „Kaczor Donald fermę miał” do inscenizacji piosenki. Zadaniem dzieci jest pokazanie ruchem śpiewanego zwierzaka i odtworzenie jego odgłosów.
13. Pantomima, zabawa w pomnik to również fajne propozycje do rozwijania wyobraźni dziecięcej.
14. Wymyśl melodię własną do wyliczanki:
„Dwa aniołki w niebie piszą list do ciebie. Piszą, piszą i rachują, ile kredek potrzebują”
W marcu jak w garncu”

Twoje uwagi i pomysły

Tagi